Геннадій Васильчук » Сучасна українська та зарубіжна історіографія соціально-політичного і культурно-духовного розвитку Української РСР в 20–30-і рр. ХХ ст.
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Сучасна українська та зарубіжна історіографія соціально-політичного і культурно-духовного розвитку Української РСР в 20–30-і рр. ХХ ст.
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2008 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
26.04.2024 |
|
Твір змінено: |
07.08.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.1 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дослідження є з’ясування процесу формування історіографічних джерел з історії соціально-політичного і культурно-духовного розвитку Української РСР 20–30-х рр. минулого сторіччя, виявлення їх теоретичного рівня, методологічних підходів та нових концептуальних рішень, спільних та відмінних інтерпретацій в українській та зарубіжній історіографіях, виокремлення малодосліджених процесів та явищ, установлення проблемно-тематичних пріоритетів та обґрунтування перспектив науково-історичних досліджень. Досягнення цієї мети реалізується шляхом вирішення таких завдань:
– визначити стан наукового вивчення проблеми, теоретичний рівень та тематичні напрями її наукового висвітлення;
– дослідити правомірність поняття «непівське суспільство» та інституційний статус громадських організацій;
– висвітлити історіографію формування унітарної радянської держави, тлумачення ролі й місця її номенклатури в політичній системі суспільства;
– узагальнити наукові погляди та трактування політичних репресій і голодоморів;
– з’ясувати особливості науково-історичних досліджень непу, розглянути сучасні підходи до «теорії альтернатив»;
– проаналізувати українську та зарубіжну історіографії здійснення політики розкуркулювання та масової колективізації селянських господарств;
– оцінити теоретико-методологічну ефективність концепції повсякденності для вивчення соціальних відносин в УРСР 1920–1930-х рр.;
– розкрити мотиваційну складову етноцентричної парадигми висвітлення політики українізації та встановити наукову доцільність її подальшого застосування в історичній науці;
– виявити дискусійні аспекти історіографії українського «націонал-комунізму», висвітлити його сучасні визначення;
– проаналізувати історіографічні джерела з історії розвитку національних меншин, з’ясувати їх проблемно-тематичну та концептуальну домінанту;
– здійснити систематизацію та класифікацію наукових праць, присвячених формуванню системи освіти та інтелігенції;
– узагальнити новітні підходи до поняття «культурна революція» та висвітлити інтенсивність і специфіку вивчення релігійного життя в УРСР міжвоєнного періоду;
– з’ясувати фактологічний рівень і тематичну репрезентативність історіографічних джерел та обґрунтувати перспективи подальших науково-історичних досліджень проблеми. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП ..... 3
РОЗДІЛ 1. НАУКОВІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ..... 12
1.1. Стан наукової розробки проблеми ..... 12
1.2. Методологія дослідження ..... 38
1.3. Репрезентативність історіографічних джерел ..... 55
РОЗДІЛ 2. СУЧАСНА ІСТОРІОГРАФІЯ СТАНОВЛЕННЯ І ФУНКЦІОНУВАННЯ РАДЯНСЬКОЇ ПОЛІТИЧНОЇ СИСТЕМИ ..... 70
2.1. Науково-історичні інтерпретації «непівського суспільства» ..... 70
2.2. Модерні тлумачення історії формування унітарної радянської держави ..... 89
2.3. Партійно-радянська номенклатура – об’єкт історичних досліджень ..... 106
2.4. Висвітлення інституційного статусу громадських організацій ..... 124
2.5. Історіографія політичного терору ..... 138
РОЗДІЛ 3. ІСТОРИКО-ТЕОРЕТИЧНІ ПРІОРИТЕТИ ВИВЧЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ ВІДНОСИН ..... 157
3.1. «Теорія альтернатив»: сучасні тлумачення непу ..... 157
3.2. Історіографія колективізації селянських господарств ..... 175
3.3. Українська та зарубіжна історіографія розкуркулювання ..... 189
3.4. Вивчення істориками соціальних відносин: концепція повсякденності ..... 201
РОЗДІЛ 4. НАЦІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ПЕРЕТВОРЕНЬ ..... 220
4.1. Етноцентрична парадигма висвітлення політики українізації ..... 220
4.2. Зарубіжна історіографія проблем радянської українізації ..... 235
4.3. Сучасні дослідження «націонал-комунізму» та «націонал-ухильництва» ..... 247
4.4. Проблемно-тематичні напрями вивчення національних меншин ..... 259
РОЗДІЛ 5. КУЛЬТУРНО-ОСВІТНІЙ ТА ДУХОВНИЙ РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА ..... 273
5.1. Історіографія становлення радянської системи освіти ..... 273
5.2. Сучасна наукова література з історії радянської інтелігенції ..... 284
5.3. Історико-теоретичні тлумачення «культурної революції» ..... 295
5.4. Історіографія релігійно-духовних відносин ..... 309
ВИСНОВКИ ..... 323
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ ..... 339
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|