Сергій Сєряков » Криза в єзуїтському шкільництві Польської провінції ордену в другій половині XVII ст. і спроби її подолання: на основі практик львівського і ярославського св. Яна колегіумів
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Криза в єзуїтському шкільництві Польської провінції ордену в другій половині XVII ст. і спроби її подолання: на основі практик львівського і ярославського св. Яна колегіумів

Стаття
Написано: 2022 року
Розділ: Історична
Твір додано: 14.04.2024
Твір змінено: 14.04.2024
Завантажити: pdf див. (204.3 КБ)
Опис: № 1 (2022): Український історичний огляд Випуск 1



Метою статті є дослідити реакцію єзуїтів Польської провінції на якісну кризу їхньої освітньої діяльності у другій половині XVII ст., а також з’ясува-ти характер запропонованих ними методів покращення ситуації. Проблема якісної кризи єзуїтського шкільництва в Речі Посполитій у другій половині XVII – першій третині XVIII ст. віддзеркалилася у дотеперішній історіогра-фії. Проте більшість авторів обмежувалася лише констатацією цього яви-ща, не заглиблюючись у його джерельну базу й не аналізуючи конкретних шля-хів подолання вад, які пропонувалися тоді єзуїтами. Використовуючи низку наукових методів (аналіз, синтез, індукцію, дедукцію, історико-генетичний, історико-порівняльний, просопографічний та ін.), автор дослідив документи Польської провінції ордену другої половини XVII ст., які містили персональні відомості викладачів («Catalogi triennales», «Catalogi breves») або ж рефлексії
керівників щодо кризових явищ і конкретні рецепти їхнього подолання (лис-тування, пропозиції провінційної Конгрегації генералу ордену та ін.). Вивчен-ня цих джерел дає змогу побачити панораму кризових явищ в освітньому житті єзуїтських осідків на південному сході Речі Посполитої – занедбання низки навчальних дисциплін, зниження фахової компетентності викладачів, погіршення рівня організації шкільного життя і контролю успішності уч-нів. Місцеві єзуїти (насамперед керівники Польської провінції та її окремих осередків), безперечно, усвідомлювали саму наявність і масштаби пробле-ми. Проте її розв’язання вони бачили здебільшого в консервативному річищі, прагнучи директивними методами повернути все те, що регламентувалося «Ratio studiorum» і раніше було (або принаймні мало бути) присутнім у на-вчальній діяльності місцевих осідків ордену. За винятком ініціативи Барто-ломея Натаніеля Вонсовського, не бачимо в Польській провінції спроб систем-них реформ, інспірованих новітніми трендами розвитку шкільництва. Ключові слова: єзуїти, Польська провінція, освіта, історіографія, Catalogi tri-ennales, Catalogi breves, криза, реформа.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.