|
Написано: |
2020 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
01.04.2021 |
|
Твір змінено: |
01.04.2021 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2 МБ)
|
|
Опис: |
Роздольська Ірина
Літературний феномен Українських Січових Стрільців: функціонування та структура покоління : монографія / Ірина Роздольська. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2020. – 444 с.
ISBN 978-617-10-0591-4
У розвідці представлено літературний портрет Українських Січових Стрільців як ідеологічно-естетичної сукупності, в основі якої лежать генераційні чинники, у процесі її життєтворчості під час Визвольної війни 1914–1920-х років та періоду міжвоєння 1921–1939 років. Максимально можливій повноті його реконструкції сприяло зосередження уваги на особливостях самоорганізованості, функціонування, зв’язках із військовим середовищем та мілітарною, «стрілецькою», ідеєю покоління. Літературний феномен військової фаланги розкрито з урахуванням його межової природи – поміж політикою та естетикою та тих визвольних завдань, що поставали перед січовим стрілецтвом.
Інтерпретацію образу стрілецького світу здійснено на маловідомому та невідомому матеріалі стрілецьких публікацій та видань з погляду проблематики, поетики, особливо інтертекстуальності, генології та ідейно-естетичної співдії із іншими поколіннєвими ланками – попередників та сучасників.
Літературознавцям, історикам, культурологам, пресознавцям, політологам, філософам, загалом усім зацікавленим у пізнанні доби першої половини ХХ століття. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
СЛОВО ВДЯЧНОСТІ ............................................................................................................. 5
ВСТУП ....................................................................................................................................... 7
Розділ 1. ЛІТЕРАТУРНИЙ ФЕНОМЕН УКРАЇНСЬКИХ СІЧОВИХ
СТРІЛЬЦІВ: ФОРМУВАННЯ ГЕНЕРАЦІЙНОГО ПІДХОДУ ..................16
1.1. Поняття літературної спільноти:
науковий статус і дослідницькі можливості............................................................16
1.1.1. Дефініція в історико-літературній практиці .........................................................16
1.1.2. Поняття як структура та інструмент .........................................................................37
1.2. Культурно-історичні умови формування
Українських Січових Стрільців як військового покоління ..............................60
1.3. Візія стрілецької структури у літературознавчих студіях ...............................68
Висновки до розділу 1 ..........................................................................................................81
Розділ 2. ЛІТЕРАТУРНІ ОБ’ЄДНАННЯ УСС ЧАСІВ ВИЗВОЛЬНОЇ
ВІЙНИ (1914–1920): «КОЛА МОЛОДИХ» У ТВОРЕННІ
ЛІТЕРАТУРНОЇ АВТОНОМІЇ ......................................................................88
2.1. «Пресова Кватира», її «Правильник» (1916) та практика ................................90
2.2. «Вістник Пресової Кватири Українських Січових Стрільців» (1916):
творче коло в і
нформаційному бюлетені ..................................................................95
2.3. Літературно-пресовий дебют у фронтових умовах:
специфіка життєтворчості ..............................................................................................101
2.4. Журнал «Шляхи» (1915–1918): головний формат естетичної
маніфестації покоління .....................................................................................................115
2.5. Журнал «Світ» (1917– березень 1918) як літературна
платформа УСС .......................................................................................................................131
2.6. Стрілецький художній силует у суспільно-новинарських рамках
«Будучини» (1918) ...............................................................................................................141
2.7. Літературний профіль військового видання УГА:
«Стрілець» (1919) .................................................................................................................154
Висновки до розділу 2 .......................................................................................................163
Розділ 3. У КООРДИНАТАХ ЛІТЕРАТУРНО-ІДЕОЛОГІЧНИХ
НАПРЯМІВ ПЕРІОДУ МІЖВОЄННЯ (1921–1939) .......................... 171
3.1. Творче проявлення «Старої вОйни» у сатирично-гумористичному
дискурсі 1920–1930-х років: «Будяк» (1921–1923), «Маски» (1923),
«Зиз» (1924–1933), «Жорна» (1933–1934) .............................................................174
3.2. У середовищі «Літературно-Наукового Вістника» – «Вістника»
Д. Донцова (1922–1939) ....................................................................................................202
3.2.1. Стрілецька концепція героя чину Луки Луціва .................................................206
3.2.2. Стрілецька критика (Л. Луців, О. Бабій, Ю. Шкрумеляк)
в обороні цінностей генерації .....................................................................................211
3.3. Стрілецький чин у концер
ні «Червона Калина» (1921–1939):
«пересотворення світу» ....................................................................................................217
3.3.1. «Калєндар Червоної Калини» – «Історичний
калєндар-альманах» (1922–1939): представлення «ми» .............................218
3.3.2. Літературний профіль УСС у «Літописі Червоної Калини» ........................222
3.3.3. Трансляція генераційної cвідомості січового стрілецтва
через формат книгодруку і жанр: «Поїзд мерців» Юри Шкрумеляка ...229
3.4. Літературна група «Митуса»: ідейно-естетичні засади
і г
енераційний статус .........................................................................................................234
3.5. Стрілецькі сили у радянофільському літературно-ідеологічному
напрямку ...................................................................................................................................243
Висновки до розділу 3 .......................................................................................................253
Розділ 4. «БАТЬКИ» ПОКОЛІННЯ У СТРІЛЕЦЬКОМУ ОБРАЗІ СВІТУ:
ВІЗІЯ І КОМУНІКАЦІЯ .............................................................................. 263
4.1. Тарас Шевченко: окреслення генераційного зв’язку .......................................264
4.1.1. Від меморату – до шев
ченкозн
авства із визвольною місією .....................271
4.1.2. Шевченкознавча практика Луки Луціва ...............................................................278
4.1.3. Тарас Шевченко як худо
жній образ, протообраз,
прототекст і контекст ......................................................................................................298
4.2. Іван Франко і стрілецька «галицька молодіж» у життєвій комунікації ... 312
4.2.1. Формування меморіального дискурсу .......................................................................321
4.2.2. «Подзвінне» «першому жовніру» у стрілецьких «Шляхах» ............................323
4.2.3. «Вістник Пресової Кватири Українських Січових Стрільців» (1916)
як джерело стрілецької франкіани ..............................................................................328
4.2.4. Іван Франко як художній образ, протообраз, прототекст і контекст .......331
Висновки до розділу 4 .......................................................................................................337
Розділ 5. СТРІЛЕЦЬКЕ ПОКОЛІННЯ ТА «ІНШІ» СУЧАСНИКИ:
ОЗНАЧЕННЯ ПОКОЛІННЄВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ І МЕЖ ................. 341
5.1. «Молода Муза» у силовому полі УСС .........................................................................342
5.1.1. Василь Пачовський як учасник військової фаланги .......................................347
5.1.2. Степан Чарнецький: стрілецький вектор життєтворчості .........................350
5.1.3. Микола Голубець: творення мілітарної ідейно-естетичної цілості .......358
5.2. Два військові покоління: проблема генераційного означення ..................362
Висновки до розділу 5 .......................................................................................................376
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ................................................................................................... 379
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ......................................................................... 393
СПИСОК СКОРОЧЕНЬ .................................................................................................... 422
ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК .................................................................................................. 424
SUMMARY ........................................................................................................................... 438
|
|
|