Оксана Романова » Феномен Охтирської ікони Богородиці в контексті великодержавної ідеології російського імперіалізму
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Феномен Охтирської ікони Богородиці в контексті великодержавної ідеології російського імперіалізму

Стаття
Написано: 2021 року
Розділ: Історична
Твір додано: 02.10.2021
Твір змінено: 02.10.2021
Завантажити: pdf див. (986.2 КБ)
Опис: Романова О. Феномен Охтирської ікони Богородиці в контексті великодержавної ідеології російського імперіалізму / О. Романова // Україна в Центрально-Східній Європі. - 2021. - Вип. 19-20


Аннотація. Попри існування певної, хоч і невеликої, історіографічної
традиції розглядати культ Охтирської ікони Богородиці, що проявилась на
Слобожанщині в середині XVIII ст. і вже за неповних десять років єдиною
із українських святинь офіційно була визнана Синодом за чудотворну (з
подальшим внесенням празнування цій іконі до загальнодержавних святців
на початку ХІХ ст., що також стало новиною для релігійних практик укра-
їнців), як наслідок «єлизаветинського потепління» в ставленні до чудо-
творних святинь та особистої прихильності імператриці до цього образу,
залишається відкритим питання, чому саме ця ікона із ряду аналогічних
отримала таке визнання і користувалась незмінною прихильністю росій-
ських імператорів, а не тільки «лояльної до України» Єлизавети.
Порівняння описуваних чудес, ареалу паломників та їх соціальних харак-
теристик із такими ж показниками інших сучасних до Охтирської ікони
українських культів чудотворних святинь засвідчує, що ця ікона сприй-
малась паломниками як одна із ряду аналогічних, без будь-яких наголосів на
її унікальних властивостях. Натомість аналіз сказання про Охтирську
ікону, де присутні всі основні складові класичних сказань, засвідчує добру
обізнаність апологетів цього культу із каноном міракульного жанру та
свідому «підгонку» певних сюжетів до «високих канонів». В цьому культі
штучно були переплетеними такі державнозначущі культи, як Покрова,
Покладення ризи Богородиці у Влахерні, культ Богородиці Заступниці та
культ свв. Захарія та Єлизавети, що були духовними патронами імпе-
ратриці.
Порівняння Охтирського культу, що свідомо підтримувався на дер-
жавному рівні, із іншими загальнодержавними культами чудотворних свя-
тинь засвідчує, що Охтирська ікона, подібно до її іменитих напарниць із
святців, мала спеціальне ідеологічне навантаження в програмі освячення імперської влади в регіоні. Вона стала своєрідним символом покорення
краю, введення його в орбіту Московського християнства.
Ключові слова: Охтирська ікона Богородиці, чудотворна ікона, ска-
зання про ікону, народний культ, державний культ, празнування іконі,
ідеологія, Російська імперія, святці.

 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.