Олена Яринчина » Українські народні рекрутські та солдатські пісні: жанрова специфіка
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Українські народні рекрутські та солдатські пісні: жанрова специфіка

Дисертація
Написано: 2019 року
Розділ: Наукова
Твір додано: 26.04.2025
Твір змінено: 26.04.2025
Завантажити: pdf див. (1.6 МБ)
Опис: Яринчина Олена Миколаївна Українські народні рекрутські та
солдатські пісні: жанрова специфіка. – На правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за
спеціальністю 10.01.07 – фольклористика. – Інститут мистецтвознавства,
фольклористики та етнології України ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ,
2019.
У дисертації здійснено спробу комплексно проаналізувати та системно
осмислити жанр рекрутських та солдатських пісень (на матеріалі українського
фольклору – за текстами пісень ХІХ–ХХІ ст.). Оскільки уточнення та
поглиблення знань щодо окремих фольклорних жанрів зміцнює базу для
подальших наукових розшуків різних напрямів.
Зародження жанру рекрутських та солдатських пісень відбулося у XVІІІ ст.
після введення відповідної системи комплектування військ – впровадження
рекрутської повинності на території України. У дисертації окреслено соціально-
політичний контекст їх виникнення і побутування – простежено базові аспекти
виконання рекрутської повинності, зауважено на її значному впливі на життя
українців, вагомих наслідках. Причому хоча у 1874 році рекрутську повинність
було замінено загальною військовою повинністю, жанр не припинив активного
побутування. Про це свідчать, зокрема, зразки, зафіксовані на початку ХХІ ст.
За працями українських та зарубіжний учених простежено розвиток
наукового осмислення жанру. Огляд збірок ХІХ – початку ХХ ст. засвідчив
поступовий розвиток вивчення цього жанру, зокрема стосовно систематизації
творів. Особливістю цього періоду є фіксація значного масиву фактичного
матеріалу та початок теоретичного осмислення українських рекрутських та
солдатських пісень. У дослідженнях основну увагу було приділено розгляду
образної системи, сюжетів, мотивів, з’ясуванню місця солдатських і рекрутських
творів у системі української пісенності. Наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.
відбувалося поглиблене вивчення жанрової системи українського фольклору.
Таким чином, простежується тенденція до збільшення зацікавлення цими піснями.


4



Водночас і досі спостерігаємо різне трактування рекрутських та солдатських
пісень: деякі дослідники розглядають їх як тематичну групу соціально-побутової
пісенності, а інші – як окремий жанр. Ми дотримуємося погляду, що рекрутські
та солдатські пісні є окремим жанром.
Твори кожного жанру мають низку рис, які можливо встановити завдяки
застосуванню різних методів та підходів до їхнього аналізу. Серед ознак, за
допомогою яких можна визначити належність фольклорних творів до того чи
іншого жанру, О. Дей називав: тематику, функціональну природу (участь твору в
певному побутовому чи етнографічному традиційному явищі), емоціональний
характер ставлення до зображуваної дійсності і специфіку музично-поетичних
засобів. Аналіз рекрутських та солдатських пісень, зокрема і розгляд їх у
контексті масиву соціально-побутових пісень, засвідчив тісні зв’язки з іншими
жанрами, що простежуються на різних рівнях. Проте стійкість комплексу ознак,
індивідуального для рекрутських та солдатських пісень, підтверджує їхню
самостійність як жанру.
У своєму дослідженні ми скористалися таким визначенням: рекрутські та
солдатські пісні – це зразки соціально-побутових фольклорних пісенних творів,
у яких відображено життя та побут військовиків та їхніх родин від часу
запровадження рекрутської повинності до 1910-х років.
У текстах рекрутських та солдатських пісень знайшли широке відображення
реалії виконання цієї повинності. В основі їхньої сюжетики – примусовий
рекрутський набір (вербунок), драматичні картини «ловів» рекрута, спроби втечі
або викупу майбутнього солдата, ставлення до рекрута в його родині, прощання
рекрута з батьками, рідними, нареченою, дружиною, гірка доля новобранця, тяжкі
солдатські будні. У них яскраво виражено протест проти соціальної
несправедливості під час рекрутського набору. Було докладно розглянуто основні
мотиви та їх втілення в межах сюжетно-тематичних груп пісень. Таким чином,
аналіз текстів рекрутських та солдатських пісень засвідчив, що рекрутські та
солдатські пісні сповнені реалізмом. Однак зображення цілком реальних подій
відбувається крізь призму емоційного сприйняття подій носієм фольклору. Тому


5



деякі особливо трагічні моменти та етапи виконання рекрутської повинності
розкриваються найбільш широко.
Підсумком докладного дослідження стало виявлення характерних рис
рекрутських та солдатських пісень, що представлені такими основними ознаками:
функцією (яку вони як жанр виконують), тематикою (що розкривається в цих
піснях), композиційно-стильовими особливостями (способами творення та
структурними елементами пісень названого жанру).
Для рекрутських та солдатських пісень найбільше притаманний
послідовний тип композиції, оскільки зображені в піснях події часто наближені до
реалій, а заявлені проблеми інтерпретовані своєрідним чином. При цьому в
означених творах прослідковується хронікальність. Поширений і полярний тип
композиції. На текстуальному рівні він переважно втілюється через
протиставлення солдатського (рекрутського) життя селянському (за різними його
ознаками). У одній пісні може бути поєднано кілька способів творення. На рівні
поетики встановлено, що найбільш частим є використання паралелізмів (зокрема
психологічних), антитези, порівняння, метафори, широко представлені «формули
неможливого».
На структуру творів впливає типізація образів, представлених у
конкретному пісенному зразку. У контексті аналізу текстів було зауважено на
провідних образах цього жанру та своєрідності їхнього втілення.
Найпоширеніший образ рекрутсько-солдатської пісенності – рекрут-солдат.
Серед основних також образ милої (дівчини, дружини, «рекрутки», «солдатки»,
«московки»), матері, батька (представлений вузько або як єдність разом з
матір’ю (батько та мати)), брата (братів), сестри (сестер); коня, птаха. Загалом їх
можна поділити на образи з позитивною та негативною конотацією, а також на
людські й тваринні.
Важливим є уточнення питань щодо регіональних особливостей, передусім
з огляду на історичний контекст. Виявлено кардинальні відмінності в сприйнятті
українцями рекрутської повинності та служби в козацькому війську. Оскільки
козацтво постало на засадах добровільного вибору і бажання захищати


6



Батьківщину, зародилося і поширилося знизу, а рекрутська повинність була
насаджена згори, виконувалася з примусу, завдавала неабиякої шкоди як
громадам загалом, так і окремим особам зокрема на матеріальному та
психологічному рівнях. То принципова різниця полягала в примусовому її
характері, із виконанням незрозумілих українцям завдань, які вимагали численних
витрат і втрат.
Повнота розгляду рекрутських та солдатських пісень вимагала встановлення
їхніх міжжанрових зв’язків. Особливо важливим є розгляд цього жанру в
контексті соціально-побутового пісенного фольклору, зокрема, визначення
спільних та відмінних рис з іншими соціально-побутовими піснями (козацькими,
чумацькими, наймитськими тощо).
Тому ми проаналізували віднайдені в інших пісенних жанрах (календарно-
та родинно-обрядових, зокрема голосіннях, і позаобрядових) військові мотиви,
вказівки на військову діяльність тощо.
У баладах та ліричних піснях про кохання і дошлюбні стосунки з
військовою діяльністю різним чином пов’язані твори таких тематичних груп:
зустрічі закоханих (щасливі побачення), неможливість бути разом через спротив
батьків, розлука через від’їзд парубка на військову службу, народження
позашлюбної дитини, полишання покритки, парубок (козак, солдат) хоче
одружитися на зведеній дівчині.
Важливим є розгляд соціально-побутових та історичних балад і пісень, які
належать до найбільш споріднених з рекрутськими та солдатськими. Указано, що
зв’язки між цими творами настілки тісні, що інколи варіанти однієї пісні можуть
атрибутуватися як зразки різних жанрів.
Таким чином, у дисертації здійснено комплексне дослідження рекрутських
та солдатських пісень. Уперше зразки рекрутських та солдатських пісень
класифіковано за типовими сюжетами, сформовано основні сюжетно-тематичні
групи творів, окреслено типові мотиви й образи, подано жанрову характеристику
цих пісень, визначено їхні особливості. Проаналізовано значний масив текстів
обрядових та позаобрядових пісенних творів, задля встановлення їх


7



міжжанрових зв’язків з рекрутськими та солдатськими піснями. Зокрема,
в зразках різних жанрів віднайдено ознаки, притаманні рекрутським та
солдатським пісням (на рівні мотивів, тематики, сюжетів, форм зображення
дійсності та світоглядних позицій народу, системи образів, символів тощо). До
наукового аналізу залучено пісні з друкованих та архівних джерел, а також
зібраний дисертанткою польовий матеріал.
Результати дослідження дають підстави відзначити, що воно є важливим
внеском у вивчення як аналізованої групи пісень, так і усього масиву соціально-
побутового фольклору; а також розширюють уявлення про міжжанрові
взаємозв’язки у народнопоетичній творчості.
Ключові слова: рекрутські та солдатські пісні, соціально-побутовий
фольклор, українські народні пісні, сюжети, мотиви, міжжанрові зв’язки,
історичний та регіональний контекст.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.