|
Написано: |
2018 року |
|
Джерело: |
academia.edu |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
12.06.2025 |
|
Твір змінено: |
12.06.2025 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3.7 МБ)
|
|
Опис: |
У сучасних літературознавчих, культурологічних дослідженнях поняття «емблема»
все частіше зазнає словотвірних модифікацій, що вказує на актуальну потребу означення
його розширеної функціональної наявності в процесах інтерпретації текстів та тих по-
ліфонічних контекстів, що визначають підходи до їх осмислень. «Емблематична форма»,
«емблематична поезія», «емблематичний образ», «емблематична композиція», «емблема-
тична мова», «емблематичний елемент», «емблематична конструкція», «емблематичний
стиль», «емблематична структура», «емблематичний світогляд», «емблематизм» – далеко
не повний перелік сполучень, що зустрічаємо у працях вітчизняних та зарубіжних уче-
них. Дослідники утверджують семіотичне, структуральне та прагматичне розширення
поняття емблеми. Воно набуло нових універсальних застосувань для характеризування
взаємодії «іконічного» і «конвенційного» в різних періодах розвитку літератури, мисте-
цтва та науки, насамперед підкреслюючи синкретичну зумовленість і когерентність ког-
нітивних та герменевтичних процесів. «Емблематичне» структурування та інтерпретація
тексту дозволяє враховувати одночасну, взаємодоповнювальну конвергенцію візуальних
та вербальних «семантик», визначати іконічні та словесні точки дотику у віддалених твір-
них та суб’єктивних рецептивних горизонтах, їхню динамічність та інтенціональність.
Монографію адресовано літературознавцям, мовознавцям, мистецтвознавцям, куль-
турологам, релігієзнавцям, усім, хто цікавиться історією та практикою функціонування
емблематичних «механізмів» у когнітивному, рецептивному, герменевтичному аспектах. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Зміст
Вступ ..................................................................................................................................................... 5
Розділ 1
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ДОСЛІДЖЕННЯ:
ЕМБЛЕМАТИЧНА ФОРМА ЯК МОДЕЛЬ СМИСЛОТВОРЕННЯ ............................................ 15
1.1. Понятійно-термінологічне увиразнення категорій «емблематичності»
та їх словотвірних модифікацій в українському та європейському літературознавстві...... 15
1.1.1. Диференціація та акомодація понять «їєрогліф», «символ», «метафора»,
«метонімія», «алегорія» ............................................................................................................. 17
1.1.2. Емблема у світлі когнітивістики ..................................................................................... 23
1.2. Історіософія емблеми: метафізичні формулювання і емблематичні схеми .......................... 27
Розділ 2
ЕМБЛЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ ГНОСЕОЛОГІЇ: СЛОВО ЯК «ЕМБЛЕМА» ........................ 38
2.1. Емблематичні механізми і процес вербалізації: синкретизм первісних
образно-словесних репрезентацій ............................................................................................ 40
2.2. Нейролінгвістичні акції і герменевтичні процеси ................................................................... 45
Розділ 3
ЕМБЛЕМАТИЧНІ ФОРМИ ФОЛЬКЛОРУ................................................................................... 57
3.1. Емблематика сакрального: іконічно-конвенційна основа міфу
і натуралістичний «емблематизм» ............................................................................................. 57
3.2. Семантика міфу: конвергенція образних і вербальних корелятів .......................................... 68
3.3. Емблематична редукція у «Слов’янській міфології» Миколи Костомарова......................... 79
3.4. Іконічно-конвенційні схеми і ритуально-магічний семіозис .................................................. 88
Розділ 4
ВІД МІФОЛОГІЇ ДО ПСИХОАНАЛІЗУ: ЕМБЛЕМАТИЧНІ МЕХАНІЗМИ
І ТЕОРІЇ З. ФРОЙДА, К. Ґ ЮНҐА, М. КЛЯЙН, Н. ЗБОРОВСЬКОЇ. .................................... 105
4.1. Теорія З. Фройда та іконічно-конвенційна кореляція ........................................................... 106
4.2. К. Ґ. Юнґ і «емблематична» алхімія ........................................................................................ 120
4.3. «Анатомічна» символізація та «емблематична» емоційність Мелані Кляйн ..................... 137
4.4. До психоісторії української літератури Ніли Зборовської.................................................... 141
4.4.1. Іконічно-конвенційна парадигма та методологія «Коду української літератури». ..141
4.4.2. Давня українська література: в та поза контекстом національної психоісторії ....... 146
Розділ 5
ЕМБЛЕМАТИЧНИЙ КОД БАРОКО ............................................................................................. 163
5.1. Від натуралістичного до риторичного емблематизму:
емблема як жанр та поетологічний принцип ...................................................................... 163
5.2. Емблематична антропологія та метафізика Григорія Сковороди......................................... 185
5.2.1. Тексти Григорія Сковороди і європейська емблематична традиція .......................... 185
5.2.2 Герменевтичний простір емблеми і візуально-вербальна конвергенція .................... 196
5.2.3. Поміж контекстів: диференційний генезис
семіотичних модифікацій Григорія Сковороди ..................................................................... 206
5.2.4. Знакова перехідність і дохристиянський натурсимволізм ......................................... 228
Розділ 6
«ПОСТЕМБЛЕМАТИКА»: ІКОНІЧНО-КОНВЕНЦІЙНІ МЕХАНІЗМИ
У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ ....................................................................................... 248
6.1. Емблематичні форми «Кобзаря» Тараса Шевченка............................................................... 248
6.1.1. «Тополя»: від символу до емблеми............................................................................... 258
6.1.2. Іконічна «кореляція» у поемі «Сон»............................................................................. 261
6.2. Емблематичний фокус рецепції Івана Франка ....................................................................... 267
6.3. Тексти Василя Стефаника у світлі емблематичного структурування
(за новелами «Моє слово» і «Камінний хрест»).................................................................... 278
6.4. Наративна буфонада та карикатурні «префігурації» Леся Мартовича ................................ 289
6.5. Бароко і Валерій Шевчук: від історіографії до художньої інтерпретації ............................ 299
6.5.1. Давня українська література: неакадемічний формат................................................. 299
6.5.2 Між фактом і фікцією: художня модель бароко ........................................................... 303
6.5.3. Емблема як форма структурування текстів В. Шевчука............................................. 314
6.6. Постмодерні модифікації «емблематичності»: Ю. Іздрик «Воццек» .................................. 325
Післямова ................................................................................................................................................. 340
Список використаних джерел ................................................................................................................ 341
Іменний покажчик ................................................................................................................................... 388
|
|
|