Довідка » Школа » Програма з української літератури – 8 клас
додати сторінку до вибраного 

 

КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ

(8 клас)

 

Усього в 8-му класі на вивчення української літератури повинно виділятись 70 годин.
На тиждень — 2 год.
Позакласне читання — 4 год.
Текстуальне вивчення творів — 56 год.
Резервний час — 10 год.

 

 

Вступ

[1 год.]

 

Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору.  ТЛ: поглиблення понять про художній образ, художній твір.

 

 

Розділ І «Усна народна творчість»

[7 год.]

 

Українські історичні пісні [3 год.]

Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками.

  • «Зажурилась Україна»
  • «Та, ой, як крикнкв же козак Сірко»

Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту.

  • «Ой Морозе, Морозенку»
  • «Максим козак Залізняк»
  • «Чи не той то Хміль»
  • «За Сибіром сонце сходить»

Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою.

 

Пісні Марусі Чурай [1 год.]

  • «Засвіт встали козаченьки»
  • «Віють вітри, віють буйні»
  • «Ой не ходи, Грицю…»

Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи.

 

Українські народні думи [4 год.]

  • «Маруся Богуславка»
    Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі.
  • «Буря на Чорному морі»
    Символ гріхопадіння і порятунку через усвідомлення покаяння.

Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Кобзарі та лірники - виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: В. та М. Литвини, В. Нечема, Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму. Морально-етична проблематика.  ТЛ: думи.

 

 

Розділ ІІ. «З давньої української літератури»

[4 год.]

 

Давньоруська пам'ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа «Слова...». Переклади і переспіви у ХІХ-ХХ ст. Питання авторства. Особливості композиції та стилістичних засобів. Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. Поетичність образу Ярославни.

 

 

Розділ ІІІ. «Світ української поезії»

[20 год.]

 

Тарас Шевченко [4 год.]

  • «Думи мої, думи мої…»
  • «Ой три шляхи широкії»
  • «Мені однаково, чи буду»
  • «Минають дні, минають ночі»

Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної місії поета. Роздуми автора про власну долю, долю України, плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю.  ТЛ: філософська лірика, силабо-тонічне віршування (рими, стопи, віршований розмір).

 

Іван Франко [3 год.]

Короткі відомості про письменника. Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя ХVІІ ст. і художній образ у творі. Проблема морального вибору людини, її втеча від неприйнятного буттєвого світу.  ТЛ: історична поема.

 

Леся Українка [5 год.]

  • «Ви щасливі, пречистії зорі»
  • «Давня весна»
    Тема гармонійного єднання людини з природою.
  • «Хотіла б я піснею стати»
  • «Давня казка»
    Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності.

Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви.

 

Володимир Сосюра [2 год.]

  • «Любіть Україну!»
    Патрiотичний пафос поезії.
  • «Сад» («В огні нестримної навали»)
    Образ України, ідея нерозривної єдності людини з рідною землею, алегоричність образів.
  • «Васильки»
    Взірець інтимної лірики.

Патріотичні та інтимні мотиви творів поета. Щирість його ліричного самовираження.  ТЛ: інтимна лірика, віршовані розміри.

 

Борис Олійник [2 год.]

  • «Вибір»
  • «Ринг»

Народне визнання сучасного українського поета. Вічна проблема життєвого вибору, стоїчної позиції. Філософія чину і мудрості у творах поета.

 

Володимир Підпалий [2 год.]

  • «Тиха елегія»
    Щирість патріотичних почуттів ліричного героя у вірші.
  • «Запросини»
    Оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху.

 

Іван Малкович [2 год.]

  • «Свічечка букви Ї»
  • «Музика, що пішла»
  • «З янголом на плечі»

Глибокі роздуми сучасного поета про те, якою повинна бути людина, щоб уберегти себе, своїх близьких, свою мову, душевне багатство від зла. Оптимістичний пафос, віра в перемогу добра.

 

 

Розділ ІV. «Національна драма»

[4 год.]

 

Іван Карпенко-Карий [4 год.]

Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга ХІХ ст., про театр «корифеїв». Трагікомедія «Сто тисяч» (скорочено) - класичний взірець українського «театру корифеїв». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Проблема влади грошей - наскрізна і «вічна» у світовому мистецтві. Засоби сатиричного змалювання.  ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія.

 

 

Розділ V. «З української прози»

[12 год.]  

 

Михайло Коцюбинський [3 год.]

Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Вічний тип шукача правди. Протест Остапа і Соломії проти кріпосницької наруги - протест проти будь-якого насильства над людиною. Проблема волі людини та можливостей її здобуття. Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Час і вічність у повісті, символічні образи. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії.

 

Осип Назарук [4 год.]

Події історичної доби ХVІ ст. Проблема кохання і служіння народові в історичній повісті. Незалежна вдача, щирість у стосунках з людьми, природний розум і врода Роксоляни.

 

Володимир Дрозд [5 год.]

  • «Ирій»
    Химерна повість про неповторний світ юності, про вічне і швидкоплинне в житті людини.
  • «Білий кінь Шептало»
    Проблема людини в суспільстві, її знеосіблення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії.

Іронічна, алегорично-химерна проза сучасного прозаїка.

 

 

Розділ VІ. «Український гумор і сатира»

[4 год.]

 

Володимир Самійленко [2 год.]

  • «Патріоти»
  • «Ельдорадо»

Коротко про митця. Гумор і сатира поета як поштовх до роздумів про справжній патріотизм, чесність, самовідданість, порядність та лицемірство, пристосуванство людини. Засоби творення гумору та сатири. Сатирична іронія вірша.  ТЛ: гумор і сатира (поглиблено), антитеза, іронія.

 

Євген Дудар [2 год.]

  • «Слон і муха»
  • «Лісова казка»
  • «Червона Шапочка»

Дотепні сатиричні оповіді сучасного письменника-гумориста як спонука до роздумів про довколишній світ і себе.

 

Література ріднрго краю [2 год.]

Ознайомлення з письменниками-земляками та їхніми творами.

 

Урок-підсумок [1 год.]

Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.