Микола Шкрібляк » Церковно-юрисдикційні трансформації та формування модерної ідентичності київського християнства у контексті політико-ідеологічних стратегій етнодержавного самовизначення Руси-України в XVI-XVIІ століттях
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Церковно-юрисдикційні трансформації та формування модерної ідентичності київського християнства у контексті політико-ідеологічних стратегій етнодержавного самовизначення Руси-України в XVI-XVIІ століттях
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2015 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
08.10.2023 |
|
Твір змінено: |
08.10.2023 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.3 МБ)
|
|
Опис: |
імені Г. С. Сковороди НАН України (Протокол № 2, від 12 жовтня 2010 року).
Мета дисертаційної роботи полягає в тому, щоб на основі теоретико-
методологічних розробок і надбань українських та закордонних науково-
філософських і релігієзнавчо-теологічних шкіл проаналізувати й переосмислити
проблематику ролі та місця церковно-релігійного фактору у стратегії політико-
7
ідеологічного самовизначення Руси-України і виявити специфіку формування
модерної ідентичності київського християнства у XVI – XVII століттях.
Для досягнення означеної мети окреслені такі дослідницькі завдання:
- на основі міждисциплінарного аналізу витлумачити основні чинники
піднесення унійної доктрини в середовищі православних і проаналізувати ґенезу
Берестейської унії 1596 р. як каталізатора юрисдикційних трансформацій
Київської Митрополії і дестабілізуючого чинника церковно-релігійного життя
ранньомодерної Руси-України. З’ясувати провідні тенденції унійного руху та
систематизувати еклезіальні й суспільно-політичні обставини реалізації проекту
церковного об’єднання у проблемному дискурсі духовно-інтелектуального життя
українських національних церковної та політичної еліт;
- проаналізувати комплексність впливу політичного та духовно-
культурного аспектів «польського сарматизму» й «московського «месіанізму»
як двох ідейно-політичних й світоглядно-ціннісних систем та дослідити
специфіку застосування світського законодавства і церковного права у часи
апогею юрисдикційних і суспільно-політичних трансформацій періоду
бездержавного устрою Руси-України;
- увиразнити закономірні стадії церковно-релігійних перетворень у
православній Київській Митрополії за митрополита Петра Могили та
визначити особливості й масштаби впливу запроваджених ним
адміністративних реформ на зміну міжконфесійних взаємин;
- з’ясувати основні соціально-релігійні чинники та державно-правові
засади солідаризації греко-католицького і православного духовного проводу,
що мала на меті розробку нового проекту універсальної унії та проголошення
Київського Патріархату й витлумачити причини та наслідки українсько-
московського зближення під час гетьманування Богдана Хмельницького;
- простежити ґенезу «постпереяславського синдрому» й визначити
його вплив на зміну політичної та еклезіальної стратегії української еліти
(політичного і духовного проводу) в другій половині XVIІ ст.;
- здійснити поліметодичну об’єктивацію зміни юрисдикційного
статусу Української Церкви в її взаємозв’язку з московсько-стамбульською
8
дипломатією 80-х років XVIІ ст. й дати оцінку канонічно-правової
відповідності акту інкорпорації Київської Митрополії до складу Московського
Патріархату в проблемному полі юрисдикційної кризи Українського
православ’я і сучасних неоімперських викликів. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП ……………………………………………………………………..……..... 4
Розділ 1 ДЖЕРЕЛОЗНАВЧА ЕРИСТИКА
ТА СТУПІНЬ НАУКОВОЇ РОЗРОБКИ ПРОБЛЕМАТИКИ ДОСЛІДЖЕННЯ……..19
Висновки до першого розділу…………………………………………………….53
Розділ 2 УНІЯ ЯК КАТАЛІЗАТОР І ДЕСТАБІЛІЗУЮЧИЙ ЧИННИК
ЦЕРКОВНО-РЕЛІГІЙНОГО ЖИТТЯ РАННЬОМОДЕРНОЇ
РУСИ-УКРАЇНИ .……………………………………………………………..…...56
2.1 Поширення унійної доктрини та її відображення у полемічній літературі
доберестейського періоду………………………………..………………………...56
2.2 Укладення Берестейської унії: історіософська рецепція
й ідеологічні міфи ...……………………………………………………………….99
2.3 Суспільно-релігійний контекст формування нової
еклезіальної реальності …..……………………………………………………....147
Висновки до другого розділу ...……………………………..…………….……..164
Розділ 3 УКРАЇНСЬКЕ ПРАВОСЛАВ’Я У ДИЛЕМІ СТРАТЕГІЧНОГО
ВИБОРУ МІЖ «ПОЛЬСЬКИМ САРМАТИЗМОМ»
І «МОСКОВСЬКИМ МЕСІАНІЗМОМ» ……………………………………..…168
3.1 Роль позаієрархічних структур у збереженні православної церковної
ідентичності в умовах утвердження унії ……………………...………………...168
3.2 Відновлення та специфіка функціонування православної ієрархії у дихотомії
польсько-московського протистояння ………….…………………..………..….191
3.3 Легалізація православної ієрархії й відродження церковно-релігійного життя
православної Київської Митрополії ……………………………...……...…...…212
Висновки до третього розділу…………………………………………………...225
Розділ 4 «ЗОЛОТА ДОБА» КИЇВСЬКОЇ МИТРОПОЛІЇ: КОНФЕСІЙНЕ
ТА СУСПІЛЬНО-ІДЕОЛОГІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ…….…………………….…….227
4.1 Ідея універсальної унії і спроба проголошення Київського Патріархату
на тлі поширення москвоцентричних настроїв
у середовищі православних …………………………………..…...………..……227
3
4.2 Зростання ідейно-просвітницької ролі православної
Київської Митрополії та її внутрішнє реформування
Петром Могилою…………………………………………………………………245
4.3 Українсько-московське зближення
і нівеляція духовної влади Київського митрополита
за гетьманства Богдана Хмельницького ………………………………………..260
Висновки до четвертого розділу…………………………….…………………...283
Розділ 5 УКРАЇНСЬКЕ ПРАВОСЛАВ’Я МІЖ «ПОЛІТИЧНИМ» І
«ЦЕРКОВНИМ ПЕРЕЯСЛАВОМ» ………………….………………………….286
5.1 Постпереяславський синдром і його вплив на трансформацію орієнтаційної
стратегії православної Київської Митрополії …….…………………………….286
5.2 Зміна юрисдикційного статусу Києво-Руського православ’я
у взаємозв’язку з дипломатичними контактами Московії
та Османської імперії ………………………………………………………….....309
5.3 Унійний відрух на Правобережній Україні як вияв протидії московському
релігійно-політичному експансіонізму …………………………………............328
Висновки до п’ятого розділу …………………….…......……………...……...…343
ВИСНОВКИ ……………………………………………………..…………...…...347
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………….……..………..…….361
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|