Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Вступ................................................................................................10
1. Мова – свідомість – соціальна дійсність: світоглядно-
методологічний аспект.................................................................11
1.1. Мова як засіб творення соціальної дійсності..............11
Загальні розмірковування про мову, свідомість, мислення,
соціальну дійсність та інше.........................................................11
Про відсутність паритету в мовному питанні між Росією
й Україною......................................................................................15
Що таке деукраїнізація й денаціоналізація через русифікацію.23
Побіжно про радянську однопартійну комуністичну
ідеологію й сучасний плюралістичний партійний популізм:
порівняльний аналіз........................................................................33
Про лінь, волю, мову й соціальну дееволюцію..............................47
Невже прийшли по українську душу?..........................................54
Деукраїнізація через русифікацію веде в українське нікуди, з
якого постає російське куди неоімперського штибу..................58
Нація з рідною мовою зростає, а без неї зникає.........................64
Шовінізм – це те, що виходить із берегів націоналізму,
а Україні чужого не треба, їй би своє вберегти.........................68
Спекулювання українською національною ідеєю дискредитує
український народ як титульну націю України............................72
З’ясуємо механізм ціннісного розколу між населенням
Заходу й Сходу України: як це робиться й кому це вигідно.........83
Чужоземна інтервенція гуманітарної сфери України не міф,
а сумна реальність, сумніше якої те, що українська держава
цьому реально не протидіє: ретроспектива й сучасність......111
Поради політикам України.........................................................128
Розколоту свідомість, як і розтрощений глечик, важко
зліпити докупи.............................................................................129
4Тим, хто користується державою, варто не забувати,
завдяки кому й чому стала можливою Українська Держава....134
Не збережемо українську мову, то й не збережемо Україну,
а значить, і себе у не своїй державі...........................................136
Окрім матеріального багатства є більші цінності:
превентивні прагматичні настанови вітчизняним
можновладцям.............................................................................151
«Окопно-пакувальна» свідомість і «ховрашиний» світогляд
як феномени української соціальної дійсності та реальні
перешкоди на шляху успішної розбудови Української
Державності................................................................................156
Розмірковуємо про патріотизм: звідки він виникає й куди
зникає............................................................................................161
Зрада заради влади, влада заради власної вигоди – цим
стелеться дорога в історичне нікуди, точніше, у
бездержавність України..............................................................164
Державна Незалежність України не винна в недолугості,
з якою розпорядились українською державністю....................165
Про те, як відбулась поляризація на багатих і бідних
в Україні.......................................................................................173
Про мову й риторику, точніше, цинізм політиків, що
деформує суспільну свідомість і соціальну дійсність..............177
Заклики українського народу до доморощених
можновладців: один із можливих варіантів
актуалізованої суспільної пропозиції.........................................182
Дещо про місію й роль громадянського суспільства у творенні
соціальної дійсності......................................................................188
Про азбуку демократії та українську одіссею навколо
цивілізованого демократичного простору................................190
Лише безглузда лисиця може прагнути погратись
з ведмедем в одній пісочниці........................................................195
Розмірковуємо про долю вітчизняних можновладців та їхнє
потенційне суспільне опертя на випадок державної кризи.....197
5За межами України вітчизняні можновладці приречені
на політичне ніщо........................................................................210
Отже, творити українську соціальну дійсність можна
лише українською мовою..............................................................214
А брутальна мова породжує брутальну дійсність..................217
1.2. Технократизм як феномен знеособлених та
знелюднених знань................................................................221
Проблема технократизму не в знаннях, а в людині, яка
ставить їх собі на службу: світоглядний аспект....................221
Технократизм є засобом безкарного здирництва й неправедного
збагачення, а тому спричинює ескалацію цинізму.......................232
Долати технократизм треба збалансуванням свободи
людини її адекватною відповідальністю...................................237
1.3. Цинізм як породження деформованого світогляду
й основне джерело зла в суспільстві: аналітичний
погляд крізь призму моралі й права..................................241
Цивілізаційний цинізм як основне джерело зла сучасного
людства........................................................................................241
З’ясуємо сумірність моралі й права: чому неможливо
підмінити мораль законами.........................................................243
Атрибути людськості й атрибути цивілізації: проблема в
нетотожності............................................................................249
Цинізм породжується не лише тоді, коли якісні критерії
підмінюються кількісними, а й тоді, коли кількість
видається за якість....................................................................253
1.4. Інтерпретація сутності істини, правди,
справедливості.......................................................................259
Деформація соціальної дійсності розпочинається з цинічної
підміни понять, якими вона позначається................................259
Правда більш всеосяжне поняття, аніж істина.......................264
Правду не можливо знайти там, де губиться
справедливість.............................................................................275
61.5. Філософський зміст і логіко-гносеологічна
сутність понять «розсудок», «розум», «інтелект» та
«інтелектуальна діяльність»...............................................280
Адекватність тлумачення та розуміння понять і термінів,
якими позначається дійсність – запорука встановлення
істини й віднайдення правди......................................................280
З’ясуймо сутність розсудку й розуму через
інтроспективний аналіз нашого мислення...................................285
Проблема розумного і грамотного в життєвих виявах
людини як проблема виживання людського роду......................292
Феномен «грамотного дурня» – реальна цивілізаційна
загроза існуванню людства.........................................................299
1.6. З’ясування сутності праведності, святості, совісті
як визначальних засад недеформованої свідомості........303
Чому з розбудовою церков не зростає моральність
сучасного українського соціуму: актуалізація гострої
суспільної проблеми.....................................................................303
Компетенція церкви і компетентність церковних
служителів крізь призму їхньої суспільної місії та ролі..........309
Вдавана набожність – це цинізм, яким стелеться дорога
до диявола.....................................................................................312
Про роль християнської етики в підвищенні моральності
сучасного українського соціуму: проповіді безсилі, коли в
суспільстві сповідується цинізм................................................323
1.7. Освіта, навчання, виховання й соціалізація
як поняття і процеси та межі осягнення ними
особистості..............................................................................328
Сучасна вітчизняна вища школа перебуває в полоні традиційної
парадигми навчально-виховного процесу, що гальмує її
розвиток………………………………………………………….328
Ступінь розмежування й ототожнення розбіжностей у
дефініціях та інтерпретаціях сутності понять «освіта»,
«навчання», «виховання» й «соціалізація».................................330
7Часові й просторові межі розгортання процесів освіти,
навчання, виховання, соціалізації стосовно особистості
людини протягом її життя.......................................................333
Особистість не автомобіль – її не можливо змонтувати із
запчастин.....................................................................................337
Сутність і межі контексту особистості та
соціокультурного середовища ВНЗ: визначення їхньої
сумірності в часово-просторових вимірах................................338
Можливості осягнення особистості студента та здійснення
впливу на її розвиток з позицій педагогічної парадигми...........345
Визначення шляхів розширення меж осягнення особистості
студента та можливостей впливу на її розвиток...................350
Актуалізація особистості студента як дієвий фактор
розвитку вищої школи не може бути задіяним в умовах
суспільної незатребуваності компетентності .......................356
Висновки до першого розділу..............................................359
2. Інтерпретація дефініцій деяких понять, що позначають
соціальне буття як результат життєвих виявів людини368
2.1. Сучасний український соціум соціально хворий:
адекватний соціально-філософський аналіз не вирок,
а запорука оздоровлення суспільства................................368
У встановленні діагнозу та переліку соціальних хвороб
апелюємо до очевидного в сучасній соціальній дійсності,
що не потребує доказів...............................................................368
Оздоровити соціально хворе суспільство можливо лише
за умови збалансування свободи й відповідальності та
включення механізму попиту на компетентність у ньому......374
2.2. Тлумачення визначень деяких понять, адекватне
розуміння яких може сприяти усуненню певних
деформацій в індивідуальній та суспільній свідомості. .379
Вища освіта..............................................................................379
Влада.........................................................................................382
8Група референтна (референтність)........................................395
Демократія................................................................................398
Еліта та елітний.......................................................................400
Компетентність........................................................................403
Компетенція.............................................................................411
Конформізм..............................................................................413
Лобізм.......................................................................................417
Охлократія................................................................................421
Парадигма................................................................................423
Протекціонізм..........................................................................424
Самоменеджмент.....................................................................428
Системний підхід.....................................................................429
Синергетичний підхід.............................................................441
Соціальний паразитизм...........................................................448
Соціальний канібалізм............................................................452
Висновки до другого розділу...............................................456
3. Загальний висновок і пропозиція.........................................463
|