Володимир Андрійович Роменець » Історія психології Стародавнього світу і середніх віків
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Історія психології Стародавнього світу і середніх віків
Посібник
|
|
|
Написано: |
1983 року |
|
Розділ: |
Навчальна |
|
Твір додано: |
18.11.2018 |
|
Твір змінено: |
23.11.2018 |
|
Завантажити: |
djvu
(16.5 МБ)
|
|
Опис: |
У навчальному посібнику розглянуто методологічні основи і ранні періоди становлення, психології: міфологічний, що виражає первісний народний світогляд, Стародавнього світу, що охоплює психологічні вчення Китаю, Індії, Близького Сходу, Греції, Риму, а також період середньовіччя з його патристичною і схоластичною психологією.
Посібник призначений для студентів, аспірантів і дослідників у галузі історії психології. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Передмова 3Вступ 7
І. Предмет і методологічні основи історії психології 7
1. Історичне формування предмета психології 7
2. Методологічні основи і становлення логічного осередку історії психології 12
II. Старовинна легенда як історико-психологічний феномен 18
III. Загальний поділ історії психології 40
1. Ситуативне визначення вчинку. Стародавній світ і середні віки 40
2. Мотиваційне визначення вчинку — від Ренесансу до Просвітництва 53
3. Дійове визначення вчинку — від виникнення марксизму до сучасності 71
СИТУАТИВНЕ ВИЗНАЧЕННЯ ВЧИНКУ В ІСТОРІЇ ПСИХОЛОГІЇ 90
Розділ перший. Ситуація значень: міфологічна і народна психологія 93
І. Психологічна природа анімізму 96
1. Виникнення і суть анімізму 96
2. Метемпсихоз і метаморфози 104
3. Тотемістичне тлумачення психічної діяльності живих істот 109
II. Вірування в душу похідні від анімізму 112
1. Фаталістичне уявлення про вчинкову ситуацію та зумовленість психічних подій 114
2. Магія — зворотна сторона віри в фатум 120
3. Подолання фаталізму і магії в межах ранніх психологічних уявлень 123
III. Ритуали як основа психологічних уявлень та їх місце в ситуації значень 126
1. Ініціації та пізнання вікових особливостей психіки 127
2. Табу і оргіастичні напади як рівень розуміння вольової регуляції поведінки 128
3. Шанування мертвих і страх перед ними. Виникнення образу душі 131
IV. Міфологічна психологія — продукт несвідомої творчості народів 133
1. Психологічна структура міфологічної творчості народів 134
2. Душа в народних віруваннях стародавніх єгиптян 137
3. Уявлення про душу в античній міфології 144
а. Амур і Психея 144
б. Діонісійський та аполлонівський характер психічного 149
4. Старослов’янські міфологічні вірування в душу 150
Розділ другий. Ситуація конфліктних відношень і становлення психології в Стародавньому світі 158
І. Традиція і вчинок. Психологія в Стародавньому Китаї 161
1. Психологія «нероблення» і «правил поведінки»: даосизм і конфуціанство 164
414
2. Теорія «співчуваючого вчинку» і «великого вибору» 168
3. Природжене і набуте, добре і зле в людській природі. Психологія самовдосконалення 170
4. Матеріалістичний підсумок стародавньокитайської психології 174
II. Страждання і звільнення від страждань (нірвана). Психологія в Стародавній Індії 177
1. Психологія Упанішад 184
2. Психологія буддизму. Бхагавадгіта 187
3. Психологічні осередки в межах філософських систем 196
4. Пізньоведійська психологія (веданта) 201
5. Матеріалістичні спрямування в психології Стародавньої Індії 202
III. Мікрокосмос і макрокосмос, ідеальне та матеріальне в структурі психічного. Антична психологія 208
1. Натурпсихологія, психологія софістики, сократівський принцип у психології 213
2. Принципове розділення великого і малого світів 219
а. Матеріалістична психологія атомізму 219
б. Ідеалістична психологія: ерос і душа 222
в. Ідеалістична психологія: душа як форма тіла 237
3. Характер вирішення конфліктних відношень 245
а. Тропи інтелекту і незворушність поведінки 253
б. Взаємне визначення психологічного змісту життя і смерті 270
в. Конфлікт між «морально-прекрасним» і «корисним» у виборі способу життя 283
г. Життєва доля людини, згідна з природою 302
4. Еманація та екстаз. Поєднання мікрокосмосу і макрокосмосу в психології неоплатонізму 316
Перехід до психології колізійних протиставлень в ситуації вчинку 326
Розділ третій. Ситуація колізійних відношень і становлення психології в середні віки 328
I. Феноменологічний поворот у тлумаченні зв’язку між мікрокосмосом і макрокосмосом 335
Моральна історія або феноменологія людської душі. Філон Олександрійський 335
II. Антропологічний принцип у ранньосередньовічній психології та його матеріалістична тенденція 341
1. Критика античних учень про душу 341
2. Моністичне тлумачення зв’язку тіла і душі 344
3. Структурна єдність компонентів психічного 360
4. Проблема розвитку в ранньосередньовічній психології 370
III. Абстрактно-категоріальний принцип у західно-європейській психології в період схоластики 378
1. Схоластично-категоріальна розробка проблем середньовічної психології 386
2. Томізм і категоріальна «сума» психології 395
3. «Божественна комедія» і людська форма відшуку вищих цінностей 401
Психологія середніх віків і перехід до мотиваційного етапу в історії психології 406
Список літератури 410
415
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|