Тетяна Дзядевич » Формування національної ідентичності в літературі слов’янського романтизму: на матеріалі творчості Адама Міцкевича, Олександра Пушкіна та Тараса Шевченка
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Формування національної ідентичності в літературі слов’янського романтизму: на матеріалі творчості Адама Міцкевича, Олександра Пушкіна та Тараса Шевченка
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2004 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
11.03.2025 |
|
Твір змінено: |
11.03.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(478.5 КБ)
|
|
Опис: |
Мета дисертаційного дослідження полягає в здійсненні комплексного
порівняльного аналізу процесу формування національної ідентичності в
літературах слов’янського романтизму на матеріалі творчості найвидатніших
поетів слов’янського світу – Адама Міцкевича, Олександра Пушкіна та Тараса
Шевченка, висвітленні спільних та своєрідних рис розвитку романтичної
літератури під обраним кутом зору, а також у сприянні розробці методології такого
типу імаґологічних досліджень.
Для досягнення поставленої мети передбачено розв’язати такі завдання:
1. З’ясувати параметри понять “свого” та “чужого” в системі
імаґологічних категорій порівняльного літературознавства;
напрацювати епістемологічний матеріал для розширення
категоріального апарату імаґології.
2. Розробити методологічні підходи для аналізу формування
національної ідентичності в літературі.
3. Порівнюючи творчість Т. Шевченка, О. Пушкіна та А. Міцкевича,
виокремити стратегії порівняння українського, російського та
польського романтизмів, вказати основні спільні та відмінні риси.
4. З’ясувати вплив ідеологічних чинників, характерних для владного
дискурсу Російської імперії, на творчість згаданих поетів,
прослідкувати в літературних текстах тенденції їхнього ставлення
до владного тиску.
5. Співставити стратегії розбудови власної ідентичності
А. Міцкевича, О. Пушкіна та Т. Шевченка як речників своїх
народів, з’ясувати принципові розбіжності у творчості цих поетів
щодо висвітлення категорій “свого” та “чужого”.
6. Дослідити роль, котру відігравали у творчості згаданих поетів
важливі тогочасні дискурси: зокрема, релігійний, а також дискурси
5
мовної ідентичності та історичної пам’яті. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП................................................................................................................................4
РОЗДІЛ 1. РОЛЬ І МІСЦЕ РОМАНТИЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ У ФОРМУВАННІ
НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНІЙ ЄВРОПІ
..............................................................................................................................16
1.1. Сучасна імаґологія в контексті постколоніальних студій..................................16
1.2. Росія в імперському дискурсі................................................................................26
1.3. Імперська ідеологія та романтична література....................................................37
1.4. Місце поета в процесі формування національної ідентичності в добу
романтизму.........................................................................................................................44
1.5. Взаємозв’язок національної та релігійної ідентичностей....................................50
1.6 Зміст і форма з огляду на ідеологічне навантаження текстів...............................58
1.7. Висновки до розділу...................................................................................................63
РОЗДІЛ 2. РОСІЯ “СВОЯ” ТА “ЧУЖА”. ПЕТБУРГ ЯК ПРОЕКЦІЯ РОСІЙСЬКОЇ
ІМПЕРІЇ…………………………………………………………………………………..64
2
2.1. Петербург в російській літературній традиції XVIII століття...............................64
2.2. “Текстуальний” діалог Міцкевича та Пушкіна........................................................73
2.3. Образ Петербурга.......................................................................................................78
2.4. “Царський двір”..........................................................................................................87
2.5. Образ Можновладця ...........................................................................................97
2.6. Стиль текстів та ідеологічна настанова..................................................................105
2.7. Висновки до розділу.................................................................................................109
РОЗДІЛ 3.“СВОЄ” ТА “ЧУЖЕ” В ТЕКСТАХ МІЦКЕВИЧА, ПУШКІНА ТА
ШЕВЧЕНКА………………………………………………………………………...…..111
3.1. Схід в творчості поетів.............................................................................................111
3.2. “Кавказ” Пушкіна та “Кавказ” Шевченка..............................................................119
3.3. “Свій” і “чужий” в ранніх поемах Шевченка........................................................130
3.4. “Свій” і “чужий” в поемах “Гражина” і “Конрад Валенрод” Міцкевича …….137
3.5. Ідеологема месіанства..............................................................................................144
3.6. Реалізація концепції нації через творення літературного національного міфу
...................................................................................................................................154
3.7. Висновки до розділу.................................................................................................165
ВИСНОВКИ.....................................................................................................................168
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………………………………...…177
|
|
|
|
Пов'язані автори:
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|