Ірина Зінків » Бандура як історичний феномен
|
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Бандура як історичний феномен
Праця
|
|
|
| Написано: |
2013 року |
|
| Розділ: |
Наукова |
|
| Твір додано: |
12.06.2024 |
|
| Твір змінено: |
18.10.2025 |
|
| Завантажити: |
pdf
див.
(1.6 МБ)
|
|
| Опис: |
Зінків І.Я.
З 63 Бандура як історичний феномен: монографія. – Київ: ІМФЕ ім. М.Т.Рильського, 2013. – 448 с.: іл. – Бібліограф. 1079.
ISBN 978-966-02-6704-6
Монографія є універсальним інструментознавчим дослідженням, присвяченим генезі й еволюції українського музичного інструмента – бандури. Здійснено огляд теорій його походження. На основі аналізу археологічних, писемних та іконографічних джерел Євразії (IV cт. до н.е. – ХХ ст.) встановлено вихідні прототипи бандури, виявлено міру впливу кожного з них на її формування, спосіб гри та манеру тримання інструмента як визначальних ознак національної інструментальної традиції, досліджено походження її назви.
У праці висвітлено складні шляхи еволюції бандури у ХХ – на початку ХХІ століть, визначено функції давніх інструментів у ритуалах, зокрема, шийкових хордофонів з народних картин «Козак Мамай». Показано вплив індоіранського музичного пласта на формування бандурного репертуару (думи), який позначився також на національно-характерних ритмо-часових та фактурно-просторових архетипах.
Для музикологів-фахівців, студентів ВМНЗ та широкого кола поціновувачів бандури. |
|
| Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Вступ ..... 5
Розділ 1. Бандура як предмет оргнологічних досліджень ..... 22
1.1. Бандура у працях органологів та майстрів-бандуристів ХІХ – початку ХХІ ст. ..... 22
1.2. Бандура у сучасних лексикографічних джерелах ..... 83
1.3. Походження термінів «кобза» і «бандура» ..... 90
Розділ 2. Історичні прототипи бандури ..... 107
2.1. Ліроподібні інструменти ..... 110
2.1.1. Слов’янські ліроподібні гусла: морфологія та ґенеза ..... 111
2.1.2. Огляд писемних джерел ..... 130
2.1.3. Вихідний прототип ліроподібних гусел: етнокультурна взаємодія ..... 133
2.1.4. Морфологія типологічних аналогів до слов’янських ліроподібних хордофонів ..... 147
2.2. Цитроподібні інструменти: псалтирі вертикального способу тримання ..... 158
2.2.1. Писемні та лексичні джерела ..... 158
2.2.2. Іконографічні джерела (ХІ–ХVІІІ) ..... 177
2.3. Лютнеподібні інструменти ..... 197
2.3.1. Між Заходом і Сходом ..... 197
2.3.2. Європейські лютні ІХ–ХVІІ століть ..... 209
2.3.2.1. Західноєвропейські інструменти-гібриди XVI–XVII століть і питання приструнків ..... 209
2.3.2.2. Лютнеподібний інструментарій Київської та Московської Русі ..... 225
Розділ 3. Еволюція інструмента в кінці XІX – на початку ХХІ ст. ..... 241
3.1. Від традиційної до академічної бандури ..... 247
3.2. Cтановлення та розвиток інструмента академічного типу ..... 264
3.2.1. Від діатонічної до «хроматичної» бандури ..... 264
3.2.2. Академізація харківської та київсько-чернігівської діатонічної бандури ..... 273
3.2.3. Відродження діатонічної бандури в Україні у 1980-х–2010-х роках ..... 331
Розділ 4. Генеза бандурного виконавства: спадковість духовної традиції ..... 344
4.1. Музичний інструмент у ритуалі ..... 344
4.2. Огляд іконографічних та лінгвістичних джерел ..... 368
4.2.1. Прадавня символіка образу козака-музиканта у контексті атрибутики народних картин «Козак Мамай» ..... 368
4.2.2. Походження епоніма «козак Мамай» ..... 399
4.3. Дума та євразійська епічна традиція ..... 414
4.3.1. До генези терміна і жанру дума ..... 414
4.3.2. Манера інтонування, принципи формотворення, роль інструментального супроводу ..... 422
4.3.3. Ладо-інтонаційний комплекс: до походження «хроматизму» в епічних жанрах ..... 436
4.3.4. Дума і форми східної монодії (рага, мугам, маком, макам) ..... 449
4.3.5. Українська епіка, коломийковий архетип і троїста музика: питання витоків ..... 460
Висновки ..... 480
Аннотация ..... 489
Annotation ..... 509
Перелік ілюстрацій ..... 526
Список скорочень ..... 542
Картографічний додаток ..... 546
Ілюстративний додаток ..... 549
Література та джерела ..... 559
Покажчик імен ..... 599
|
|
|
|
|
Пов'язані твори:
|
|
| |
|
Відгуки читачів:
|
| |
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
| |
|
|
| |