Леонід Ушкалов » «Золоті лисенята» повертаються. Юліан Шпол: життя і творчість
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
«Золоті лисенята» повертаються. Юліан Шпол: життя і творчість
Праця
|
|
|
Написано: |
2012 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
01.05.2024 |
|
Твір змінено: |
01.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3.2 МБ)
|
|
Опис: |
Ушкалов О. Л.
«Золоті лисенята» повертаються. Юліан Шпол: життя
і творчість. — Харків: Майдан, 2012. — 322 с.
ISBN 978-966-372-
Це — перша книга, присвячена життю і творчості талановитого поета,
прозаїка, драматурга, публіциста й активного організатора літературного життя часів Українського Ренесансу Юліана Шпола (1895–1937).
На основі численних джерел, зокрема архівних матеріалів, автор пробує відтворити життєвий шлях письменника, а також розглянути його
поетичну, прозову й драматургічну спадщину на тлі загальних тенденцій розвитку європейської літератури першої третини ХХ століття.
|
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Замість передмови . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Розділ І. ТВОРЧІСТЬ МИХАЙЛА ЯЛОВОГО
(ЮЛІАНА ШПОЛА) ТА ЇЇ ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ
В КРИТИЦІ Й ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВІ . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
І.1. Михайло Яловий (Юліан Шпол):
головні етапи життя і творчості . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
I.2. Творчість Юліана Шпола
в літературній критиці 1920-х —
початку 1930-х років . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
I.3. Рецепція доробку письменника
в історико-літературних студіях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Розділ ІІ. ЗБІРКА «ВÉРХИ» ТА ІНШІ ПОЕЗІЇ ЮЛІАНА ШПОЛА
В КОНТЕКСТІ УКРАЇНСЬКОГО ФУТУРИЗМУ. . . . . . . . . . . 39
II.1. Футуристи та Юліан Шпол
на тлі інших поетичних платформ
початку ХХ століття . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
II.2. Провідні мотиви поезії Юліана Шпола . . . . . . . . . . . . . . 47
II.2.1. Візія минулого та майбутнього . . . . . . . . . . . . . . . 48
II.2.2. Мотив революції . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
II.2.3. Урбаністичні та космічні мотиви . . . . . . . . . . . . . 56
II.2.4. Фольклорні та інтимні мотиви . . . . . . . . . . . . . . . 61
II.3. Образно-семантична організація поетичних текстів
Юліана Шпола . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
II.3.1. Шполівська метафора . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
II.3.2. Інтерпретаційні рівні кольору в поетичній
семантиці Юліана Шпола . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
II.3.3. Прийоми широкої асоціації та контрасту
як форми поєднання образів . . . . . . . . . . . . . . . . 75
4
II.4. Основні стилістичні прийоми поета-футуриста . . . . . . 78
II.4.1. Футуристичні засоби епатажу (депоетизація,
брутальність, вульгарність, пиха тощо) . . . . . . . 78
II.4.2. Особливості лексики поетичних текстів
Юліана Шпола: побутова мова,
професійна лексика, неологізми
та основні способи їхнього творення.
Явище поетичної багатомовності . . . . . . . . . . . . 82
II.5. Особливості версифікації Юліана Шпола . . . . . . . . . . . . 86
II.5.1. Верлібризм. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
II.5.2. Астрофіка, астрофічний тонічний вірш
й астрофічно-синкретичні
версифікаційні моделі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
II.5.3. Схеми римування та види рим . . . . . . . . . . . . . . . 91
II.5.4. Прийоми евфонії . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Розділ ІІІ. ЮЛІАН ШПОЛ ЯК ПРОЗАЇК-ФОРМАЛІСТ:
РОМАН «ЗОЛОТІ ЛИСЕНЯТА» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
III.1. Фабула та сюжет роману «Золоті лисенята»:
спроба формалістського аналізу структури
та структурних елементів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
III.1.1. Поняття фабули та сюжету
в межах формалізму . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
III.1.2. Розбивка тексту на фабульні лінії . . . . . . . . . . . 101
III.1.3. Паралелізми на фабульному
та сюжетному рівнях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
III.1.4. «Рух фабули» та створення сюжетної
динаміки шляхом поділу
фабульного матеріалу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
III.1.5. Мотиви, мотивація / мотивування . . . . . . . . . . . 110
III.1.6. Система таємниць у «Золотих лисенятах» . . . . 115
III.1.7. Герої роману, їхні конструктивні функції
та прийом «несправджених очікувань» . . . . . . 117
III.1.8. Сюжетність / безсюжетність . . . . . . . . . . . . . . . . 121
III.2. Очуднення як один з конститутивних прийомів
формалістської поетики Юліана Шпола . . . . . . . . . . . . 123
III.2.1. Сутність прийому очуднення
та його основні функції . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
III.2.2. Очуднювальна метафорика . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
5
III.2.3. Очуднена назва й прийом очуднювальної
персоніфікації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
III.2.4. Прийом очуднювального заниження . . . . . . . . 134
III.2.5. Теоретично-очуднювальний коментар . . . . . . . 138
Розділ IV. «КАТІНА ЛЮБОВ АБО БУДІВЕЛЬНА ПРОПАГАНДА»
НА ТЛІ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМАТУРГІЇ 1920-х РОКІВ . . . . 142
IV.1. Основні тенденції української драматургії
1920-х років. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
IV.2. «Катіна любов або будівельна пропаганда»
і «Мина Мазайло» Миколи Куліша . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
IV.3. Засоби творення комічного
в п’єсі Юліана Шпола «Катіна любов
або будівельна пропаганда» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
IV.3.1. Комічне на рівні героя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
IV.3.2. Комічне на рівні ситуації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
IV.3.3. Комічне на рівні деформації . . . . . . . . . . . . . . . . 165
IV.3.4. Комічне на рівні мови . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Додаток І. СХЕМИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Схема № 1. Система римування поезії
«Розгойдалися віти…» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Схема № 2. Фабульні лінії роману «Золоті лисенята» . . . . . 176
Схема № 3. Паралелізми на рівні фабульних ліній
у романі «Золоті лисенята» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Схема № 4. Сюжетна схема розділу І
роману «Золоті лисенята» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Схема № 5. Сюжетна схема розділу ІІ
роману «Золоті лисенята» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Схема № 6. Система розв’язок
у романі «Золоті лисенята» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Додаток ІІ. ФОТОМАТЕРІАЛИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Додаток ІІІ. МАТЕРІАЛИ АРХІВНО-СЛІДЧИХ СПРАВ . . . . . . . . 189
Анкета звинувачуваного . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Автобіографія . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Пояснювальні записки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Свідчення Михайла Ялового від 28 липня 1933 року . . . . . 285
Обліково-статистична картка
Управління Біломорсько-Балтійського
виправно-трудового табору НКВС . . . . . . . . . . . . . . . 295
Заява ув’язненого у Свірських таборах
Михайла Ялового до Верховної колегії
НКВС УСРР . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
Заява Лідії Євгенівни Вовчик-Блакитної
від 19 червня 1937 року . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
Список скорочень . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
|
|
|
|
Пов'язані автори:
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|