Валерій Зема » Православні полемічні твори у Київській митрополії середини XVI - початку XVII ст.: зміст та ідеологія
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Православні полемічні твори у Київській митрополії середини XVI - початку XVII ст.: зміст та ідеологія
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2004 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
09.05.2024 |
|
Твір змінено: |
09.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(610.3 КБ)
|
|
Опис: |
Метою роботи є реконструкція напрямів і характеру православної полеміки
. Саме завдяки цим джерелам можна скласти уявлення про конфесійні, соціальні
та історичні стереотипи: відштовхуючись від текстів своїх противників,
православні автори витворювали власну ідентичність. Попри те, що полемічні
тексти репрезентують відносно вузьке коло авторів і читачів, вони являють собою
один з небагатьох доступних типів наративних джерел, що дає уявлення про
українсько-білоруську релігійну культуру, оскільки віддзеркалює як
середньовічну давньоруську традицію, так і запозичення з праць протестантів і
католиків. Простеження католицько-протестантського впливу на модифікацію
православної конфесійної ідентичності в другій половині XVI ст. ми відносимо до
узагальнюючого культурологічного аспекту нашої роботи.
За рамками дослідження залишився комплекс полемічних джерел, що
з’явилися як реакція на укладання Берестейської унії, оскільки це питання на
сьогодні вважається достатньо вивченим.
Завдання дослідження випливають із поставленої нами мети,
конкретизуючись так:
(1) впровадити до наукового обігу незнані, або ж мало знані полемічні трактати,
простежити формування, обіг та функціонування православних полемічних збірок
, їх датування і зміни в репертуарному складі ;
(2) встановити текстологічні вкраплення джерел паралельного читання у
православних текстах;
(3) зіставляючи українсько-білоруські тексти з творами московських єретиків та
польських протестантів, охарактеризувати способи рецепції і вплив тих і других
на характер антипротестантської полеміки православних;
(4) дослідити функцію полеміки у становленні ранньомодерної православної
тотожності; зафіксувати прояви ксенофобії у сприйнятті християн-іновірців;
визначити їхнє місце у контексті перебігу Реформації і початку Контрреформації
на теренах Речі Посполитої;
(5) проаналізувати основні напрями антикатолицької полеміки раннього періоду
на їхню модифікацію у ході дискусії про можливе об’єднання Римо-католицької і
Православної Церков. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП..........................................................................................................................4
РОЗДІЛ 1. Історіографія та джерельна база дослідження.......................................10
РОЗДІЛ 2. Полемічні збірки: традиції та новації....................................................20
2.1. Вступні зауваги...........................................................................................20
2.2. Рукописні кодекси полемічного і догматичного змісту:
репертуарне ядро та його доповнення і варіації.............................................23
2.3. Напрям змін у репертуарному складі полеміко-догматичних збірок
упродовж XV – початку XVII ст.......................................................................33
РОЗДІЛ 3. Полеміка з протестантами........................................................................41
3.1. Вступні зауваги.............................................................................................41
2
2
3.2. Поширення й різновиди протестантських учень у Речі Посполитій.........
………….………………………….……………………........43
3.3. Руськомовні реформаційні пам’ятки у зіставленні з “єрессю” Феодосія
Косого: спростування історіографічного міфу................................................48
3.4. Антипротестантські трактати старця Артемія і пам’ятки українсько-
білоруського походження..................................................................................69
3.5. Непряма антиреформаційна полеміка.......................................................78
РОЗДІЛ 4. Полеміка з католиками.............................................................................87
4.1. Тема розколу Церкви у полеміко-догматичних збірках: католики очима
православних.......................................................................................................87
4.2. Православна риторика та есхатологічна ідеологія у “Посланні прота
святої гори Афонської королю Янушу”...............................................….......96
4.3. Реакція на перші антиправославні твори католиків останньої третини
XVI ст....................................................…………………...............................102
4.4. Флорентійська унія з погляду православних: російська традиція та
українсько-білоруські літописні повідомлення і полемічні
трактати…………………………………………….............................….........118
4.5. Флорентійська унія в українсько-білоруських повідомленнях і творах
XVI ст.................................................................................................................139
ВИСНОВКИ...............................................................................................................156
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ...........................160
ДОДАТКИ..................................................................................................................186
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|