Ірина Шкіцька » Маніпулятивна стратегія позитиву в українській мові
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Маніпулятивна стратегія позитиву в українській мові
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2012 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
09.05.2024 |
|
Твір змінено: |
09.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(4.3 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дисертації є комплексний опис мовної репрезентації маніпулятив-
ної стратегії позитиву з урахуванням соціокомунікативних аспектів, виявлення
репертуару її тактик і прийомів.
Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань:
1) розглянути підходи до вивчення комунікативних стратегій і тактик,
окреслити місце маніпулятивної стратегії позитиву серед інших
комунікативних стратегій;
2) визначити теоретико-методологічні принципи дослідження маніпулятивної
стратегії позитиву в межах інтегративної наукової парадигми;
3) порівняти жанрові типи компліментарних висловлювань крізь призму їх
функціонування в маніпулятивному дискурсі, здійснити якісно-кількісний
аналіз семантичних різновидів маніпулятивно спрямованих компліментарних
10
висловлювань, висвітлити прагматичні функції компліментів у
маніпулятивному дискурсі, описати непрямі компліментарні висловлювання,
виявити чинники формування значень, не типових для структури мовних
одиниць, що їх виражають;
4) виокремити і описати основну та периферійні тактики маніпулятивної
стратегії позитиву, дослідити їх взаємодію;
5) інвентаризувати й схарактеризувати способи та прийоми інтенсифікації
маніпулятивного впливу;
6) дослідити структурно-семантичну організацію засобів вербалізації тактики
підвищення значимості співрозмовника, виявити маніпулятивний потенціал
звертань, займенникових форм, аргументем у структурі позитивнооцінних
експресивів;
7) з’ясувати стилістичні особливості маніпулятивно спрямованих
меліоративних мовних засобів;
8) визначити соціокомунікативні фактори, що впливають на відбір адресантом
мовних засобів під час використання ним маніпулятивної стратегії позитиву,
показати зумовленість семантичних різновидів характеризації адресата
соціально-комунікативними позиціями співрозмовників та умовами
спілкування;
9) виявити набір комунікативних ситуацій, притаманних маніпулятивному
дискурсу позитиву, описати їхню організацію і типи, визначити генеральні та
проміжні інтенції мовця, що вдається до маніпулятивного впливу. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП..........................................................................................................................6
РОЗДІЛ 1 МАНІПУЛЯТИВНІ МЕЛІОРАТИВНІ СТРАТЕГІЇ ЯК ОБ’ЄКТ
ПРАГМАЛІНГВІСТИЧНИХ РОЗВІДОК…………………………………...16
1.1 Маніпулятивна стратегія позитиву серед інших комунікативних
стратегій.………………………………………………………………………..16
1.2 Компліментарні висловлювання в лінгвістичних студіях..………………….36
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 1………………………………………………………52
РОЗДІЛ 2 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
МАНІПУЛЯТИВНОЇ СТРАТЕГІЇ ПОЗИТИВУ……………………………...54
2.1 Поняттєво-термінологічний апарат дослідження.……………………………54
2.2 Методологічні основи та методика опису.……………………………………69
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 2………………………………………………………75
РОЗДІЛ 3 СУБТАКТИЧНА РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ТАКТИКИ ПІДВИЩЕННЯ
ЗНАЧИМОСТІ СПІВРОЗМОВНИКА.…………………………………………77
3.1 Субтактика позитивного оцінювання співрозмовника .………………...…...78
3.1.1 Способи прямого вираження позитивної оцінки.……………………...78
3.1.2 Непрямі способи позитивного оцінювання.……………………………82
3.2 Субтактика вираження позитивного ставлення до співрозмовника.……….85
3.2.1 Способи прямого виявлення прихильності.…………………………….85
3.2.2 Непрямі способи вираження позитивних почуттів.……………………89
3.3 Шляхи оптимізації тактики підвищення значимості співрозмовника.……..91
3.3.1 Прийоми посилення функції впливу компліментарних висловлювань....91
3.3.2 Інтенсифікатори позитивного оцінювання та вираження симпатії.…..99
3.3.3 Аргументація в тактиці підвищення значимості співрозмовника.…..121
3.3.3.1 Аргументованість компліментарних висловлювань.………….123
3.3.3.2 Аргументативне вживання експресивів у спонукальному
дискурсі.………………………………………………………….125
3
3.3.3.3 Компліментарні висловлювання як детермінанти певного стану
речей чи ставлення мовця до співрозмовника.………………...128
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 3……………………………………………………..134
РОЗДІЛ 4 ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНІ Й ГРАМАТИЧНІ ЗАСОБИ
ОБ’ЄКТИВАЦІЇ ПОЗИТИВНОЇ ОЦІНКИ ТА ПРИХИЛЬНОСТІ ДО
АДРЕСАТА……………………………………………………………………….138
4.1 Лексико-фразеологічні особливості експресивів у маніпулятивному
дискурсі.……………………………………………………………………….138
4.1.1 Оцінні слова в тактиці підвищення значимості співрозмовника.……141
4.1.2 Лексичні маркери психологічного зближення комунікантів.………..148
4.1.3 Роль фразеологізмів у ситуаціях здійснення маніпулятивного
впливу…………………………………………………………………...157
4.2 Морфолого-синтаксичні особливості засобів вербалізації тактики підвищен-
ня значимості співрозмовника.………………………………………………161
4.2.1 Дієслівні форми в маніпулятивних контекстах.………………………161
4.2.2 Займенники як маніпулятивно марковані мовні засоби.……………..165
4.2.2.1 Опозиція займенників "ти"-"Ви".………………………………165
4.2.3 Синтаксичні особливості маніпулятивно спрямованих експресивів....174
4.3 Звертання як засіб здійснення маніпулятивного впливу.…………………..191
4.3.1 Звертання-загальні назви.………………………………………………194
4.3.2 Звертання-власні імена.………………………………………………...209
4.3.3 Прийоми посилення впливової функції звертань.……………………217
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 4……………………………………………………..222
РОЗДІЛ 5 СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МАНІПУЛЯТИВНО
СПРЯМОВАНИХ ЕКСПРЕСИВІВ……………………………………………226
5.1 Фігури накопичення в маніпулятивному дискурсі.………………………...226
5.2 Маніпулятивність фігур переосмислення.…………………………………..235
4
5.2.1 Метафорична репрезентація тактики підвищення значимості
співрозмовника.………………………………………………………...235
5.2.2 Епітети, порівняння, антитеза як засоби інтенсифікації
маніпулятивного впливу.………………………………………………242
5.2.3 Функціонально-семантична категорія кількості та інтенсивності в
тактиці підвищення значимості співрозмовника.……………………247
5.3 Маніпулятивний потенціал фігур переміщення.……………………………257
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 5.…………………………………………………….260
РОЗДІЛ 6 КОМПЛІМЕНТАРНІ ВИСЛОВЛЮВАННЯ: СЕМАНТИКА І
ПРАГМАТИКА.………………………………………………………………….262
6.1 Семантичні різновиди компліментарних висловлювань у маніпулятивній
стратегії позитиву.…………………………………………………………….262
6.1.1 Компліменти щодо вмінь, здібностей, можливостей та заслуг
співрозмовника..……………………………………………………......262
6.1.2 Компліменти, що характеризують інтелектуальні якості адресата.…265
6.1.3 Компліменти із загальною позитивною оцінкою співрозмовника.….270
6.1.4 Компліменти на позначення моральних якостей адресата.…………..272
6.1.5 Компліменти щодо зовнішності співрозмовника.….…………………275
6.1.6 Компліменти з акцентом на ділових якостях та професійній
майстерності комунікативного партнера.…………………………….277
6.1.7 Компліменти з відзначенням предметів, об’єктів чи осіб, що мають
відношення до адресата.……………………………………………….279
6.1.8 Компліменти на позначення рис характеру співрозмовника, його
індивідуальних особливостей..………………………………………..280
6.1.9 Компліменти стосовно імені адресата..………………………………..281
6.1.10 Компліменти інших семантичних груп………………………………282
6.1.11 Комплексні компліменти.……………………………………………..284
6.2 Прагматична багатозначність компліментарних висловлювань у
маніпулятивній стратегії позитиву.………………………………………….285
5
6.3 Непрямі компліменти.………………………………………………………...298
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 6.…………………………………………………….308
РОЗДІЛ 7 СОЦІОКОМУНІКАТИВНІ АСПЕКТИ ТАКТИКИ
ПІДВИЩЕННЯ ЗНАЧИМОСТІ СПІВРОЗМОВНИКА..………………......310
7.1 Структура комунікативних ситуацій здійснення маніпулятивного впливу…311
7.2 Інтенційний вимір тактики підвищення значимості співрозмовника.…….314
7.3 Гендерні особливості маніпулятивно спрямованих експресивів.………….317
7.4 Значення статусних та вікових характеристик комунікантів у ситуаціях
здійснення маніпулятивного впливу.………………………………………..331
7.5 Адресна спрямованість експресивів у маніпулятивному дискурсі.……….338
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 7.…………………………………………………….341
РОЗДІЛ 8 ПЕРИФЕРІЯ МАНІПУЛЯТИВНОЇ СТРАТЕГІЇ ПОЗИТИВУ….344
8.1 Тактика солідаризації.………………………………………………………...344
8.1.1 Фігури слова в тактиці солідаризації.….………………………………356
8.1.2 Субтактика згоди.……………………………………………………….358
8.2 Тактика позитивної самопрезентації.………………………………………..369
8.3 Взаємодія тактик маніпулятивної стратегії позитиву.……………………...386
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 8.…………………………………………………….389
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ.........................................................................................392
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………………...401
НАУКОВІ ПРАЦІ................................................................................................401
СЛОВНИКИ…………………………………………………………………….457
ХУДОЖНЯ ЛІТЕРАТУРА…………………………………………………….458
ДОДАТКИ…………………………………………………………………………471
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|