Михайло Жилін » Необароко в українській літературі першої половини ХХ століття: стильовий аспект
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Необароко в українській літературі першої половини ХХ століття: стильовий аспект
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2012 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
21.05.2025 |
|
Твір змінено: |
21.05.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.2 МБ)
|
|
Опис: |
Мета і завдання дослідження. Метою дисертації є виявлення та
естетичний аналіз елементів необарокового стилю в українській літературі
першої половини ХХ століття.
Поставлена мета передбачає вирішення таких завдань:
1) з’ясування природи необароко як стильового утворення та
визначення тієї теоретико-літературної парадигми, у межах якої можна в
стильовому аспекті аналізувати необарокову естетику в ХХ столітті;
2) дослідження необарокового стилю в літературі першої половини ХХ:
- вивчення специфіки художнього образу в естетиці бароко як її
визначальної категорії, його джерел у культурі «нерефлективного
9
традиціоналізму» (С. Аверінцев), а також методологічної можливості його
проекції на мистецтво ХХ століття;
- визначення причин відродження барокової естетики в новітній
українській культурі, як наслідку її вкоріненості у національному світогляді;
- аналіз концепту поета як специфічного для необарокової та
експресіоністської естетики наслідку тотожності ідіостилю й біографії;
- розкриття концепту трагікомічного героя як наслідку відчуття
катастрофічності світу, багато в чому спільного з концептом «людини
бароко» - героєм «неспокійної, змінливої, бурхливої, часто катастрофічної
доби» [201, с. 375];
- аналіз концепту божественного в системі необарокової «поетичної
теології», як компенсації «відчуття нестачі спільного з епохою бароко
підґрунтя, спільних традицій образу й зображення» [52, с. 123]; а також
простеження сміхової антитези високому в концепті ярмарку;
- з’ясування особливостей поглядів «ідеологів» літературного процесу
першої половини ХХ століття на літературну та поетичну мову як джерело
пошуків нового матеріалу для творення необарокової образності;
- історично-культурний та поетикальний аналіз концепту винограднику
як типового для барокової та необарокової естетик. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП…………………………………………………………………………….4
РОЗДІЛ І. ПРОБЛЕМА ВИЗНАЧЕННЯ СТИЛЮ НЕОБАРОКО В
ЄВРОПЕЙСЬКІЙ НАУЦІ. ……………...…..…………………………………..17
1.1. Вживання терміна «необароко» в сучасному українському
літературознавстві та літературній критиці……………………………………17
1.2. Бароко і європейська культура ХХ століття. Культурологічна
реабілітація бароко у Ф. Ніцше…………………………………………………37
1.3. Естетична реабілітація бароко у Г. Вельфліна…………..……...50
1.4. Метод Г. Вельфліна і російський формалізм. Необароко і
футуризм………………………………………………………………………….56
РОЗДІЛ ІІ. ЕСТЕТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ НЕОБАРОКОВОГО СТИЛЮ ТА
КУЛЬТУРОЛОГІЧНА ОБУМОВЛЕНІСТЬ НЕОБАРОКОВОЇ
ОБРАЗНОСТІ…………………………………….……………………………...62
2.1. Обумовленість стилю природою образності……………………62
2.2. Поняття концепту…………………………………………..…. ...69
2.3. Історія поняття концепт. Концепт як алегорія………………….74
2.4. Витоки необарокового стилю в українській культурі. Вчення
Памфіла Юркевича………………………………………………………………81
2.4.1. Філософія ідеї у П. Юркевича…………………………………..81
2.4.2. Барокові витоки філософії ідеї у П. Юркевича. «Ідея» як
концепт…………………………………………………………………………...98
РОЗДІЛ ІІІ. СТИЛЬОВІ ТА СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ НЕОБАРОКО В
УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ…….103
3.1. Поет як концепт. Павло Тичина і його образ в українській
культурі ХХ століття…………………………………………………………...104
3.1.1. Самототожність Павла Тичини за Г. Грабовичем…………..104
3.1.2. Трагедія стилю П. Тичини як трагедія поета. Рецепція Василя
Стуса………………………………………………………………………….…114
3
3.2. Концепт героя-пророка в українській літературі міжвоєнної
доби…………………………………………………………………………..….124
3.3. Необароковий стиль і стилістика Празької школи…………….132
3.3.1. Концепт божественного у поетів-пражан……………….……132
3.3.2. Концепт ярмарку в творчості Юрія Липи……………………143
3.4. Утопія нового «язичія» як матеріалу для творення необарокової
стилістики………………………………………………………………………147
3.5. Концепт саду-винограднику в поезії Юрія Липи……………...163
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………….178
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………...……………….………...…185
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|