|
Написано: |
2015 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
14.10.2023 |
|
Твір змінено: |
14.10.2023 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2 МБ)
|
|
Опис: |
Мета дисертації полягає у теоретичному окресленні особливостей
постколоніальних студій як окремої науково-світоглядної парадигми
новітнього гуманітарного знання; виокремленні базисних для української
теорії (пост)колоніалізму понять і настанов стосовно інтерпретації
художнього наративу з урахуванням реляцій між культурою і
дискурсом/структурами влади; актуалізації та ревізіюванні текстів, що
детермінують колоніальний, антиколоніальний і постколоніальний досвіди
у лоні української літератури на різних етапах її історичного
функціонування.
Реалізація мети передбачає розв’язання таких завдань:
- визначити теоретико-методологічні засади
постколоніальної теорії, дослідивши зміст понять «постколоніалізм»,
«постколоніальна критика», «постколоніальна теорія» і окресливши їх
сучасний науковий статус;
- розкрити своєрідність реалізації українського наративу в
лоні імперської культури від початку конструювання та кодифікації
образу України в імперському тексті до остаточного формування
імперського погляду на українську ідентичність;
- окреслити концепцію постколоніальної моделі
інтерпретації та ревізіювання історії української літератури на різних
культурно-історичних етапах її функціонування в аспекті динамічних
реляцій між дискурсом влади та художнім наративом, у якому
реалізовано форми імперської ідеології;
- проаналізувати в аспекті функціонування «дискурсу влади»
тексти давньої літератури, які презентують зародження
антиколоніальних стратегій (полемічна проза), поєднання
антиколоніальної спрямованості та проімперської ідеології (козацькі
літописи), імпліцитні структури імперського наративу («Исторія
Русовъ»);
- дослідити на різних історичних етапах функціонування
української літератури репрезентовані у ній антиколоніальні
(І. Котляревський, Т. Шевченко, П. Куліш, І. Франко, В. Винниченко,
Микола Хвильовий, П. Тичина, О. Гончар, О. Ільченко, В. Стус) та
особливі постколоніальні (С. Процюк, Ю. Андрухович, В. Шевчук,
В. Даниленко, Є. Пашковський, С. Жадан, В. Діброва, С. Жолдак,
Л. Подерв’янський) «маскулінні»/«чоловічі» стратегії ревізіювання
імперського дискурсу;
- з’ясувати «феміністичні»/«жіночі» стратегії опору
імперському впливові, визначивши їх іманентні ознаки (Леся Українка,
О. Теліга, Л. Костенко, М. Матіос, О. Забужко). |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ЗМІСТ
ВСТУП ...................................................................................................... 5
Розділ 1. ПОСТКОЛОНІАЛЬНІ СТУДІЇ ЯК НАУКОВА
ПАРАДИГМА У ДИСКУРСІ СУЧАСНОГО
ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА................................................................................. 18
1.1. Теоретико-методологічні засади постколоніальних студій….. 18
1.2. Колоніалізм та неоколоніалізм як моделі актуалізації суб’єкта
влади………………………………………………………………. 50
Висновки до першого розділу…………………………………………. 55
Розділ 2. УКРАЇНСЬКА (АНТИ/ПОСТ)КОЛОНІАЛЬНА
ЛІТЕРАТУРА ТА РОСІЙСЬКИЙ ІМПЕРІАЛІЗМ: КОНФЛІКТ
НАРАТИВІВ…………………………………………………………………… 59
2.1. Антиколоніальні та постколоніальні наративи в історії
української літератури …………………………………................................ 59
2.2. Українські стратегії опору імперському впливу………………... 66
2.2.1. Чоловічий інфантилізм, месіанство, гра ..................................... 77
2.2.2. Жіночі стратегії опору імперській експансії…………………….. 83
Висновки до другого розділу…………………………………………… 91
Розділ 3. РЕЦЕПЦІЯ ТА РЕІНТЕРПРЕТАЦІЯ ОБРАЗУ УКРАЇНИ В
РОСІЙСЬКОМУ ЛІТЕРАТУРНОМУ ІМПЕРСЬКОМУ
ДИСКУРСІ……………………………………………………………………… 94
3.1. Українське як екзотичне: стратегії імперської
колонізації………………………………………………………………………. 94
3.2. Імперський погляд на українську історію: візія
О. Пушкіна………………………………………………………………………. 105
3.3. Небезпечне імперське прикордоння: візія
М. Лєрмонтова…………………………………………………………………. 115
3.4. Українська історія в контексті імперської двозначності…………. 120
3.5. Репресована українська ідентичність: проблема розщепленої
тожсамості О. Толстого………………………………………………………… 129
3.6. Конфлікт ідентичностей у художньому світі
М. Булгакова……………………………………………………………………. 135
Висновки до третього розділу………………………………………….. 141
Розділ 4. РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ АНТИКОЛОНІАЛЬНОГО ТА
ВТОРИННОГО КОЛОНІАЛЬНОГО ДИСКУРСІВ В УКРАЇНСЬКІЙ
ЛІТЕРАТУРІ……………………………………………………………………. 144
4.1. Полемічна література як форма антиколоніального спротиву
імперській експансії……………………………………………………………. 144
4.2. Від антиколоніалізму до вторинного колоніалізму: дискурс
українського бароко……………………………………………………………. 156
4.3. «Исторія Русовъ» як російська імперська версія історії
колонізованого українського народу……………….…………….................... 165
Висновки до четвертого розділу……………………….………………. 176
Розділ 5. СТРАТЕГІЇ «ЧОЛОВІЧОГО РЕАГУВАННЯ» НА ВИЯВИ
КОЛОНІАЛІЗМУ ……………………………………………………………… 179
5.1. Феномен крутія у творчості І. Котляревського…………………… 179
5.2. Інверсивна модель стосунків між колонізованим та
колонізатором у повісті «Художник» Т. Шевченка…………………………. 184
5.3. Раціональне пророцтво у творчості П. Куліша та
І.Франка…………………………………………………………………………. 191
5.4. Українська література й радянський
колоніалізм……………………………………………………………………… 201
5.4.1. Від крутійства до пророцтва……………………………………… 201
5.4.2. Від пророка до блазня…………………………………………….. 217
5.4.3. Від ерзац-культури до національного кітчу: симтоматика
блазнювання……………………………………………………………………. 225
5.5. Концепт «маскарадності» в українській антиколоніальній
критиці………………………………………………………………………….. 243
5.6. Постколоніальний дискурс…………………………………………. 252
5.6.1. Колоніалізм як інфекція: пророча візія С. Процюка……………. 252
5.6.2. Блазень у пошуках ідентичності…………………………………. 261
5.6.3. Нативізм і контракультурація як наслідок травмованої
свідомості……………………………………………………………………….. 274
5.6.4. Ревізія «совка»: гротеск, абсурд театралізація, міфологізація…. 289
Висновки до п’ятого розділу…………………………………………… 310
Розділ 6. ЖІНОЧІ НАРАТИВИ В ДИСКУРСІ КОЛОНІАЛІЗМУ Й
ПОСТКОЛОНІАЛІЗМУ…………………………….......................................................... 313
6.1. Антиколоніалізм у драматичній поемі «Бояриня» Лесі
Українки............................................................................................................... 313
6.2. Реінкарнація української жіночості у творчості
О. Теліги………………………………………………………………………… 318
6.3. Активізація жіночого і чоловічого національних генотипів у
романі «Маруся Чурай» Л. Костенко…………………………………………. 327
6.4. Постколоніальна міфологізація української нації у творчості
М. Матіос……………………………………………………………………….. 334
6.5. Конструювання національного героя у романі «Польові
дослідження з українського сексу» О. Забужко……………………………. 340
Висновки до шостого розділу……………………………………………. 347
ВИСНОВКИ ............................................................................................... 350
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .......................................................... 356
|
|
|