Оксана Гопкало (Бобровська) » Костюм населення культури Черняхів–Синтана-де-Муреш
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Костюм населення культури Черняхів–Синтана-де-Муреш

Дисертація
Написано: 2019 року
Розділ: Історична
Твір додано: 24.09.2023
Твір змінено: 18.10.2023
Завантажити: pdf див. (33.7 МБ)
Опис: Гопкало О.В. Костюм населення культури Черняхів–Синтана-де-Муреш. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук за спеціальністю 07.00.04 «Археологія». – Інститут археології НАН України, Київ, 2019.


Римський лімес, що проходив вздовж Дунаю та Рейну, ділив Європу на цивілізовану і варварську. У цій, на північ від Дунаю, варварській Європі, народи, про які піде мова нижче, займали важливе місце. Це стосується не лише тієї великої території, яку вони освоїли протягом свого перебування тут, але і тієї ролі, яку вони відіграли в історії, і впливу на сусідів, в тому числі на предків слов’ян, і спадку, який залишили по собі. Прийнято вважати, що жіночий костюм середньовічних слов’ян з двома фібулами успадковує східногерманський, готський, костюм. І в цій ситуації складно відокремити строго обґрунтовані наукові положення від розхожих стереотипів.

Дана дисертація, присвячена костюму носіїв культури Черняхів–Синтана-де-Муреш, – фундаментальне комплексне дослідження. Вона базується на даних археологічних та іконографічних джерел. Для аналізу археологічних джерел була створена база даних поховань культури ЧСМ (5 600 комплексів), а також каталог поховальних комплексів з деталями вбрання (2148 комплексів).

Серед черняхівського поховального інвентарю виділені категорії знахідок, пов’язані з костюмом. За даними незруйнованих поховань визначено локалізацію та ймовірне призначення цих предметів. З’ясовано, що до складу предметів, пов’язаних з костюмом, входили фібули, пряжки, намисто, підвіски, кільця, скроневі кільця, браслети, сережки, гривни. Найбільш численними виявилися перші чотири категорії. Раніше всі вони були систематизовані. Решта– різноманітні і не утворюють серій.

Наступним етапом даного дослідження було встановлення відмінностей між костюмом представників різної статі. До теперішнього часу накопичена велика вибірка поховань з антропологічними визначеннями. Аналіз таких поховань дозволив виділити ознаки поховального інвентарю, пов’язані зі статтю, скласти уявлення про вбрання чоловіків та жінок. Серед ознак поховального інвентарю показником чоловічих поховань є предмети озброєння та гральні жетони; жіночих – три фібули, люстерко, два та більше пряслиць, одна чи декілька ключкоподібних шпильок, ключі або замки.

Встановлено, що найбільш поширеною моделлю чоловічого вбрання була модель з одною або двома пряжками, жіночого – з двома фібулами. Жіночий костюм часто доповнювали намиста і підвіски. Жінки надавали перевагу металевим підвіскам (розеткоподібним, трикутним), так званим поясним амулетам із мушлів молюсків та рогових пірамідальних прикрас; чоловіки використовували в якості підвісок римські монети, пласкі прямокутні підвіски. Спеціальне дослідження, присвячене так званим скроневим кільцям, показало, що невеликі дротові кільця чоловіки використовували як сережки, а дівчата-підлітки і молоді жінки прикрашали ними волосся. І чоловіки, і жінки носили плащ, який скріплювався фібулою на плечі, а також кільця на правій руці. Те саме відноситься й до взуття – воно зафіксовано і в чоловічих, і в жіночих похованнях. За скупченням дрібних побутових предметів, встановлено, що і чоловіки, і жінки використовували торби. І у чоловіків, і у жінок зафіксовані додаткові комплекти одягу – «приношення».

Зміни в костюмі відбувалися з плином часу та під впливом різних культурних традицій. Спостереження за типологічним складом деталей костюма в різні періоди дозволило встановити наступні закономірності.

Костюм першої фази культури (238–270/280) (реконструйований на основі невеликої кількості поховань, більшість з яких дитячі та ритуально зруйновані) представлений переважно моделлю з фібулою; чоловічий – з фібулою і пряжкою (потрійний комплект); жіночий – з двома фібулами.

Чоловічий костюм другої фази (270/280–300/310) представлений в Рудці – одному з еталонних комплексів фази С₂, за Х.Ю. Еггерсом – моделлю з фібулою; жіночий – з двома фібулами. У цей період до носіїв культури ЧСМ надходили золоті лунниці та мініатюрні «відерця», бронзові і залізні «відерця», «кошики», «розетки», трикутні підвіски, скляне намисто та підвіски, що збігаються за кольором скла зі скляними келихами.

Третя фаза (300/310–360/370) характеризується появою в чоловічому вбранні моделі з двома пряжками (Косанове 1961-21), взуття із застібками, пласких прямокутних підвісок. У жіночому костюмі епізодично з’являються сережки античного зразка, продовжують використовуватися в якості прикрас волосся так звані скроневі кільця, двофібульна модель вбрання з широкими фасетированними прогнутими підв’язними та двопластинчастими фібулами, набори амулетів з мушлів молюсків і рогових пірамідальних підвісок, сердоліково-коралове намисто, взуття з пряжками.

Четверта фаза (360/370–400/410) культури ЧСМ належить до ранньогуннського часу. Вона представлена невеликою кількістю комплексів. Старожитності фінальної фази стилістично неоднорідні. Для цього періоду для чоловіків характерна безфібульна модель вбрання, модель з одною або двома пряжками, взуття з пряжками.

За кореляцією зі специфічними ознаками поховального обряду та інвентарю, властивих носіям різних етнокультурних традицій серед носіїв культури ЧСМ, встановлено походження різних рис черняховского костюма. Наприклад, на ранньому етапі культури ЧСМ в костюмі, серед ювелірних виробів і прикрас, найбільш виразно проявляються риси вельбарської та пшеворської культур. Крім того, наявність специфічної ліпного посуду, шірокодонних ліпних горщиків, вказує на присутність західних сарматів серед перших поколінь мігрантів. Традиції сарматів Великої Угорської рівнини зіграли в становленні черняховского костюма важливу роль. Принаймні саме з ними може бути пов’язана широко поширена традиція поясних амулетів. Рідкісні знахідки фібул з високим приймачем «чудовищної» серії свідчать про присутність у складі носіїв культури ЧСМ вихідців зі Скандинавії. Аналіз костюма пізньоскіфського населення показав, що в цій етнічній групі зафіксований найнижчий відсоток (16,5%) поховань з деталями костюма (пор.: 61% в ямах з підбоєм, 51% катакомбах, 46% в ямах із заплічками). Швидше за все, ця група виявилася несприйнятливою до загальнокультурного «модного» жіночого одягу з двома фібулами і мала власний костюм.

Носії київських традицій – представники слов’янського етнокультурного компоненту – входять до складу носіїв культури ЧСМ з власним жіночим костюмом, який так само, як і так званий етнографічний готський, представлений парними Т-подібними емалевими фібулами, з’єднаними залізним ланцюгом.

Костюм відбивав не тільки походження людини, але і його соціальний статус. Чоловічі могили в «великій» поховальній камері, з гральної дошкою, набором для пиття, розкішними острогами, парчею, взуттєвими, портупейними пряжками і м’ясною їжею – категорії I b, за Ф.Бірбрауером, супроводжує потрійний комплект костюма (Чернелів-Руський 265), ювелірні вироби зі срібла (Рудка), парча (?) (Переяслав-Хмельницький 1952-5), бронзова неординарна фібула, портупейні ремені і взуття з пряжками (Гаврилівка 5), вбрання з портупейним (?) та парадним поясами (Бирлад–Валя-Сяке 507).

Соціологічний аналіз групи поховань з двопластинчастими фібулами показав, що самі по собі двопластинчасті фібули не можуть слугувати показником високого соціального статусу, проте їх поява була продиктована потребою «верхівки» мати статусні речі, не тільки за матеріалом (срібло), а й за формою, зовнішнім виглядом.

Залишки одягу є ще одним джерелом реконструкції костюма. Вони зберігаються у вигляді мінералізованих фрагментів, які не завжди піддаються аналізу. За наявними в нашому розпорядженні даними, тканину виготовляли з ниток рослинного (льон) і тваринного (шовк, вовна) походження. Переважна більшість фрагментів належить вовняній тканині з полотняним та саржевим переплетенням ниток різної щільності. На одному із зразків зафіксовано фрагмент шву; на іншому – шкіра, пришита до тканини. Можна припускати, що тканина з полотняним переплетенням великої щільності належала нижньому, а груба, з саржевим переплетенням, верхньому (плащу або накидці) одягу.

У результаті проведеного дослідження вдалося визначити склад деталей костюма, особливості чоловічого та жіночого вбрання, простежити зміни костюма в часі, визначити внесок представників різних етнокультурних традицій в загальний костюм, проаналізувати особливості костюма різних соціальних верств черняхівського суспільства, за мінералізованими залишками – характер текстилю від одягу. Однак для реконструкції костюма носіїв культури ЧСМ цього явно недостатньо. Тому в якості можливих аналогій залучені збережені в сприятливих умовах зразки одягу, а також дані іконографії. Завдяки іконографічним даним можна уявити види, крій, деталі одягу жителів найближчих римських провінцій, європейських варварів, варварів на римській службі.

Жіночий костюм жителів найближчих до ареалу культури ЧСМ римських провінцій Дакії, Паннонії, Норіка, Мезії в період, що безпосередньо передує її утворенню, представлений двома традиціями – кельтською та грецькою. Кельтський костюм відображений на надгробках Дакії, Паннонії і Норіка, грецький – у прилімесних районах Мьозії. У колі можливих прототипів жіночого костюма культури ЧСМ найбільш значним є подібність з базовою моделлю (костюмом типу 1, за Дж.Гарбшем) жіночого костюма Дакії, Паннонії і Норіка.

Повний комплект чоловічого одягу середини IV ст. демонструють фрески склепу візантійського сановника з Дуростора.

Костюми варварів на медальйоні з Сербії і на нижньому ярусі діптиха з Хальберштадтського собору є зразками пізньоантичного мистецтва, для якого характерне точне відтворення деталей при загальному зниженні художнього рівня зображень. У зв’язку з цим досить імовірним стає припущення про те, що варвари відображені на цих пам’ятках адекватно, а їх костюм відповідає реальному.

Зокрема, варварський жіночий костюм представлений двома моделями. Перша – відповідає пізньоантичній моді, вона включає зачіску і прикраси, актуальні на початку V ст. в Римі. Друга модель жіночого костюма – «варварська». Це одяг, що нагадує стóлу, та мантія, з’єднані на плечах застібками – одяг, відомий з античної іконографії I–II ст. Зачіски жінок – довге волосся, зібране в коси, на лобі – начільна стрічка.

На підставі проведеного дослідження костюм культури ЧСМ можна реконструювати таким чином. Одяг чоловіків складався з плечового на зразок туніки та поясного (штанів), які підперізувалися ременем з пряжкою. Плащ, з’єднаний фібулою на плечі, траплявся на першій та другій фазах, поступається місцем верхньому одягу, що не потребував застібки. На третій фазі в чоловічому костюмі з’являється другий ремінь для портупеї або плечового одягу на зразок куртки, в ряді випадків – парадний. Взуття, про яке практично нічого не відомо в період виникнення культури, в комплексах фінальної фази, фіксується ремінцями з пряжками. Археологічних даних про сезонний одяг немає, але письмові та іконографічні дані свідчать про те, що взимку чоловіки мали хутряний одяг. Чоловіки мали довге, до плечей, волосся, вуса та бороду. Представники варварської «верхівки» могли отримувати в дар одяг римських зразків, принаймні про це свідчать знахідки Т-подібних фібул з цибулеподібними кнопками. Жінки використовували одяг з двома фібулами на зразок того, який зображений на кельтських надгробках Дакії і Паннонії. Зрідка вони підперізувалися одяг шкіряним ремінцем з пряжкою, але частіше, очевидно, текстильним. Жінки прикрашали шию та груди намистом. Зрідка використовували сережки, каблучки носили на правій руці. Волосся було довгим. Дівчатка, дівчата і молоді жінки прикрашали його кільцями, які кріпили до налобного віночку або вплітали у волосся як накісники. З намиста робилися браслети, які прикрашали зап’ястя.


Ключові слова: культура Черняхів–Синтана-де-Муреш, поховальний обряд, поховальний інвентар, костюм, одяг, вбрання, фібули, пряжки, намисто, підвіски, етнокультурний, соціальний маркер.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.