Микола Шкрібляк » Церковно-юрисдикційні трансформації та формування модерної ідентичності київського християнства у контексті політико-ідеологічних стратегій етнодержавного самовизначення Руси-України в XVI-XVIІ століттях 
                
                                                            
                    
    | 
            [додати інший файл чи обкладинку цього твору]
        [додати цей твір до вибраного]
         | 
    
        
        Церковно-юрисдикційні трансформації та формування модерної ідентичності київського християнства у контексті політико-ідеологічних стратегій етнодержавного самовизначення Руси-України в XVI-XVIІ століттях
                
        
        
        Дисертація 
        
     | 
     | 
    
        
                
             | 
         
        
            | Написано: | 
            2015 року | 
         
                        
             | 
         
        
            | Розділ: | 
            Історична | 
         
                
             | 
         
        
            | Твір додано: | 
            08.10.2023 | 
         
        
             | 
         
                
            | Твір змінено: | 
            08.10.2023 | 
         
        
             | 
         
                
            | Завантажити: | 
                                            pdf
                                див.
                                (2.3 МБ)
                                 | 
                     
        
             | 
         
                    
                | Опис: | 
                імені Г. С. Сковороди НАН України (Протокол № 2, від 12 жовтня 2010 року).  
Мета дисертаційної роботи полягає в тому, щоб на основі теоретико- 
методологічних розробок і надбань українських та закордонних науково- 
філософських і релігієзнавчо-теологічних шкіл проаналізувати й переосмислити  
проблематику ролі та місця церковно-релігійного фактору у стратегії політико- 
 
 
7  
 
  
 
ідеологічного самовизначення Руси-України і виявити специфіку формування  
модерної ідентичності київського християнства у XVI – XVII століттях.  
Для досягнення означеної мети окреслені такі дослідницькі завдання:  
- на основі міждисциплінарного аналізу витлумачити основні чинники  
піднесення унійної доктрини в середовищі православних і проаналізувати ґенезу  
Берестейської унії 1596 р. як каталізатора юрисдикційних трансформацій  
Київської Митрополії і дестабілізуючого чинника церковно-релігійного життя  
ранньомодерної Руси-України. З’ясувати провідні тенденції унійного руху та  
систематизувати еклезіальні й суспільно-політичні обставини реалізації проекту  
церковного об’єднання у проблемному дискурсі духовно-інтелектуального життя  
українських національних церковної та політичної еліт;  
- проаналізувати комплексність впливу політичного та духовно- 
культурного аспектів «польського сарматизму» й «московського «месіанізму»  
як двох ідейно-політичних й світоглядно-ціннісних систем та дослідити  
специфіку застосування світського законодавства і церковного права у часи  
апогею юрисдикційних і суспільно-політичних трансформацій періоду  
бездержавного устрою Руси-України;  
- увиразнити закономірні стадії церковно-релігійних перетворень у  
православній Київській Митрополії за митрополита Петра Могили та  
визначити особливості й масштаби впливу запроваджених ним  
адміністративних реформ на зміну міжконфесійних взаємин;  
- з’ясувати основні соціально-релігійні чинники та державно-правові  
засади солідаризації греко-католицького і православного духовного проводу,  
що мала на меті розробку нового проекту універсальної унії та проголошення  
Київського Патріархату й витлумачити причини та наслідки українсько- 
московського зближення під час гетьманування Богдана Хмельницького;  
- простежити ґенезу «постпереяславського синдрому» й визначити  
його вплив на зміну політичної та еклезіальної стратегії української еліти  
(політичного і духовного проводу) в другій половині XVIІ ст.;  
- здійснити поліметодичну об’єктивацію зміни юрисдикційного  
статусу Української Церкви в її взаємозв’язку з московсько-стамбульською  
 
 
8  
 
  
 
дипломатією 80-х років XVIІ ст. й дати оцінку канонічно-правової  
відповідності акту інкорпорації Київської Митрополії до складу Московського  
Патріархату в проблемному полі юрисдикційної кризи Українського  
православ’я і сучасних неоімперських викликів.  | 
             
            
                 | 
             
                            
                | Зміст: | 
                
                    [натисніть, щоб розгорнути]
                       
 
ВСТУП ……………………………………………………………………..……..... 4  
 
  
 
Розділ 1 ДЖЕРЕЛОЗНАВЧА ЕРИСТИКА   
ТА СТУПІНЬ НАУКОВОЇ РОЗРОБКИ ПРОБЛЕМАТИКИ ДОСЛІДЖЕННЯ……..19  
Висновки до першого розділу…………………………………………………….53  
 
  
 
Розділ 2 УНІЯ ЯК КАТАЛІЗАТОР І ДЕСТАБІЛІЗУЮЧИЙ ЧИННИК   
ЦЕРКОВНО-РЕЛІГІЙНОГО ЖИТТЯ РАННЬОМОДЕРНОЇ   
РУСИ-УКРАЇНИ .……………………………………………………………..…...56  
2.1 Поширення унійної доктрини та її відображення у полемічній літературі  
доберестейського періоду………………………………..………………………...56  
2.2 Укладення Берестейської унії: історіософська рецепція   
й ідеологічні міфи ...……………………………………………………………….99  
2.3 Суспільно-релігійний контекст формування нової   
еклезіальної реальності …..……………………………………………………....147  
Висновки до другого розділу ...……………………………..…………….……..164  
 
  
 
Розділ 3 УКРАЇНСЬКЕ ПРАВОСЛАВ’Я У ДИЛЕМІ СТРАТЕГІЧНОГО  
ВИБОРУ МІЖ «ПОЛЬСЬКИМ САРМАТИЗМОМ»    
І «МОСКОВСЬКИМ МЕСІАНІЗМОМ» ……………………………………..…168  
3.1 Роль позаієрархічних структур у збереженні православної церковної  
ідентичності в умовах утвердження унії ……………………...………………...168  
3.2 Відновлення та специфіка функціонування православної ієрархії у дихотомії  
польсько-московського протистояння ………….…………………..………..….191  
3.3 Легалізація православної ієрархії й відродження церковно-релігійного життя  
православної Київської Митрополії ……………………………...……...…...…212  
Висновки до третього розділу…………………………………………………...225  
 
  
 
Розділ 4 «ЗОЛОТА ДОБА» КИЇВСЬКОЇ МИТРОПОЛІЇ: КОНФЕСІЙНЕ   
ТА СУСПІЛЬНО-ІДЕОЛОГІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ…….…………………….…….227  
4.1 Ідея універсальної унії і спроба проголошення Київського Патріархату   
на тлі поширення москвоцентричних настроїв   
у середовищі православних …………………………………..…...………..……227  
 
 
3  
 
  
 
4.2 Зростання ідейно-просвітницької ролі православної   
Київської Митрополії та її внутрішнє реформування   
Петром Могилою…………………………………………………………………245  
4.3 Українсько-московське зближення  
і нівеляція духовної влади Київського митрополита   
за гетьманства Богдана Хмельницького ………………………………………..260  
Висновки до четвертого розділу…………………………….…………………...283  
 
  
 
Розділ 5 УКРАЇНСЬКЕ ПРАВОСЛАВ’Я МІЖ «ПОЛІТИЧНИМ» І  
«ЦЕРКОВНИМ ПЕРЕЯСЛАВОМ» ………………….………………………….286  
5.1 Постпереяславський синдром і його вплив на трансформацію орієнтаційної  
стратегії православної Київської Митрополії …….…………………………….286  
5.2 Зміна юрисдикційного статусу Києво-Руського православ’я   
у взаємозв’язку з дипломатичними контактами Московії   
та Османської імперії ………………………………………………………….....309  
5.3 Унійний відрух на Правобережній Україні як вияв протидії московському  
релігійно-політичному експансіонізму …………………………………............328  
Висновки до п’ятого розділу …………………….…......……………...……...…343  
 
  
 
ВИСНОВКИ ……………………………………………………..…………...…...347  
 
  
 
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………….……..………..…….361  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
                 | 
             
            
                 | 
             
                         
     | 
     | 
    |   | 
    | 
        
         Відгуки читачів: 
     | 
    |   | 
    | 
             Поки не додано жодних відгуків до цього твору. 
         | 
    |   | 
    | 
        
     | 
    |   |