|
Написано: |
2005 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
07.05.2024 |
|
Твір змінено: |
07.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3.2 МБ)
|
|
Опис: |
Мета і завдання дослідження. З урахуванням багатоаспектності та
недостатньої розробленості регіональних проблем в Україні автор робить
спробу теоретико-методологічного обґрунтування еволюції, структури і
функцій історичної регіоналістики як відносно автономного наукового
напряму в системі історичних наук, орієнтованого на ретроспективне
дослідження процесів життєдіяльності людських спільнот і комунікативних
зв'язків у межах історично сформованих ареалів, а також на аналіз
відображення цих процесів у суспільній думці.
Для досягнення цієї мети в рамках дисертаційної роботи
передбачається розв'язати такі дослідницькі завдання:
➢ осмислити процеси регіоналізації та регіоналізму в руслі
сучасних процесів глобалізації та новітньої соціотрансформаційної динаміки;
➢ визначити предметне поле регіоналістики і обґрунтувати
ієрархію її структурних складових – теорії районування, районістики,
регіонології (регіоніки), регіонознавства;
➢ розкрити зміст понять "історична регіоналістика",
"регіонознавство", "регіональна історіографія", "проблемна історіографія
регіонів", "регіонально-історичні дослідження", "історичне краєзнавство"
тощо, дати характеристику категоріального апарату, дослідницьких методів,
наукової мови історичної регіоналістики;
8
➢ дослідити зміст та характер регіональної строкатості на
українських теренах та процес її відображення в історичній літературі та в
суміжних галузях наукового знання;
➢ з'ясувати соціокультурні та внутрішні когнітивні передумови
розвитку процесу пізнання регіональної специфіки, охарактеризувати основні
етапи становлення регіонознавства та краєзнавства в Україні, показати
специфіку кожного етапу українського історіографічного процесу;
➢ визначити провідні наукові напрями і основні наукові школи, що
розробляли питання регіональної історії; виявити "знакові постаті"
історичної регіоналістики;
➢ висвітлити процес створення і функціонування основних
науково-організаційних структур історичного регіонознавства – наукових
товариств, архівних комісій, історичних часописів і т.ін.;
➢ дослідити місце і роль історичної регіоналістики в обґрунтуванні
самодостатності українського історичного процесу, виробленні схем і
критеріїв районування, принципів регіоналізації України на різних
історичних етапах, в осмисленні оптимальної регіональної макро-, мезо- і
мікроструктури України;
➢ простежити логіку розвитку сучасного регіонознавства,
регіональної історіографії, проблемної історіографії регіонів, історичного
краєзнавства. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП ………………………………………………………………………4
РОЗДІЛ І. ІСТОРІОГРАФІЯ, ДЖЕРЕЛОЗНАВЧА ОСНОВА ТА
МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ………………………………………………14
1.1. Стан наукової розробки проблеми……………………………………14
1.2. Джерельна база та методологічні принципи дослідження………….30
РОЗДІЛ ІІ. ІСТОРИЧНА РЕГІОНАЛІСТИКА У СВІТОВОМУ І
ВІТЧИЗНЯНОМУ КОНТЕКСТІ…………………………………….…………..45
2.1. Поняття "історична регіоналістика": пошук нових підходів….……45
2.2. Об'єктно-предметна сфера історичної регіоналістики……………...68
РОЗДІЛ ІІІ. ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ
ІСТОРИЧНОЇ РЕГІОНАЛІСТИКИ……………………………………………...85
3.1. Регіон у понятійно-термінологічній системі………………………...85
3.2. Регіон у структурі територіальної організації:
ретроспективний погляд……………………………………………..107
3.3. Регіональна історіографія: зміст і структура поняття……………...
147
РОЗДІЛ ІV. СТАНОВЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ
ТА ІНФРАСТРУКТУРИ РЕГІОНАЛІСТИКИ В УКРАЇНІ КІНЦЯ
ХVІІІ–ПОЧАТКУ ХХ ст.: ГЕНЕТИКО-ЕВОЛЮЦІЙНИЙ ПІДХІД…………159
4.1. Традиції "землеописань". Пошук критеріїв районування…………159
4.2. Регіональні наукові центри………………………………………….186
4.3. Програмне і методичне забезпечення………………………………204
РОЗДІЛ V. ФОРМУВАННЯ НАУКОВОГО ПРОСТОРУ ТА
МЕТОДОЛОГІЧНИХ ЗАСАД ІСТОРИЧНОЇ РЕГІОНАЛІСТИКИ
В УКРАЇНІ. НАУКОВІ ШКОЛИ……………………………………………….214
5.1. Поняття "науковий простір", "наукова школа".
Становлення регіональних напрямів в історіографії……………...214
5.2. "Земельний" напрям в історичній школі В.Антоновича……….…225
5.3. "Обласництво" Д.Багалія та його школи…………………………...235
5.4. Д.Яворницький, його критики та учні………………………………244
5.5. Регіоналістика у львівській та київській історичних школах
М.Грушевського………………………………………………………253
5.6. Одеська школа М.Слабченка………………………………………...274
РОЗДІЛ VІ. ТЕОРЕТИКО-ПІЗНАВАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ
ФУНКЦІЇ ІСТОРИЧНОЇ РЕГІОНАЛІСТИКИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ ст.……..283
6.1. Регіональна історіографія і обґрунтування самодостатності
3
українського історичного процесу…………………………………283
6.2. Від історії до політики: федералістичні проекти
й адміністративні реформи………………………………………….301
РОЗДІЛ VІІ. СТРУКТУРА І ФУНКЦІЇ ІСТОРИЧНОЇ
РЕГІОНАЛІСТИКИ 20–90-х рр. ХХ ст.: КРАЄЗНАВСТВО
І РЕГІОНОЗНАВСТВО…………………………………………………………321
7.1. Інституалізація краєзнавства. Регіонально-історичні
дослідження другої половини ХХ ст. ………………………………321
7.2. Пізнавальний та соціально-інформаційний потенціал
сучасного історичного краєзнавства………………………………..341
7.3. Історична регіоналістика у контексті процесів диференціації
та інтеграції у природничих та соціогуманітарних науках………..352
7.4. Становлення проблемно-теоретичного напряму
українського регіонознавства………………………………………..364
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………..388
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ……………………398
|
|
|