Надія Войтович » Dwelling as a locus of life / temporary stay of the characters of “lower” mythology (a study based on ethnographic materials) (англ.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Dwelling as a locus of life / temporary stay of the characters of “lower” mythology (a study based on ethnographic materials) (англ.)
Стаття
|
|
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
15.09.2023 |
|
Твір змінено: |
15.09.2023 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(133.9 КБ)
|
|
Опис: |
Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія. Політологія. – 2016. – Вип. 17.
У статті основна увага присвячена міфологічному аспекту сфери будівельної обрядовості. Адже відповідно до традиційних світоглядних уявлень українців оселя була місцем проживання не лише живих її власників, а й «гостей» з «іншого» світу, тобто персонажів так званої «нижчої» міфології.
У даній етнографічній розвідці авторка детально аналізує комплекс магічних дій та превентивних засобів, які мешканці дому застосовували для його охорони, а також для знешкодження, запрошення, задобрення представників міфологічного світу.
У статті охарактеризовано низку ритуалів, пов’язаних із вибором «чистого» місця для оселі, закладинами, побудовою, ритуальною незавершеністю її протягом року та вселенням у нове житло. Усі ці ритуали вказують на те, що потойбічними мешканцями оселі разом із живими домочадцями є домашні духи – група різних міфологічних персонажів, які забезпечували благополуччя у розведенні худоби та примноженні достатку. Етнографічні матеріали засвідчують, що саме з оселею та її елементами, зокрема, порогом, пов’язане походження карпатського духа-збагачувача – одного з типів домашнього духа. Авторка робить висновок, що кути, підвалини, місце під порогом хати і були основними локусами перебування демонологічних персонажів, оскільки первісно вони були місцем поховання для всіх «своїх» «чистих» покійників. «Мешканцями» дому були і інші типи домашнього духа – домашній вуж/змія, годованець, домовик. Тимчасовими «гостями» могли бути і «нечисті» покійники.
За архаїчними уявленнями, успішне будівництво власної домівки, проживання у ній залежали від сприяння покійних предків, які в майбутньому стануть опікунами / тимчасовими жителями певних місць домівки. Тому визначальною складовою комплексу ритуалів була магія, спрямована як на охорону домочадців від негативних демонологічних впливів, так і на забезпечення їх щасливого проживання в оселі. |
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|