Ольга Шляхова » Ціннісні трансформації культури повсякдення в процесах глобалізації: філософсько-релігієзнавчий аналіз
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Ціннісні трансформації культури повсякдення в процесах глобалізації: філософсько-релігієзнавчий аналіз
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2020 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
23.05.2020 |
|
Твір змінено: |
23.05.2020 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.7 МБ)
|
|
Опис: |
Шляхова О. А. Ціннісні трансформації культури повсякдення в
процесах глобалізації: філософсько-релігієзнавчий аналіз. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук
за спеціальністю 09.00.11 – релігієзнавство. – Національний університет
«Острозька академія». – Острог, 2020.
Дисертація є комплексним філософсько-релігієзнавчим аналізом
ціннісних трансформацій культури повсякдення у процесах глобалізації. У
роботі визначено зміни, що відбуваються в культурі повсякдення під впливом
процесів глобалізації. Досліджена їх кореляція із трансформацією релігії та
релігійності у просторових зонах культури повсякдення. Висловлюється та
розвивається припущення, що глобалізаційні процеси, ціннісні трансформації
культури повсякдення та криза релігії й релігійності – це три взаємопов’язані
тенденції сучасної доби, що мають взаємні наслідки.
Охарактеризовано джерела з питань повсякдення, розрізнено категорії
«повсякденність» та «повсякдення» у філософсько-релігієзнавчому ключі.
Сформульовано авторське визначення поняття «культура повсякдення», в
якому окреслено її смислові межі у контексті глобалізації.
Застосовуючи теорію релігійної та секулярної динаміки глобальної доби
Хосе Казанови у комплексі із просторовою моделлю культури повсякдення
Віталія Лелеко (тіло, дім, поселення) – було сформовано цілком новий
методологічний підхід при дослідженні релігійних і секулярних тенденцій
глобальної доби у контексті структурних зон культури повсякдення.
У результаті проведеного дослідження вперше в межах українського
філософсько-релігієзнавчого дискурсу з позицій позаконфесійного підходу був
здійснений комплексний аналіз ціннісних трансформацій культури повсякдення
в умовах глобалізації з урахуванням факту приватизації релігії та
секуляризаційних тенденцій.
Отримані результати дослідження можуть бути корисними при розробці
дієвих принципів регулювання релігійних відносин в Україні з урахуванням
складних і багато в чому суперечливих соціокультурних обставин сучасності. Результати дисертаційного дослідження можуть бути використані в
навчальному процесі ЗВО з метою осучаснення релігієзнавчих курсів,
психології релігії, культурології.
Ключові слова: культура повсякдення, глобалізація, цінності, релігія,
релігійність, секуляризація. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП…………….…………………………………………………………………4
РОЗДІЛ 1. ГЛОБАЛІЗАЦІЙНІ МОДИФІКАЦІЇ АКСІОЛОГІЧНОГО
ВИМІРУ КУЛЬТУРИ ПОВСЯКДЕННЯ В ТЕОРЕТИКО-
МЕТОДОЛОГІЧНІЙ ПЕРСПЕКТИВІ………………………………………...13
1.1. Аналіз стану розробки проблеми в соціально-гуманітарних науках…........13
1.2. Теоретико-методологічні засади дослідження ціннісних трансформацій
культури повсякдення та процесів глобалізації………………………………….19
1.3. Дефініція понять «повсякденність» і «повсякдення»: філософсько-
релігієзнавча перспектива…………………………………………………………23
1.4. Смислові межі культури повсякдення в контексті глобалізації....................33
Висновки до першого розділу……………………………………………………..44
РОЗДІЛ 2. ЦІННІСТЬ ТІЛА ЯК БАЗОВОЇ ЗОНИ ТРАНСГРЕСИВНОГО
ПОВСЯКДЕННЯ В СЕКУЛЯРИЗАЦІЙНІЙ СИТУАЦІЇ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ..47
2.1. Філософсько-релігієзнавче осмислення концепту тілесності………………47
2.2. Модуси тіла у глобалізованій культурі секулярної доби…………………….51
2.2.1. Природнє тіло………………………………………………………...….51
2.2.2. Культурне тіло……………………………………………………………53
2.2.3. Соціальне тіло……………………………………………………………57
2.2.4. Віртуальне тіло…………………………………………………………..59
2.3. Інтерсуб’єктивне повсякдення як полілог тіл………………………………..63
2.4. Релігійно-ритуальна природа щоденних практик……………………………66
2.4.1. Тілесні ритуали: види та шляхи трансформації……........................….68
2.4.2. Мода як форма секулярного ритуалу…………………………..……….73
Висновки до другого розділу………………………………………………….…...80 3
РОЗДІЛ 3. ДІМ ЯК ЛОКУС ГЛОБАЛІЗОВАНОЇ ПОВСЯДЕННОСТІ:
РЕЛІГІЙНО-АКСІОЛОГІЧНА ПЕРСПЕКТИВА ……………………………83
3.1. Сакральний locus дому в профанному просторі будинку…………………...83
3.2. Релігійні та секулярні атрибути домівки……………………………………..94
3.2.1. Концептуальний простір дому…………………………………….....95
3.2.2. Циклічна і лінійна темпоральність…………………………………103
3.2.3. Побут як дії між піднесеним і низьким…………………………….105
3.2.4. Речі-фетиші та «образ речі»…………………………………………112
3.2.5. Сім’я: цензура і табу…………………………………………………115
3.3. Колективне співпроживання повсякденності та десакралізація локусу
дому………………………………………………………………………………...117
3.3.1. Комунальний будинок як «машина для житла»……………………118
3.3.2. Колівінг (co-living) – модус корпоративної домівки………………124
Висновки до третього розділу……………………………………………………128
РОЗДІЛ 4. ГЛОБАЛІЗАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ І РЕЛІГІЙНІСТЬ У
ПОВСЯКДЕННОСТІ ПОСЕЛЕНЬ……………………………………………132
4.1. Релігійно-традиційна модель повсякденності поселень…………………...132
4.1.1. Село і селянин…………………………………………………………..136
4.1.2. Місто і містянин..……………………………………………………....141
4.2. Вплив глобалізації на релігійно-традиційну модель повсякденності міста й
села…………………………………………………………………………………144
4.3. Культура повсякдення в топосах «місто» / «село» в секуляризаційних умовах
глобалізації………………………………………………………………………...151
4.3.1. Дім-храм: до розуміння трансцендентного…………………………...152
4.3.2. Сакральна праця (work) і профанна робота (labor)…………………..156
4.3.3. Свято та розриви повсякдення………………………………………...159
Висновки до четвертого розділу…………………………………………………163
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………169
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………..……….174
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|