Геннадій Васильчук » Сучасна українська та зарубіжна історіографія соціально-політичного і культурно-духовного розвитку Української РСР в 20-30-і рр. ХХ ст.
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Сучасна українська та зарубіжна історіографія соціально-політичного і культурно-духовного розвитку Української РСР в 20-30-і рр. ХХ ст.
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2008 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
26.04.2024 |
|
Твір змінено: |
26.04.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.1 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дослідження є з’ясування процесу формування
історіографічних джерел з історії соціально-політичного і культурно-
духовного розвитку Української РСР 20–30-х рр. минулого сторіччя,
виявлення їх теоретичного рівня, методологічних підходів та нових
концептуальних рішень, спільних та відмінних інтерпретацій в українській та
зарубіжній історіографіях, виокремлення малодосліджених процесів та явищ,
установлення проблемно-тематичних пріоритетів та обґрунтування
перспектив науково-історичних досліджень. Досягнення цієї мети
реалізується шляхом вирішення таких завдань:
– визначити стан наукового вивчення проблеми, теоретичний рівень та
тематичні напрями її наукового висвітлення;
– дослідити правомірність поняття «непівське суспільство» та
інституційний статус громадських організацій;
– висвітлити історіографію формування унітарної радянської держави,
тлумачення ролі й місця її номенклатури в політичній системі
суспільства;
– узагальнити наукові погляди та трактування політичних репресій і
голодоморів;
– з’ясувати особливості науково-історичних досліджень непу,
розглянути сучасні підходи до «теорії альтернатив»;
– проаналізувати українську та зарубіжну історіографії здійснення
політики розкуркулювання та масової колективізації селянських
господарств;
– оцінити теоретико-методологічну ефективність концепції
повсякденності для вивчення соціальних відносин в УРСР 1920–1930-х рр.;
7
– розкрити мотиваційну складову етноцентричної парадигми
висвітлення політики українізації та встановити наукову доцільність її
подальшого застосування в історичній науці;
– виявити дискусійні аспекти історіографії українського «націонал-
комунізму», висвітлити його сучасні визначення;
– проаналізувати історіографічні джерела з історії розвитку
національних меншин, з’ясувати їх проблемно-тематичну та концептуальну
домінанту;
– здійснити систематизацію та класифікацію наукових праць,
присвячених формуванню системи освіти та інтелігенції;
– узагальнити новітні підходи до поняття «культурна революція» та
висвітлити інтенсивність і специфіку вивчення релігійного життя в УРСР
міжвоєнного періоду;
– з’ясувати фактологічний рівень і тематичну репрезентативність
історіографічних джерел та обґрунтувати перспективи подальших науково-
історичних досліджень проблеми. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП.........................................................................................................................3
РОЗДІЛ 1. НАУКОВІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ...........................................12
1.1. Стан наукової розробки проблеми.....................................................................12
1.2. Методологія дослідження...................................................................................38
1.3. Репрезентативність історіографічних джерел..................................................55
РОЗДІЛ 2. СУЧАСНА ІСТОРІОГРАФІЯ СТАНОВЛЕННЯ І
ФУНКЦІОНУВАННЯ РАДЯНСЬКОЇ ПОЛІТИЧНОЇ СИСТЕМИ...............70
2.1. Науково-історичні інтерпретації «непівського суспільства»..........................70
2.2. Модерні тлумачення історії формування унітарної радянської держави…..89
2.3. Партійно-радянська номенклатура – об’єкт історичних досліджень...........106
2.4. Висвітлення інституційного статусу громадських організацій....................124
2.5. Історіографія політичного терору....................................................................138
РОЗДІЛ 3. ІСТОРИКО-ТЕОРЕТИЧНІ ПРІОРИТЕТИ ВИВЧЕННЯ
СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ ВІДНОСИН.....................................................157
3.1. «Теорія альтернатив»: сучасні тлумачення непу...........................................157
3.2. Історіографія колективізації селянських господарств...................................175
3.3. Українська та зарубіжна історіографія розкуркулювання............................189
3.4. Вивчення істориками соціальних відносин: концепція повсякденності…..201
РОЗДІЛ 4. НАЦІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ
ПЕРЕТВОРЕНЬ......................................................................................................220
4.1. Етноцентрична парадигма висвітлення політики українізації......................220
4.2. Зарубіжна історіографія проблем радянської українізації............................235
4.3. Сучасні дослідження «націонал-комунізму» та «націонал-ухильництва»..247
4.4. Проблемно-тематичні напрями вивчення національних меншин................259
РОЗДІЛ 5. КУЛЬТУРНО-ОСВІТНІЙ ТА ДУХОВНИЙ РОЗВИТОК
УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА....................................................................273
5.1. Історіографія становлення радянської системи освіти..................................273
5.2. Сучасна наукова література з історії радянської інтелігенції.......................284
5.3. Історико-теоретичні тлумачення «культурної революції».…………...........295
5.4. Історіографія релігійно-духовних відносин....................................................309
ВИСНОВКИ.............................................................................................................323
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ..........................339
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|