Максим Яременко » Перед викликами уніфікації та дисциплінування: Київська православна митрополія у XVIII столітті
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Перед викликами уніфікації та дисциплінування: Київська православна митрополія у XVIII столітті
Не визначено
|
|
|
Написано: |
2017 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
04.06.2021 |
|
Твір змінено: |
13.01.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(21.5 МБ)
|
|
Опис: |
Яременко М.
Перед викликами уніфікації та дисциплінування: Київська православна митрополія у XVIII столітті. – Львів: Видавницво УКУ, 2017. – 272 с. – (Серія «Київське християнство», т. 4).
ISBN 978-966-2778-81-6
У монографії досліджено процес поступового перетворення у XVIII ст. Київської православної митрополії на частину уніфікованої й дисциплінованої імперської синодальної Церкви. Автор докладно розглядає реалізацію інкорпораційної політики петербурзького Синоду на вищому доктринальному (уніфікація богослужбових текстів) та парафіяльному (впорядкування церковних практик та дисциплінування вірян) рівнях. Окремо з’ясовано вплив мирян на священиків та їхню роль у запровадженні нових еклезіальних практик у парафіях Гетьманщини. На особливу увагу заслуговує аналіз помітних змін у позиціонуванні й самоакцептації київської духовної еліти як своєрідної відповіді на російську політику уніфікації. Попри зміну юрисдикційного підпорядкування наприкінці XVII ст., Київська митрополія принаймні ще одне століття продовжувала залишатися складовою світу київського християнства. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Перелік скорочень ............................................................................................... 9
Вступ ...................................................................................................................11
Розділ І. «Надобно б дԑ Лаврѣ добрую дать финфу и проучить
ихъ хорошенко»: Уніфікація київського книгодрукування .................. 17
«Чтоб нѣкакія Стѣй Цԑркви... противности нԑ было»:
церковний аспект російської видавничої політики ................................ 19
Ідеологічний складник...................................................................................... 32
Дієвість синодальних зусиль............................................................................ 34
Парафіяльна практика ...................................................................................... 46
Причини неуспішності уніфікації лаврських друків ..................................... 58
«Ми, даруя мощі, в ділах успівали, но подарки сії златом подкріпляли»:
способи та засоби збереження особливостей київських книг ............... 71
Розділ ІІ. Дисциплінування релігійних практик:
Ставлення вірян до cповіді та причастя ................................................. 81
Старшина: очищення від гріхів та прийняття Святих Дарів ........................ 90
Сповідь та причастя «рядових» парафіян ....................................................... 99
Розділ ІІІ. «Парафіяльна цивілізація» в добу уніфікацій
і дисциплінування: практика виборності духовенства ........................111
«Спадкування» супроти виборності ...............................................................114
Виборність при «спадкуванні» ...................................................................... 122
Jus patronatus .................................................................................................... 130
Розділ IV. Стара й нова зброя в «битвах» XVIII ст.:
реакція духовної еліти на імперську церковну політику .................... 135
На початку XVIII ст.: під архипастирством того,
хто «яснилъ въ словѣ, дѣлѣ» ................................................................... 135
Позиціонування київської духовної еліти в середині XVIII ст. ................. 152
«Пам’ять» про власне давньоруське минуле ................................................ 166
Звернення до образу Андрія Первозваного .................................................. 178
Змагання за минуле Київської академії ......................................................... 195
Пригадування/вигадування Галшки Гулевичівни ................................... 196
Царські милості як аргумент для Петербурга:
Могилянські Атени «стають» Академією ............................................ 220
Висновки .......................................................................................................... 229
Бібліографія ..................................................................................................... 233
Покажчики ....................................................................................................... 251
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|