Максим Яременко » Студенти Києво-Могилянської академії XVIII ст.: характеристика складу та стимули до навчання
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Студенти Києво-Могилянської академії XVIII ст.: характеристика складу та стимули до навчання
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2014 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
22.04.2024 |
|
Твір змінено: |
22.04.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3.1 МБ)
|
|
Опис: |
академія» (реєстраційний № 0110U001734).
Метою дослідження є комплексний аналіз студентів Києво-
Могилянської академії XVIII ст. як окремої групи, що ділилася за становим
походженням на менші підгрупи, окреслення їх головних характеристик за
наявною джерельною базою, дослідження спонук до навчання та
характеристика ранньомодерних освітніх практик.
Відповідно до мети було сформульовано такі дослідницькі завдання:
– проаналізувати стан наукової розробки теми та її джерельну базу;
– дослідити узагальнені характеристики всієї студентської корпорації
(станове та географічне походження, вікові параметри, успішність у
навчанні), динаміку складу та вплив на бажання навчатися міського
середовища і фактора відстані;
– з’ясувати особливості, притаманні студентам козацького походження;
проаналізувати, які соціальні середовища вони представляли, а також
визначити спонуки до навчання козацьких синів;
– охарактеризувати групу річпосполитської шляхти-спудеїв у
Могилянській академії та чинники, що спонукали їх долати кордони
Російської імперії;
– дослідити характеристики спудеїв-міщан та окреслити роль освіти в
міщанському середовищі;
7
– проаналізувати групу вихованців-посполитих (соціальне та
географічне, походження, вік, успішність) та їхні освітні практики
(зокрема, рудиментарного навчання);
– охарактеризувати студентів з родин духовенства, спонуки до навчання
та успішність офіційної політики освітнього дисциплінування ієреїв
Київської православної митрополії; проаналізувати практики навчання
в Києві «закордонних» поповичів і чинники, що цьому сприяли. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП 5
РОЗДІЛ 1
ІСТОРІОГРАФІЯ ТА ДЖЕРЕЛЬНА БАЗА ДОСЛІДЖЕННЯ 11
1.1. Історіографія 11
1.2. Джерела 23
РОЗДІЛ 2
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ 44
2.1. Загальні методологічні спостереження
2.2. Освітні стратегії та соціальна належність
44
49
РОЗДІЛ 3
КОЛЕКТИВНИЙ ПОРТРЕТ КИЇВСЬКИХ СТУДЕНТІВ 1737–
1738 РР.
61
3.1. Станове походження 61
3.2. Вихованці зі світських станів та родин духовенства
3.3. Вікові характеристики
3.4. Успішність спудеїв
3.5. Географія походження
3.6. Чинник міста
3.7. Чисельність спудеїв
63
68
75
77
86
95
РОЗДІЛ 4
КОЗАЦТВО В АКАДЕМІЇ 113
4.1. Загальна характеристика спудеїв-козаків
4.1.1. Зміна складу
4.1.2. Географія походження
4.1.3. «Закордонні» козаки
4.1.4. Вікові характеристики та успішність
113
113
117
121
122
3
4.2. Градація козацьких дітей-спудеїв
4.2.1. Антропонімія вихованців і соціальна ідентифікація
студентів
4.2.2. Сини старшини та рядового козацтва
123
124
135
4.3. Стимули до навчання
4.3.1. Спонуки старшини
4.3.2. Старшинські плани «доброго воспитания»
4.3.3. Могилянська реакція
4.3.4. Освіта рядового козацтва
148
149
165
177
188
РОЗДІЛ 5
РІЧПОСПОЛИТСЬКА ШЛЯХТА-СПУДЕЇ 192
5.1. «Уродзоні» «поляки»: хто та звідки 192
5.2. Втеча від унії, бажання «православно обучатись» чи «в Россії,
вічне жить»: про полонізацію та зв’язки попри державні кордони 199
РОЗДІЛ 6
«СТУДІОЗИ»-МІЩАНИ 217
6.1. Характеристика міщанського контингенту в Академії
6.1.1. Зміна складу
6.1.2. Географічне походження
6.1.3. Вік та успішність
6.1.4. Соціальна градація
217
218
220
224
225
6.2. Міщани й освіта 232
РОЗДІЛ 7
ПОСПОЛИТІ В АКАДЕМІЇ 246
7.1. Походження, вік та успішність 246
7.2. Посполиті «академіки»: селяни чи міщани? 248
7.3. Освітні стратегії простолюду у XVIII ст. 253
7.3.1. Аргументи на користь любові до знань
7.3.2. Доступність елементарної освіти
253
256
4
7.3.3. «Школярі»
7.3.4. Письменність посполитих та потреба в освіті
264
270
РОЗДІЛ 8
ВИХОВАНЦІ З РОДИН ДУХОВЕНСТВА 288
8.1. «Портрет» студентів та крокування поповичів щаблями
академічної науки 288
8.2. Спонуки до студій дітей духовенства 294
8.3. Успіхи та невдачі «освітнього дисциплінування»
парафіяльного духовенства Київської митрополії
8.3.1. Загальні дані
8.3.2. «Центр» – «периферія»
8.3.3. «Керівники» – «підлеглі»
8.3.4. Село – «місто»
8.3.5. Виборність та освітній рівень
302
305
307
308
312
316
8.4. Конфесійне дисциплінування та навчання дітей
«закордонного» духовенства 319
ВИСНОВКИ 351
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 366
ДОДАТКИ 435
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|