Павло Ямчук » Східнохристиянська ціннісно-смислова парадигма консервативного мислення в українському бароковому дискурсі XVІ-XVІІІ століть
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Східнохристиянська ціннісно-смислова парадигма консервативного мислення в українському бароковому дискурсі XVІ-XVІІІ століть
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2010 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
21.05.2025 |
|
Твір змінено: |
21.05.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.7 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дисертаційного дослідження є розробка та обґрунтування су-
часної філософської концепції східнохристиянської ціннісно-смислової пара-
дигми українського барокового консерватизму.
Основні завдання тематико-проблематичного комплексу дисертаційно-
го дослідження випливають з мети і зводяться до необхідності:
- визначення місце феномену й загальної проблематики українського
християнського консерватизму середньовічно-барокового типу у обширові
релігійно-філософських проблем сучасності;
- з’ясування співвідношення загальної проблеми людської індивідуаль-
ності як духовно-інтелектуального універсуму і основних християнських
концептів, що виявились у світоглядних диспозиціях барокового консервати-
зму;
- розрізнення базисних філософських понять “консерватизм” (у даному
випадку як вид універсальної християнської стратегії повернення до сакраль-
них джерел) та “буттєвої традиції” як виду несакрального дотримування бут-
тєвих норм і канонів;
- визначення форм й моделей взаємодії та співвідношення філософсько-
го феномену українського християнського консерватизму із іншими магіст-
ральними концептуальними інтелектуальними одиницями сучасної філосо-
9
фії, а також окреслення стану перспективного впливу християнського консе-
рватизму на філософію й інші гуманітарні науки доби Постмодерну;
- вивчення трансцендентної природи філософського універсуму «іншо-
го» як однієї із філософських форм духовного буття індивідуальності, в кон-
тексті української християнсько-консервативної теорії, яке засновується на
теоретичних підвалинах, що виявлені у працях Е.Левінаса, П.Рікера Р.Рорті
та ряду інших вчених доби Постмодерну;
- всебічне висвітлення базисних характеристик філософії українського
християнського консерватизму доби Бароко, які передбачають:
а) здійснення аналізу теоретичної трансдискурсивної природи філософ-
ського виміру універсуму українського барокового християнського консерва-
тизму, яка містила як світські, так і духовні форми й способи втілення у пое-
тиці українського культурного життя ХVI – ХVIІІ століть;
б) визначення в смисловому просторові національної барокової літера-
тури всіх основних типів й форм, родів та жанрів, маркерів й видів духовного
характеру;
в) окреслення меж лицарсько-батального втілення у поетиці національ-
ної літератури барокового періоду ідей християнського консерватизму, ви-
явити за допомогою комплексного аналізу українознавчих, філософських
концептів й ключових образів поетики творів лицарсько-батального дискурсу
світської літератури основні характеристики українського словесно-
образного інваріанту християнської консервативної світоглядної системи;
г) виокремлення в культурному обширові феномену барокової словесно-
сті ХVI – ХVIІІ століть основних значущих одиниць, які сприяли остаточно-
му визначенню й окресленню загальних векторів руху української християн-
ської консервативної думки в кількасотлітній перспективі;
д) дослідження характерних для доби українського Пізнього Середньо-
віччя та Бароко й універсальних у загальнокультурному розумінні постатей
Івана Вишенського, Адама-Іпатія Потія, Петра Могили як особливих духов-
но-інтелектуальних одиниць, у творчому світоосмисленні яких найбільш
адекватно й повномірно відбився український бароковий християнський кон-
10
сервативний світогляд;
е) актуалізацію українського духовного філософування, що виявилось у
формах образної за специфікою та формами поетики іманентно християнсь-
кої гумористично-сатиричної оборони неповторної трансцендентної духовної
сутності особистості та суспільства від руйнівного впливу симулякру істин-
ності матеріально-минущих ідеалів.
є)текстуальне прочитання окремих ключових диспозицій концептуаль-
них текстів ХVІ-ХVІІІ ст., враховуючи необхідність найбільш повномірного
й адекватного включення їх основних домінант у сучасний українознавчий
культурно-філософський контекст. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ЗМІСТ
Вступ................................................................................................................... 4
Розділ 1. Основні світоглядні засади християнського консерватизму
як об’єкт наукового вивчення......................................................... 14
1.1. Аналітичний огляд літератури з проблеми дисертаційного досліджен-
ня........................................................................................................................ 14
1.2. Загальнохристиянські підвалини формування
української індивідуальності: духовно-інтелектуальний,
морально-етичний аспекти............................................................. 45
1.3. Поліаспектність взаємодії індивідуальності, суспільства й церк-
ви........................................ 63
Висновки до розділу 1...................................................................................... 81
Розділ 2. Феномен християнської консервативної
середньовічної особистості: Іван Вишенський........................................ 84
2.1. Світогляд Івана Вишенського у контексті
українського релігійно-філософського осмислення рис християнської
індивідуальності в добу Пізнього Середньовіччя......... 84
2.2. Інтерпретаційні виміри української православної соборноправності у ре-
лігійно-філософських поглядах І.Вишенського....................... 113.
Висновки до розділу 2...................................................................................... 139
Розділ 3. Християнсько-консервативне світобачення в літературній реце-
пції українського Бароко.................. 141
3.1. Семіосфера Середньовіччя у контексті постмодерністського тлумачен-
ня................................................................................... 141
3.2. Релігійний пошук консервативного ідеалу і смислові концепти словесно-
сті українського Середньовіччя...................................................... 156
3.3. “Унія греків з костьолом Римським 1595 року” А.-І. Потія
як спроба побудови духовного виміру філософії християнсько-
консервативного мислення в українському Середньовіччі.................... 191
3.4. Православно-католицькі взаємини в трактаті “Унія… 1595 року” А.-
І.Потія………………………………………………………………… …205
3
Висновки до розділу 3...................................................................................... 225
Розділ 4. Петро Могила як християнська барокова особистість ХVІІ ст.... 227
4.1. Феномен духовно-інтелектуального універсуму Петра Могили. ......... 227
4.2. Світоглядно-образний дискурс “Записної книжки” Петра Могили як ві-
дображення авторських аскетичних переко-
нань....................................................... 244
4.3. Усунення субстанції часу в сакральному просторові барокового
духовного тексту і форма авторської організації релігійного наративу в
«Записній книжці» Петра Могили......... 293
4.4. Універсум Петра Могили............................................ 311
Висновки до розділу 4...................................................................................... 330
Розділ 5. Сміхова культура українського Середньовіччя в ціннісно-смисловій
парадигмі християнського консерватизму ………………………………….332
5.1. Філософське осмислення духовної природи смі-
ху......................................................... 332
5.2. Морально-етичні християнські підвалини у сатиричних і
гумористичних творах пізнього українського Бароко..............................351
5.3. Проблема духовно-творчої ідентичності авторської індивідуальності в
українській літературі другої половини ХVІІІ ст...................... 393
Висновки до розділу 5...................................................................................... 409
Висновки............................................................................................................ 411
Список використаних джерел.......................................................................... 453
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|