| 
         
        
            | Написано: | 
            2014 року | 
         
                        
             | 
         
        
            | Розділ: | 
            Наукова | 
         
                
             | 
         
        
            | Твір додано: | 
            21.05.2025 | 
         
        
             | 
         
                
            | Твір змінено: | 
            21.05.2025 | 
         
        
             | 
         
                
            | Завантажити: | 
                                            pdf
                                див.
                                (2 МБ)
                                 | 
                     
        
             | 
         
                    
                | Опис: | 
                Метою дослідження є реконструкція теорії фунеральних літературних жанрів  
шкільного, елітного крила давнього українського письменства на основі вивчення  
правил їхнього творення (настанов) та прикладів, які подаються у давніх українсь- 
ких поетиках та риториках. Існують різні погляди на природу літературного жанру.  
«Літературознавчий словник-довідник» (2007) визначає його як тип літературного  
твору, один із головних моментів систематизації літературного матеріалу, який кла- 
сифікує літературні твори за типами їхньої поетичної структури. Категорією вищого  
порядку при тричленному поділі літератури є літературний рід (загальне) – епос, лі- 
рика, драма; категорією середнього порядку – літературний вид (особливе) – роман,  
повість, новела в епосі; категорією нижчого порядку (окреме) – різновид (жанр) [41,  
c. 406]. З погляду на тип поетичної структури літературного твору автори довідника  
вважають епітафію одним із жанрових видів, які найчастіше виділяють серед лірич- 
них творів [41, c. 406]. Авторитетний літературознавець А.О. Ткаченко вважає ви- 
дами поезію і прозу, а жанрами – роман, епітафію, комедію тощо [86, с. 63–67]. Ми  
пишемо про фунеральні жанри, однак потрібні додаткові дослідження поділу літера- 
тури на грунті давнього українського письменства, які доцільно провести після  де- 
тального наукового опису поетик та риторик.   
Реалізація мети передбачає розв’язання таких завдань:  
– стисло проаналізувати історію вивчення барокових курсів словесності за  
останні десятиліття (майже сторічну, хоч і небагату, історію дослідження давніх по- 
етик вітчизняним літературознавством розглянув Григорій Сивокінь; Віталій Мас- 
 
 
 9 
люк  довів свій аналіз студій латиномовних поетик та риторик XVII – першої поло- 
ви-ни XVIII ст.  до кінця 90-х років минулого століття);  
– окреслити основні напрями дослідження, реальні для реалізації в найближчій  
перспективі;   
– запропонувати класифікацію давніх вітчизняних поетик та риторик;  
– уточнити поняттєво-термінологічний інструментарій української барокової  
риторики і поетики, датування, походження й авторство окремих курсів;  
– відтворити генологічну систему фунеральної давньої української літератури з  
погляду норм (виявити основні літературні жанри, встановити їх ієрархію, описати  
структуру);  
– здійснити історико-літературний опис і текстологічний аналіз характерних  
взірців літератури «на погреб»;  
– з’ясувати ступінь популярності в українських курсах словесності низки ві- 
домих епітафій, встановити їхні ймовірні джерела та розглянути особливості кому- 
нікаційного процесу;  
– охарактеризувати форми барокових творів цього літературного жанру (серйо- 
зні, жартівливі, пародії тощо);  
– розглянути викладену в низці риторик 40-х – 50-х років XVIII ст. теорію пере- 
кладу та охарактеризувати перекладні епітафії;  
– на прикладі фунеральних творів із чернігівської поетики 1749/1750 навч. р. , де  
похоронна тема розроблялася найповніше,  обгрунтувати генологічні функції зразків  
фунеральної літератури тощо.   | 
             
            
                 | 
             
                            
                | Зміст: | 
                
                    [натисніть, щоб розгорнути]
                       
 
ВСТУП .................................................................................................. 5  
 РОЗДІЛ 1. ДОСЛІДЖЕННЯ ДАВНІХ УКРАЇНСЬКИХ КУРСІВ  
СЛОВЕСНОСТІ: ІСТОРІЯ, СУЧАСНИЙ СТАН ТА  
ПЕРСПЕКТИВИ..................................................................................... 15  
 
  
 
  
 
 Висновки за розділом 1 ......................................................................... 41  
  
 РОЗДІЛ 2. ТЕОРЕТИЧНЕ ПІДГРУНТЯ ФУНЕРАЛЬНОГО  
ПИСЬМЕНСТВА В УКРАЇНСЬКИХ ПОЕТИКАХ XVII–XVIII СТ. 44  
 
  
 
2.1. Українська теорія віршової епітафії та вчення Якоба Понтана ....... 44  
2.2. Давні українські поетики про епіцедію та ненію .............................. 63  
2.3. Теорія тренів у київських трактатах про віршування XVII–XVIII ст. 73  
2.4. До теорії скорботної елегії ................................................................... 82  
 Висновки за розділом 2.......................................................................... 99  
  
 РОЗДІЛ 3. ГЕНОЛОГІЧНІ КОНЦЕПЦІЇ ПРОЗИ «НА ПОГРЕБ» У  
ДАВНІХ УКРАЇНСЬКИХ РИТОРИКАХ .......................................... 103  
 
  
 
3.1. Теорія похоронної промови в українських риториках XVII – першої  
половини XVIII ст. : спроба реконструкції........................................ 103  
 
  
 
3.2. Вчення про прозову епітафію в українських риториках ................. 128  
3.3. «Вінок, сплетений із найкращих весняних квітів»: елогія як жанр  
давнього українського письменства .................................................. 147  
 
  
 
3.4. Про науку епістолографії в Києво-Могилянській академії та про  
похоронні листи ....................................................................................  
 
161  
 
 Висновки за розділом 3 ........................................................................ 173  
  
 РОЗДІЛ 4. АНТИЧНА, СЕРЕДНЬОВІЧНА ТА РЕНЕСАНСНА  
ВІРШОВА ЕПІТАФІЯ В УКРАЇНСЬКИХ ПОЕТИКАХ XVII–XVIII  
СТ. (ГЕНОЛОГІЧНА ФУНКЦІЯ ВЗІРЦІВ) .................................... 177  
 
  
 
  
 
 
 3 
4.1. Особливості та шляхи рецепції античної епітафії в давніх  
українських поетиках........................................................................... 177  
 
  
 
4.1.1. Твори Вергілія та йому присвячені як взірці .................................... 177  
4.1.2. Епітафії Овідія (Овідію): деякі особливості та шляхи рецепції 185  
4.1.3. Марціал та інші .................................................................................... 192  
4.1.4. Пізня латинська поезія......................................................................... 205  
4.2. Епітафії Середньовіччя в давніх українських поетиках .................. 213  
4.2.1. Леонінські вірші як взірці жанру........................................................ 213  
4.2.2. Про епітафію Болеславу Хороброму в київській поетиці «Parnassus»  
[Парнас] (1719/1720)............................................................................ 227  
 
  
 
4.3. Епітафії доби Відродження в українських поетиках XVII–XVIIІ ст.:  
популярність, ймовірні джерела та особливості комунікаційного  
процесу ................................................................................................. 232  
 
  
 
  
 
 Висновки за розділом 4 ..................................................................... 252  
  
 РОЗДІЛ 5. ЕКЗЕМПЛІФІКАЦІЯ БАРОКО: ВІД ТЕОРІЇ ДО  
ЛІТЕРАТУРНОЇ ПРАКТИКИ ........................................................... 255  
 
  
 
5.1. Розмаїття форм віршової епітафії .................................................... 255  
5.1.1. Невідомий шкільний вірш митрополитові Сильвестрові Косову як  
взірець «epitafium serium» [серйозної епітафії] ............................. 255  
 
  
 
5.1.2. Жартівливі та сатиричні епітафії в українських поетиках .......... 262  
5.1.3. Віршові епітафії польською мовою ................................................ 267  
5.1.4. Пародії епітафій латинською, польською та слов’яноруською  
мовами (імагологічний вимір) .......................................................... 274  
 
  
 
5.2. Українська теорія перекладу першої половини XVIII ст. та  
перекладні епітафії ........................................................................... 282  
 
  
 
5.3. «И наших днесь училищъ плач неукротимый…»: генологічні  
функції взірців у чернігівській поетиці 1749/1750 навчального  
року ..................................................................................................... 296  
 
  
 
  
 
 Висновки за розділом 5 ...................................................................... 313  
 
 
 4 
  
 ВИСНОВКИ ......................................................................................... 316  
 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ............................................. 322  
                 | 
             
            
                 | 
             
                         
     |