Надія Рижева » Суднобудування в Україні: етапи й особливості розвитку (від давнини до початку ХХ ст.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Суднобудування в Україні: етапи й особливості розвитку (від давнини до початку ХХ ст.)
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2010 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
24.04.2024 |
|
Твір змінено: |
24.04.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(6.1 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дослідження є комплексний аналіз і розкриття поступу
суднобудування на теренах України в історичній ретроспекції з акцентуванням
на взаємодії широкого кола чинників, що дозволили втілити конструкторські,
технічні, технологічні досягнення часу.
Для досягнення поставленої мети визначені такі основні завдання:
- проаналізувати науково-теоретичний рівень вивчення проблеми в
українській і зарубіжній історіографії, охарактеризувати джерельну базу,
встановити її інформаційний потенціал і репрезентативні можливості;
- з’ясувати об’єктивні причини виникнення суднобудування на теренах
України в найдавніші часи та відтворити процес побудови перших плавучих
засобів. Розглянути головні аспекти військового й торгового суднобудування в
античних державах Північного Причорномор’я;
- виявити загальні тенденції, масштаби, особливості будівництва суден
на етапах раннього та класичного середньовіччя; визначити місце й роль
головних видів ремесел, задіяних у створенні суден у Київській Русі;
- розкрити, як опанування річкового та морського простору за
допомогою флоту сприяло накопиченню козаками навичок, традицій побудови
суден та організації налагодженої системи суднобудування;
- інтерпретувати політику Російської імперії у XVIII ст. щодо створення
суднобудівних осередків на теренах України: мотивацію, передумови,
суспільно-політичне значення;
- дослідити в історичному контексті „епохи вітрил” форми організації,
напрями, результативність роботи верфей, що відповідали за будівництво
кораблів та торгово-транспортних суден;
- довести необхідність організації підрядної системи виробництва у
кораблебудуванні першої половини ХІХ ст.;
8
- встановити пріоритетні напрями роботи суднобудівних осередків
України у добу „пари та металу”, окреслити наслідки діяльності керівного
складу у виконанні завдань із будівництва кораблів в останній чверті ХІХ ст.;
- визначити результативність виробничо-технічних змін у галузі на
засадах формування великої машинної індустрії у кінці ХІХ ст.;
- умотивувати залежність суднобудівної галузі в кінці ХІХ – на початку
ХХ ст. від іноземних інвестицій та фінансово-промислових груп, з’ясувати їх
результативність;
- визначити напрями цивільного суднобудування й пояснити їх
результативність в контексті політики правлячого режиму в другій половині
ХІХ – на початку ХХ ст. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Вступ…………………………………………………………………………....... 4
Розділ 1. Історіографія, джерела та методологія дослідження......................... 12
1.1. Історіографія проблеми.........……………….................................... 12
1.2. Джерельна база.................................................................................. 47
1.3. Методологія дослідження................................................................. 61
Розділ 2. Формування базисних засад суднобудування в Україні: історико-
аналітичний огляд (від давніх часів до XVIII ст.) ............................................. 68
2.1. Трансформація процесів спорудження плавучих засобів у
давню добу та в часи античності.........…………………………..... 68
2.2. Специфіка суднобудування в східних слов’ян за доби
середньовіччя ……………………………….................................... 85
2.3. Козацькі традиції як модифіковані форми досягнень майстрів
суднобудування.................................................................................. 100
Розділ 3. Суднобудування на теренах України і взаємозв’язок зі світовими
концепціями його вибудовування (ХVІІІ – перша половина ХІХ ст.)............. 118
3.1. Формування центрів суднобудування в Україні та особливості
створення суден..............................……………………………….... 118
3.2. Організація управління, форми структуризації, основні чинники
функціонування верфей кінця ХVІІІ – початку ХІХ ст................. 153
3.3. Виробничий потенціал напередодні Кримської війни: роль
політико-економічної компоненти....................................………... 183
3.4. Зв’язок цивільного суднобудування з потребами торгово-
транспортних операцій...................................................................... 203
3.5. Формування кадрового складу суднобудівних осередків.............. 223
Розділ 4. Вплив світових новацій на суднобудування в Україні (друга
половина ХІХ – початок ХХ ст.)................................................……………….. 242
4.1. Закладення панцерного суднобудування. Зміна стандартів та
спеціалізації в роботі верфей................…………………………… 242
3
4.2. Адаптація технологій кораблебудування до нових потреб
(перехід до класичних панцерників).........……………………….. 264
4.3. Співвідношення державного і приватного капіталу в галузі.
Іноземне фінансування та акумуляція коштів................................ 293
4.4. Посилення Чорноморського флоту напередодні Першої світової
війни як наслідок скоординованої діяльності основних
осередків галузі .............……………................................................ 310
4.5. Актуалізація комерційного суднобудування. Роль приватного
капіталу в створенні цивільного флоту України............................ 333
Висновки……………………………………………………………………….... 363
Додатки ………………………………………………………………………….. 376
Список використаних джерел та літератури...............……………………….. 399
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|