Георгій Шаповалов » Судноплавство у духовному житті населення України (з найдавніших часів до кінця XIX ст.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Судноплавство у духовному житті населення України (з найдавніших часів до кінця XIX ст.)
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2001 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
18.05.2024 |
|
Твір змінено: |
18.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.4 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дисертаційної роботи є визначення характеру і ролі водних
культів, судноплавства та його символіки в системі світосприйняття народів,
що мешкали на території України з найдавніших часів до XIX ст.
Для реалізації означеної мети необхідно розв`язати слідуючі наукові
завдання:
а) розкрити екологічні та господарчі передумови виникнення обожнювання
водної стихії;
б) довести існування та охарактеризувати водні культи та їх символіку в релігії
та світосприйманні давнього населення України (від давньокам`яного віку до I
тис. до н.е.);
в) проаналізувати культ обожнювання водної стихії у праслов`янського
населення та давньослов`янських племен часів Київської Русі (I тис. до н.е.–
XIII ст.);
г) простежити чинники виникнення та еволюцію культу корабля у північно–
понтійському регіоні та на терені лісостепової України за часів первісності та
перших державних утворень, визначити зв`язок із культом сонячної ладді та
поховальним обрядом;
д) розкрити характер образу "Корабель–Ковчег" як символа спасіння;
простежити у світогляді українського населення давньокиївської та козацько–
гетьманської доби його трансформацію в системі християнської символіки та
православної храмової архітектури;
е) виявити культурно–історичні витоки формування і довести поширення
культу якоря в північно–понтійському регіоні та на терені України взагалі;
показати еволюцію образу якоря у християнській символіці ("якір–хрест") на
матеріалах духовної і побутової культури населення України;
ж) простежити "водні" мотиви в системі української геральдики та
національної символіки. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ЗМІСТ 1
СПИСОК СКОРОЧЕНЬ 3
ВСТУП 5
РОЗДІЛ I. ВОДНА СТИХІЯ І СУДНОПЛАВСТВО В КУЛЬТ-
УРНОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ З ПРАДАВНІХ ЧАСІВ
ДО XIX СТ.: ПРОБЛЕМИ МЕТОДОЛОГІЇ, ІСТОРІО-
ГРАФІЇ ТА ДЖЕРЕЛОЗНАВСТВА
1.1.Методологія дослідження 17
1.2. Історіографія проблеми 26
1.3. Специфіка джерельної бази та класифікація джерел 68
РОЗДІЛ II. ВОДНА СТИХІЯ У СВІТОГЛЯДІ ТА РЕЛІГІЇ
НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ З НАЙДАВНІШИХ ЧАСІВ ДО XIX СТ.
2.1. Екологічні та виробничі передумови розвитку світоглядних
уявлень про водну стихію у населення України . . . 96
2.2. Найдавніші уявлення про водну стихію та прояви її
обожнювання (від мезоліту до бронзової доби) 121
2.3. Водна стихія у світосприйнятті населення України скіфо–
сарматского та античного часів 143
2.4. Обожнювання водного середовища праслав`нами і в часи
Київської Русі 164
2.5. Роль водного середовища у духовному житті українців у
XV–XIX ст. 186
РОЗДІЛ III. КОРАБЕЛЬ І ЙОГО ОБРАЗ У ДУХОВНОМУ
ЖИТТІ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ З НАЙДАВНІШИХ ЧАСІВ
ДО XIX СТ.
3.1. Виникнення уявлень про корабель як засіб переміщення у
потойбічний світ. Культове значення корабля у добу
енеоліту–бронзи 203
3.2. Значення корабля у духовному житті в античний та скіфо–
сарматський час 228
3.3. Культові уявлення про корабель у праслов`янських племен та в
Київській Русі 258
3.4. Образ корабля в духовністі українців в XV–XIX ст. 302
РОЗДІЛ IV. КУЛЬТОВИЙ ЗМІСТ ЗОБРАЖЕНЬ КОРАБЕЛЬ-
НОГО ЯКОРЯ У ІСТОРИЧНОМУ РОЗВИТКУ ВІД
НАЙДАВНІШИХ ЧАСІВ ДО XIX СТ.
4.1.Культ якоря у Північному Причорномор`ї в
античний час 321
4.2. Виникнення образу "якір–хрест". Корабельний якір як
християнський символ надії на спасіння в Київській Русі 327
4.3. Місце образу "якір–хрест" у духовній символіці України в
XV–XIX ст. 344
ВИСНОВКИ 358
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ І ЛІТЕРАТУРИ 366
ДОДАТОК №1 423
ДОДАТОК №2 432
ДОДАТОК №3 469
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|