Вікторія Соприкіна » Український псевдонімікон культурно–мистецької сфери початку ХХІ ст.: номінативний та лінгвокультурологійний виміри
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Український псевдонімікон культурно–мистецької сфери початку ХХІ ст.: номінативний та лінгвокультурологійний виміри
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2021 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
02.05.2024 |
|
Твір змінено: |
02.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.1 МБ)
|
|
Опис: |
Мета роботи — вивчити й описати український псевдонімікон культурно-
мистецької сфери початку ХХІ століття, виявити продуктивні типи й способи
номінацій псевдонімів, а також їхній лінгвокультурний потенціал, реалізований у
формуванні відповідних культурних концептів у межах української
лінгвосвідомості.
Відповідно до мети визначено й основні завдання:
− Схарактеризувати історичний контекст і сучасний стан досліджень
антропонімів у слов’янському мовознавстві.
II
− Прокоментувати дискусійні питання української антропоніміки, зробити
огляд типологій антропонімів, зокрема псевдонімів, у сучасній ономастиці.
− Визначити типи й способи номінації, продуктивні для творення псевдонімів
культурно-мистецької сфери початку ХХІ століття.
− Здійснити аналіз й опис псевдонімів за визначеними типами й способами
номінації, проаналізувати їхній прагматичний потенціал.
− Виявити смислові зв’язки псевдонімів сучасних українських митців із
загальнокультурним та етнокультурним патерном.
− Дослідити український псевдонімікон щодо наявності прецедентних імен,
з’ясувати мотиви творення таких номенів.
− За допомогою асоціативного експерименту з’ясувати, чи здатні псевдоніми
українських митців набувати статусу культурних концептів в українській
лінгвосвідомості (лінгвокультурологійний вимір псевдонімікону), вивчити й
описати структурно-смислове наповнення концептуалізованих псевдонімів. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП....................................................................................................................5
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЙНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
ПСЕВДОНІМІВ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКОЇ СФЕРИ ХХІ ст.. 12
1. 1. Історичний контекст формування ономастичної науки
в слов’янському мовознавстві...................................................................................12
1. 2. Загальний стан наукових досліджень з антропоніміки в українському
мовознавстві................................................................................................................16
1. 3. Дискусійні питання української антропоніміки: дефініції ключових
понять.......................................................................................................................... 22
1.4. Типологійний аспект вивчення антропоніміки в східнослов’янському
мовознавстві................................................................................................................37
1.4.1. Загальний огляд типологій антропонімів......................................... 37
1. 4. 2. Типології псевдонімів.......................................................................47
Висновки до першого розділу............................................................................ 56
РОЗДІЛ ІІ. ТИПИ І СПОСОБИ НОМІНАЦІЇ В ПСЕВДОНІМІКОНІ
СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ МИТЦІВ.....................................................................58
2. 1. Науковий досвід опрацювання проблеми номінації власних назв (
загальний коментар)...................................................................................................58
2. 2. Формально-фонетичний тип номінації.................................................. 62
2. 3. Семантичний і семантико-синтаксичний типи номінації.................... 72
2. 3. 1. Загальний коментар...........................................................................72
2. 3. 2. Семантичний тип номінації. Онімізаційні й трансонімізаційні
процеси в однокомпонентних псевдонімах сучасних митців.............................74
2. 3. 3. Семантико-синтаксичний тип номінації. Онімізаційні й
трансонімізаційні процеси в багатокомпонентних псевдонімах........................84
93732" 2. 3. 4. Семантико-синтаксичний тип номінації в колективних
псевдонімах сучасної культурно-мистецької сфери..........................................113
2.3.5. Словотвірний тип номінації у псевдонімах....................................118
Висновки до другого розділу........................................................................... 135
РОЗДІЛ ІІІ. ПСЕВДОНІМИ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ МИТЦІВ
У ЛІНГВОКУЛЬТУРНОМУ ВИМІРІ....................................................................... 140
HYPERLINK \l "_Toc92793736" 3.1. Феномен прецедентності як
мотиваційний чинник у творенні псевдоніма........................................................140
3.1.1. Загальний коментар...........................................................................140
3
3.1.2. Загальнокультурні прецедентні псевдоніми...................................143
3.1.3. Національні прецедентні псевдоніми..............................................148
3.2. Псевдоніми сучасних українських митців як культурні концепти (
концепти української культури)............................................................................. 152
3.2.1. Загальний коментар щодо вивчення й опису культурних концептів
152
742" 3.2.2. Концептуалізація псевдонімів української культурно-
мистецької сфери...................................................................................................156
3.3. Прагматичний вимір псевдоніма як соціокультурного мовного знака
178
HYPERLINK \l "_Toc92793744" 3.3.1. Загальний коментар......................... 178
3.3.2. Зовнішня й внутрішня мотивація творення й обрання (інтенція)
псевдоніма в культурно-мистецькій сфері......................................................... 180
3.3.3. Функції псевдоніма як соціокультурного мовного знака..............193
Висновки до третього розділу..........................................................................195
ВИСНОВКИ.......................................................................................................197
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ......................................................... 204
ДОДАТКИ..........................................................................................................230
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|