Сергій Сіренко » Технологічні аспекти виготовлення човнів-довбанок на лівобережній Київщині та Чернігівщині (1920-і – 2010-і рр.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Технологічні аспекти виготовлення човнів-довбанок на лівобережній Київщині та Чернігівщині (1920-і – 2010-і рр.)

Стаття
Розділ: Наукова
Твір додано: 08.04.2024
Твір змінено: 08.04.2024
Завантажити: pdf див. (1 МБ)
Опис: Науковий вісник Національного музею історії України. Збірник наукових праць. Випуск 8. – Київ, 2022.


У статті на основі письмових, візуальних джерел та наукової літератури розглянуто технологію виготовлення човнів-довбанок на Лівобережній Київщині та Чернігівщині в 1920–2010-х рр.

З’ясовано, що в регіоні дослідження побутувала і використовується дотепер довбанка поліського типу, яка має загострену чи заокруглену носову частину і корму. Технологія виготовлення човна засвідчує існування в 1920–2010-х рр. плоскодонки-однодеревки з розпареними бортами. Її виробництво проходить такі етапи: «обкатка човна», бити «правду», «бортування», забивання «сторожів», «розкладка човна», «нашивка» (здійснюють не завжди), «смоління». У виробництві за дев’яносто років майже нічого не змінилося. Такі човни залишаються популярними серед рибалок і сьогодні.

Результати дослідження дозволили дійти висновків, що виявлені світлини із зображенням виготовлення довбанки в фондах Національного музею історії України та науковому архіві Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Рильського НАН України належали Кабінету антропології та етнології ім. Ф.Вовка. Також встановлено авторство світлин, час створення і навіть місце друкування. Усі фотографії були зроблені в селі Старосілля (Жукинська волость, Остерський повіт, Чернігівщина).

Уперше здійснено спробу розгляду експозиційної діяльності Музею народознавства Кабінету антропології та етнології ім. Ф.Вовка. Встановлено, що музей розташовувався в приміщенні ВУАН (бул. Шевченка, 14) на третьому поверсі. Він займав чотири зали, які називалися: «Народна техніка», «Громадське життя», «Порівняльне народознавство» та «Відділ стаціонарного дослідження села». Остання кімната була присвячена селу Старосілля, у якій стенд №3 висвітлював виробництво довбанки. Здійснено спробу відтворення інформації стенду №3, подавши тринадцять світлин із виробництва човна в с. Старосілля. Ці відомості необхідні для створення віртуальної експозиції або ж фізичного відновлення Музею народознавства.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.