|
Написано: |
2007 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
20.09.2016 |
|
Твір змінено: |
20.09.2016 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.8 МБ)
|
|
Опис: |
Єрмоленко С. Я.
Мова і українознавчий світогляд: Монографія. – К.: НДІУ, 2007. – 444 с.
У книзі йдеться про актуальне для сучасних гуманітарних знань і для виховання державницької ідеології питання зв’язку мови з українознавчим світоглядом громадян України. Через погляд на мову не лише як на лінгвістичне явище, знакову систему, а й як на ознаку етносу, невіддільну частину історії народу утверджується думка про мову – концентр українознавства. Теоретично обґрунтовано поняття рідної мови, державотворчої функції української мови й проблеми її соціальної престижності; зосереджено увагу на тих аспектах мовотворчості І. Котляревського, Т. Шевченка, Панаса Мирного, У. Самчука, І. Франка, О. Гончара, які засвідчують українознавчий світогляд авторів. Такий самий підхід – виявлення національно-мовної специфіки, особливостей поетичного мовомислення Т. Шевченка, Лесі Українки, Ліни Костенко – застосовано в навчально-виховних радіопередачах для старшокласників. Для викладачів, студентів і учнів – усіх, хто цікавиться питаннями універсалізму мови, її зв’язку з національно-мовною свідомістю, світоглядом українців. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
3
ЗМІСТ
Передмова………………………………………………….. 5
Розділ І. Українська мова в системі українознавства 7
1.1. Мова – знакова система, суспільне явище,
світоглядний феномен………………………………………..
7
1.2. Універсалізм української мови…………………………. 23
1.3. Мова й етнос…………………………………………….. 50
Розділ ІІ. Державотворча функція української мови…… 77
2.1. Мова і держава…………………………………………... 77
2.2. Термінологічний зміст поняття «рідна мова»…………. 89
2.3. Мовно-національна свідомість…………………………. 97
2.4. Соціальна престижність української мови…………….. 110
Розділ ІІІ. Слово у фольклорі………………………………. 116
3.1. Спочатку була пісня…………………………………….. 116
«А пісня, пісня… Що за розкіш пісня!»…………………. 118
«Ой ти, коте, коточку…»………………………………… 128
«Весна красна, що ж ти нам принесла?»……………… 137
«Десь тут була подоляночка…»…………………………. 146
«Ой на горі та женці жнуть..»…………………………. 151
«Ішов чумак з Дону…»…………………………………….. 155
«Чом на тобі, наймитоньку, сорочка не біла?»……… 160
«Засвіт встали козаченьки…»…………………………… 166
Мак чи світанкова зоря?................................................. 176
«Зеленеє жито, зелене…»………………………………… 179
«Ой не шуми, луже, зелений байраче…»………………. 187
«Ой три шляхи широкії…»……………………………….. 193
«Місяцю ясний…»…………………………………………… 200
«Я не царівна, не королівна…»…………………………… 207
Один каже: «дівчино», другий каже: «рибчино»…….. 217
«Ще й слова виборні…»……………………………………. 222
«Любая розмова»………………………………………….… 226
Літа на калиновім мості…………………………………. 230
«Ой летіла зозуленька…»………………………….......…. 236
«Варіативність народнопісенного тексту».................. 242
3.2. Мовна картина неба в народній загадці……………….. 247 Розділ ІV. Феномен української літературної мови……. 255
4.1. Літературна мова – культивована форма національної
мови……………………………………………………………
255
4.2. Мова і національна ідея в «Енеїді» Івана
Котляревського……………………………………………….
272
4.3. Неокраяне крило Шевченкового слова………………… 279
4.4. «Якби ти знав, як много важить слово…»……………. 291
4.5. Під своїм небом і сонцем (Пейзаж у творах Панаса
Мирного)……………………………………………………...
296
4.6. Така свята чорна земля… (Наскрізний образ у романі
Уласа Самчука «Волинь»)…………………………………...
305
4.7. Явив себе і свій час у мові ………................................... 311
Розділ V. Українознавчі орієнтири мовної освіти……….. 318
5.1. Мета – навчити думати, говорити і творити.................. 318
5.2. Рідну мову вивчаємо все життя і завжди відкриваємо в
ній непізнане………………………………………………….
339
5.3. Українська словесність як інтегративний шкільний
курс……………………………………………………………
356
5.4. Інтерпретація Шевченкового слова у школі…………... 360
5.5. Із циклу радіопередач для старшокласників «Ну що б,
здавалося, слова…» ………………………………………….
365
Про мову Тараса Шевченка……………………………… 365
Про слово Лесі Українки…………………………………. 383
Про поетичне слово Ліни Костенко…………………… 404
Післямова……………………………………………………. 423
Список скорочень……………………………………………. 426
Список праць С. Я. Єрмоленко……………………………... 427
|
|
|