Олександра Сербенська » Голос і звуки рідної мови
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Голос і звуки рідної мови
Не визначено
|
|
|
Розділ: |
Навчальна |
|
Твір додано: |
28.07.2025 |
|
Твір змінено: |
28.07.2025 |
|
Завантажити: |
djvu
(2.5 МБ)
|
|
Опис: |
Сербенська О.
Голос і звуки рідної мови / Олександра Сербенська. - Львів : Апріорі, 2020. - 280 с.
ISBN 978-617-629-623-2
У книжці викладено матеріал, що поглиблює знання з фонетики та фонології, розширює обрії бачення природи нашого усного мовлення. Подано відомості про таке складне і багатоаспектне явище, як людський голос. Розкрито значення важливих елементів комунікації, пов’язаних із поняттями слухати - чути - мовчати. Переборюючи стереотипне уявлення про звук, автор прагне показати сучасне розуміння цього феномену; звертає увагу на явище звукосимволізму, що десятиліттями було зігнороване як розділ науки про мову.
Значну увагу зосереджено на основних параметрах такої характерної ознаки української мови, як милозвучність, а також на маловідомих нашій освіченій громадськості фактах, пов’язаних з історією створення нашої старослов’янської азбуки - кирилиці. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ЗМІСТ
Переднє слово 9
Подяка 14
ЧАСТИНА ПЕРША
НАШЕ МОВЛЕНЕ СЛОВО
Роздуми. Шкіци. Есеї
Розділ І
ЛЮДСЬКИЙ ГОЛОС ЯК ФЕНОМЕН КУЛЬТУРИ
„Український любий голос...” 17
Деякі особливості людського голосу 23
Чи зникає голос? 27
Дещо про радіо- і телеголос 29
Ще кілька думок про голос 33
Голос у трактуванні різних людських спільнот: фрагменти 38
Індуси про голос 38
Звуковий всесвіт африканської савани 40
Розділ II СЛУХАТИ - ЧУТИ - МОВЧАТИ ЯК ВАЖЛИВІ ЕЛЕМЕНТИ
ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ СПІЛКУВАННЯ
Феномен звуку 47
Наше звукове середовище 52
б
ЗМІСТ
Хвала вухові! 59
Мистецтво слухати - чути 62
Мовчання як комунікативна одиниця 67
Розділ III
ЗВУКОВИЙ СИМВОЛІЗМ: СУЧАСНИЙ ПОГЛЯД
Загальні завваги 77
Групування звуків з огляду на подібність їхніх значень 88
Кілька фоносемантичних етюдів 97
Розділ IV ОСНОВНІ ПАРАМЕТРИ МИЛОЗВУЧНОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Поняття милозвучності 111
Засади повнозвучної вимови 115
Основні правила складоподілу в усному мовленні 125
Твердість|м’якість приголосних української мови 129
Розділ V
СЛОВЕСНИЙ НАГОЛОС В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ
Характерні ознаки нашого наголосу 134
Типові помилки в наголошуванні слів та способи їх усунення 138
Словничок наголосів (складні випадки)
(Уклали Марія Білоус та Олександра Сербенська) 141
Розділ VI
ПРИЧИНОК ДО ТЕМИ „ЗВУКИ РІДНОЇ МОВИ І ЛІТЕРА"
Усне і писемне мовлення: спільне та відмінне 169
Таємниця кириличної азбуки 177
ЗМІСТ
7
Сукупність слів, фраз і назв чисел творить кириличну азбуку 191
ЧАСТИНА ДРУГА
ВІДТОЧУЄМО МАЙСТЕРНІСТЬ
Практичні завдання. Вправи. Тести. Таблиці. Теми рефератів, есеїв
Тема 1. Вчимося правильно дихати 198
Тема 2. Чи все знаємо про свій голос? 200
Тема 3. Поставити дихання, поліпшити звучання голосу 203
Тема 4. Наше вміння слухати і здатність чути 211
Тема 5. Виробляємо стратегію мовчання. Пізнаємо його семантику 215
Тема 6. Інтонація - важливий компонент живого слова 219
Тема 7. Вивчаємо інтонаційні особливості теле-, радіомовлення 224
Тема 8. Пізнаємо засади звукосимволізму та фоносемантики 231
Тема 9. Доведений до автоматизму фонетичний складоподіл зробить мовлення звучнішим і приємнішим 235
Тема 10. Закріплюємо знання про тверді, м’які та пом’якшені приголосні звуки української літературної мови 239
Тема 11. Поглиблюємо знання про співвідношення між буквами й звуками. Норми вимови 243
8
ЗМІСТ
Тема 12. Зберігаємо вимову дзвінких приголосних - самобутню ознаку української літературної мови 254
Тема 13. Опановуємо ортоепічні норми. Поліпшуємо артикуляційну базу 260
Тема 14. Як усунути хиби в наголошенні слів? 268
Орієнтовні теми рефератів, есеїв 273
Додаток І. Карта спостереження № 1 275
Додаток II. Карта спостереження № 2 275
Додаток III. Знаки для партитури тексту 276
Додаток IV. Знаки транскрибування 277
Додаток V. Артикуляційна класифікація голосних 277
Додаток VI. Артикуляційна класифікація приголосних 278
Додаток VII. Кирилиця 279
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|