Опис: |
Православ’я в Україні. До 400-річчя з часу відновлення православної ієрархії Київської митрополії Єрусалимським патріархом Феофаном: Збірник статей / Під ред. д. н. з богосл., проф., Митрополита Київського і всієї України Епіфанія; д. н. з богосл., проф., прот. Олександра Трофимлюка; д. церк.-іст. н. проф., Митрополита Львівського і Сокальського Димитрія (Рудюка); д. іст. н. Г. В. Папакіна; Н. М. Куковальської та ін. – К., 2020. – [Вип. Х]. – 708, [2] с.
Анотація
Цей текст, написаний Оленою Русиною, присвячений дослідженню історії Супрасльського монастиря та його ролі в українському духовному контексті XVI-XVII століть. Автор зазначає, що монастир, заснований у 1498 році Олександром Ходкевичем, мав тісні зв'язки з Києво-Печерською Лаврою. У статті аналізуються українські аспекти історії Супрасльського монастиря як визначного осередку православної культури, розташованого на пограниччі між Великим князівством Литовським і Польською Короною. Зокрема, йдеться про те, що саме в Супраслі з'явилася найраніша версія «Сказання про сходження Святого Духа» (1511) і був укладений так званий Волинський короткий літопис. Дослідження підкреслює, що монастир виступав як транслятор південнослов'янського впливу, а також був самостійним культурним осередком.
---
### Основні ідеї твору
1. **Супрасльський монастир:** Заснований у 1498 році на Підляшші Олександром Ходкевичем.
2. **Географічне розташування:** Монастир знаходився на пограниччі між Великим князівством Литовським і Польською Короною.
3. **Зв'язки з Києвом:** Родина Ходкевичів мала тісні зв'язки з Києвом, що вплинуло на контакти між Супрасльським монастирем і Києво-Печерською Лаврою.
4. **Культурний осередок:** Супрасльський монастир був визначним осередком православної культури.
5. **Літературна творчість:** Саме тут з'явилася найраніша версія «Сказання про сходження Святого Духа» (1511) і був укладений Волинський короткий літопис.
6. **Трансляція впливів:** Монастир виступав як транслятор південнослов'янського впливу.
7. **Самостійний осередок:** Одночасно він був самостійним культурогенним осередком.
8. **Ключові слова:** Серед ключових слів, зазначених у тексті, є Супрасльський монастир, Велике князівство Литовське, Київ, книжність, літописи.
9. **О. В. Русина:** Автором дослідження є Олена В. Русина.
10. **Історичний контекст:** Робота показує, що історію вітчизняної книжності слід розглядати з урахуванням існування таких осередків, як Супрасльський монастир.
11. **Перебування на пограниччі:** Розташування на межі соціокультурних традицій вважається сприятливим для літературно-художньої творчості.
12. **Важливі особи:** Автори літописів, згадані в доповіді, відіграли важливу роль у тогочасному літературному процесі.
13. **Значення:** Дослідження є важливим для розуміння духовного контексту України XVI-XVII століть.
14. **Рукописи:** У тексті аналізуються рукописи та їхній зв'язок з монастирем.
15. **Джерела:** Автор використовує різноманітні джерела для свого дослідження.
16. **Контакти:** Текст підкреслює важливість міжмонастирських контактів у формуванні культурного простору.
17. **Роль родини Ходкевичів:** Родина Ходкевичів, яка мала тісні зв'язки з Києвом, відіграла ключову роль у заснуванні та розвитку монастиря.
18. **Духовний аспект:** Дослідження розглядає духовний аспект історії монастиря.
19. **Історія книжності:** Текст є внеском в історію української книжності.
20. **Культурні впливи:** Аналізуються крос-культурні впливи, що відбувалися в монастирі. |