|
Написано: |
2018 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
05.05.2019 |
|
Твір змінено: |
05.05.2019 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(10.5 МБ)
|
|
Опис: |
Варданян М. В.
Свій – Чужий в українській діаспорній літературі для дітей та юнацтва: національна концептосфера, імагологічні моделі : монографія / М. В. Варданян. – Кривий Ріг : Видавництво «Діонат» (ФО-П Чернявський Д.О.), 2018. – 406 с.
ISBN 978-617-7553-63-1
Монографія присвячена дослідженню різножанрового діапазону творів українських письменників, які писали в еміграції для дітей та юнацтва. Розгляд тематичного поля української діаспорної літератури для дітей та юнацтва ХХ ст. здійснюється з точки зору категорій Свій – Чужий, що відкриваються в інтерпретаційній моделі дослідження в трьох ракурсах: національному, інокультурному та етичному. Українознавча проблематика представлена такими темами: патріотичними, релігійними, історичними, темами колективної пам’яті, Голодомору, що відтворюють сенси відмінного українського досвіду, яким наповнені твори письменників українського зарубіжжя. Осмислені теми презентовані через основні концепти віра, боротьба, воля, єдність, рідний край, рід, нація. Ядром національної концептосфери Свого в літературі для дітей та юнацтва української діаспори визначено концепт «Україна». Імагологічні моделі в концептосфері дитячої літератури діаспори визначаються через гетеро-образи: Чужий-ворожий та Інший-близький. В аспекті проблематики Чужого здійснено спробу осмислити систему цінностей, що закладена в аналізованій художній літературі. А, отже, виокремлено національну самоповагу, терпимість до інших культур, відповідальність перед Іншим. Адресовано літературознавцям, викладачам вишів, педагогам, здобувачам вищої освіти, а також широкому загалу читачів, які цікавляться питаннями української діаспори, національної ідентичності загалом та осмисленням національних, антиколоніальних, інокультурних сенсів зокрема. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
3
ЗМІСТ
Передмова…………………………………………………………... 7
Замість вступу. Відкриття Свого – Чужого в
українському: актуалізація сенсів діаспорної літератури
для дітей та юнацтва........................................................................
11
РОЗДІЛ 1. УКРАЇНСЬКА ДІАСПОРНА ЛІТЕРАТУРА
ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА ХХ СТ.: НА
ПОГРАНИЧЧІ СВОГО – ЧУЖОГО…………………………….
19
1.1. Література для дітей та юнацтва української діаспори
на лінії повернення…………………………………………..…
22
1.1.1. Загальні тенденції розвитку літератури для дітей
та юнацтва в українському зарубіжжі: історико-
хронологічні межі………………………………………………
23
1.1.2. «Література місії» за океаном: стан і завдання ……….. 40
1.1.3. Критична парадигма досліджень діаспорної
літератури……………………………………………………….
59
1.2. Концептосфера Свого та проблематика
Чужого: теоретично-критичний вектор…................................
76
1.2.1. Інтерпретаційна модель діаспорної літератури
для дітей та юнацтва: окреслення понять…………………….
76
1.2.2. Національна ідентичність як концептосфера
Свого українського зарубіжжя ………………………………..
85
1.2.3. Проблематика Чужого в системі цінностей
діаспорної літератури для дітей та юнацтва …………………
96
РОЗДІЛ 2. КОНЦЕПТОСФЕРА СВОГО:
ТЕМАТИЧНІ ОБРІЇ ЛІТЕРАТУРИ УКРАЇНСЬКОЇ
ДІАСПОРИ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА………………………
111
2.1. «Слово Поета» та «вільна сім’я»: шевченкіана
літератури для дітей та юнацтва української діаспори……...
113
_____________________________________________________________________________________
4
2.2. «Боротьба» і «своя хата»: вектори історичної
літератури для дітей та юнацтва….…………………………...
128
2.3. «Віра і Батьківщина»: сакральна образність
діаспорної літератури для дітей та юнацтва …………………
149
РОЗДІЛ 3. ОБРАЗ УКРАЇНИ В ДУХОВНИХ
РЕФЛЕКСІЯХ ПИСЬМЕННИКІВ-ЕМІГРАНТІВ……………
169
3.1. «Україна-героїчна»: міфосвіт «малої» прози
письменників української діаспори…………………………...
173
3.2. «Україна-минула»: образи козацтва як
національні ідентифікатори Свого
в історико-пригодницьких жанрах ……………………………
180
3.3. «Україна на роздоріжжі»: парадоксальні
горизонти України в циклі «Намисто» В. Винниченка
20-х років ХХ ст. ……………………………………………...
190
3.4. «Духовна Україна» Івана Багряного у творах для
дітей 40-х років ХХ ст. ………………………………………...
206
3.5. «Україна-єдина»: модуси національно-екзистенційного
опору в доробку для дітей Леоніда Полтави та
В. Симоненка 50–60-х рр. …………………………………...
218
3.6. «Україна-майбутня»: етнокультурні архетипи казок
письменників української діаспори…………………………...
231
РОЗДІЛ 4. ІМАГОЛОГІЧНІ МОДЕЛІ В
КОНЦЕПТОСФЕРІ ЛІТЕРАТУРИ ДІАСПОРИ
ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА……………………………………...
243
4.1. Суперечності ідентичностей у мюнхенських виданнях
прози для юнацтва:
імперське – національне – міжкультурне……………………..
245
4.2. На межі життя та смерті: «тоталітарні цивілізації»
як вороже в національних контекстах «геноцидної»
прози для дітей та юнацтва…………………………………….
257
4.3. Типологія образів небезпечного й страждального
в прозі для дітей про війну та окупацію……………………… 279
4.4. «Вільний Світ» – «Старий Край»: «дитяча» спадщина
письменників української діаспори в Канаді та США….…… 294
4.5. Етнообрази екзотичних країн: австралійська та
бразильська тема в літературі для дітей ……………………... 304
4.6. Нарисова література для дітей та юнацтва про
Нову Гвінею: цивілізація – природа……………………...…... 316
4.7. Ментальний світ українця в культурних кодах
перекладної літератури для дітей………..…………..………... 327
Післямова……………………………………………………… 341
БІБЛІОГРАФІЯ …………………………………………….... 348
Іменний покажчик…………………………………………..... 396
|
|
|