Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Біблія очима Спинози. В. Д. Литвинов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Розділ I. Про пророцтво . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Розділ II. Про пророків . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Розділ III. Про покликання гебреїв і про те, чи був пророчий дар
властивий лише гебреям . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Розділ IV. Про божественний Закон. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Розділ V. Про підстави, чому були встановлені релігійні обряди,
і про віру в історичних оповідях, а саме: на яких підставах
і кому вона необхідна . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Розділ VI. Про чудеса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Розділ VII. Про тлумачення письма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Розділ VIII. У ньому показано, що «П’ятикнижжя»
і «Книга Ісуса Навина», «Суддів», «Рути», «Самуїла» і «Царів»
не є оригіналами. Потім досліджується: чи були вони всі
написані багатьма авторами, чи одним тільки, і ким саме? . . . 172
Розділ IX. Розглядаються інші питання про ті ж книги, а саме:
чи Ездра останній приклав до них руку, а крім того,
чи маргінальні примітки, які є в гебрейських кодексах,
були різночитаннями? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Розділ X. Всі інші книги Старого Заповіту досліджуються
в той самий спосіб, що й попередні . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Розділ XI. Досліджується, чи написали апостоли свої «Послання»
як апостоли і пророки, а чи як учителі; а потім показується
обов’язок апостолів . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Розділ XII. Про правдиве свідчення божественного закону;
і на якій підставі Письмо називається святим
і на якій підставі словом Божим; нарешті, показується,
що воно, оскільки містить слово Боже, дійшло до нас
неушкодженим . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
Розділ XIII. Показується, що Письмо вчить лише найпростішого
і, крім послуху, нічого іншого, і стосовно божественної
природи воно вчить тільки того, що люди можуть
наслідувати відомим способом життя . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Розділ XIV. Що таке віра, хто такі вірні; визначаються основи віри,
і, нарешті, сама вона відмежовується від філософії . . . . . . . . . . 257
Розділ XV. Показується, що ні теологія розумові,
ні розум теології не служить; і переконує нас в авторитеті
святого письма . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
Розділ XVI. Про основи держави, про природне й цивільне право
кожного і про право верховної влади . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Розділ XVII. Показується, що ніхто не може передати всього
верховній владі і що в цьому немає необхідності.
Про державу гебреїв: якою вона була за життя Мойсея,
якою після його смерті до обрання царів, і про її переваги.
І, нарешті, про причини, чому теократія мала загинути
і майже не могла існувати без чвар . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Розділ XVIII. Із держави й історії гебреїв виводяться
деякі політичні догми . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
Розділ XIX. Показується, що право стосовно священних речей
цілком належить верховній владі і що зовнішній культ релігії
повинен бути пристосований до дотримання спокою
в державі, якщо ми хочемо несхибно коритися богові . . . . . . . . 348
Розділ XX. Показується, що у вільній державі
кожному можна думати те, що він хоче,
і говорити те, що він думає . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
Примітки. В. Д. Литвинов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
Словник імен, назв, термінів. В. Д. Литвинов . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 388
|