Костянтин Рахно » Глиняні вироби в календарній обрядовості слов'янських етносів (на прикладі Свистопляски та Ренкавки)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Глиняні вироби в календарній обрядовості слов'янських етносів (на прикладі Свистопляски та Ренкавки)
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2015 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
22.04.2024 |
|
Твір змінено: |
03.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(2.7 МБ)
|
|
Опис: |
Мета дослідження полягає у комплексній науковій реконструкції
особливостей функціонування глиняних виробів як традиційного елемента
обрядовості слов’янських етносів на прикладі календарних свят – в’ятської
Свистопляски та краківської Ренкавки.
Досягнення поставленої мети передбачає вирішення таких дослідницьких
завдань:
– охарактеризувати історію дослідження календарних свят Свистопляски й
Ренкавки та пов’язаних із ними глиняних виробів;
6
– проаналізувати етнічні й локальні особливості календарного обрядового
комплексу Свистопляски XVIIІ – початку XXІ століть у діахронному аспекті, його
історичне підґрунтя та традиційність виготовлення димківської іграшки;
– дослідити символіку в’ятського свята Свистопляски та її паралелі в
українців й інших слов’янських народів;
– розкрити зв’язок календарних обрядів Свистопляски з культом Перуна та
основним міфом слов’янської міфології;
– показати етнічну й локальну специфіку календарного обрядового
комплексу Ренкавки XVII – початку XXІ століть у діахронному аспекті та
традиційність виготовлення краківської іграшки;
– розглянути історичне підґрунтя краківського гончарного промислу та
систему традиційних образів краківської іграшки;
– проаналізувати міфо-ритуальну основу Ренкавки та світоглядну спільність
слов’янських календарних обрядових комплексів. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ІСТОРІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ОБРЯДОВИХ
КОМПЛЕКСІВ СВИСТОПЛЯСКИ Й РЕНКАВКИ ТА ДИМКІВСЬКОЇ
Й КРАКІВСЬКОЇ ІГРАШКИ
1.1. Історіографія дослідження
1.2. Джерельна база і методологічні засади дослідження
РОЗДІЛ 2. СВИСТОПЛЯСКА ЯК ЕТНІЧНА Й ЛОКАЛЬНА
ОСОБЛИВІСТЬ
2.1. Весняне свято Свистопляски
2.2. Димківський промисел
2.3. Паралелі Свистопляски та її історичне підґрунтя
РОЗДІЛ 3. СИМВОЛИ В’ЯТСЬКОГО СВЯТА
3.1. Витоки димківської іграшки та символізм шаришів
3.2. Глиняна іграшка як календарний символ
3.3. Семантика свисту
3.4. Сліпороди – міфологічний образ чужого
РОЗДІЛ 4. МІФО-РИТУАЛЬНІ ОСНОВИ СВИСТОПЛЯСКИ
4.1. Релікти язичництва у В’ятському краї: культ Велеса
4.2. Свистопляска і новгородський культ Перуна
4.3. Мотиви шлюбу й сім’ї в легендах про Свистопляску
4.4. В’ятська баталія на лубку
РОЗДІЛ 5. ОСОБЛИВОСТІ КАЛЕНДАРНОГО ОБРЯДОВОГО
КОМПЛЕКСУ РЕНКАВКИ
5.1. Краківські урочистості
5.2. Ренкавковий ярмарок
РОЗДІЛ 6. ІГРАШКИ НА КРАКІВСЬКИХ СВЯТАХ
6.1. «Деревце життя», гойдалки, торохкальця та свистунці
6.2. Ляйконик і Твардовський – химерні вершники з Кракова
4
10
10
37
41
41
104
124
151
151
165
179
200
204
204
224
256
261
268
268
294
307
307
321
3
6.3. Іграшкові сокирки – символ Перуна
6.4. Глиняний дзвіночок як грозовий оберіг
РОЗДІЛ 7. МІФОЛОГІЧНЕ ТА РИТУАЛЬНЕ ПІДҐРУНТЯ
РЕНКАВКИ
7.1. Ренкавка як вівтар
7.2. Елементи культу Громовержця у великодніх святах
7.3. Спільність світоглядних уявлень у слов’янських
календарних обрядових комплексах
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
I. Архівні матеріали
II. Література
334
354
368
368
379
385
396
400
400
400
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|