Олександр Прігарін » Формування етноконфесійної спільноти росіян-старообрядців у Нижньому Подунав'ї (друга половина XVIII - перша половина ХІХ ст.)
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Формування етноконфесійної спільноти росіян-старообрядців у Нижньому Подунав'ї (друга половина XVIII - перша половина ХІХ ст.)
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2015 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
22.04.2024 |
|
Твір змінено: |
22.04.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.2 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дослідження є висвітлення процесів формування та адаптації
етноконфесійної групи росіян-старообрядців на Придунайських землях в
умовах загострення воєнно-політичного протистояння Османської та Російської
імперій. Для досягнення мети були поставлені наступні завдання:
-виявити коло емпіричних свідчень, які у сукупності склали джерельну
базу вивчення некрасівців та липован, провести її типологізацію, визначити
евристичний та версифікаційний потенціал різних видів даних;
-проаналізувати здобутки та сучасний стан в історії вивчення
старообрядницького населення на Дунаї, окреслити дискусійно-проблемні поля
, охарактеризувати перспективні напрямки та оптимальні методи пізнання в
контексті історіографічної динаміки;
-визначити шляхи, механізми і чинники міграційних рухів у
старообрядницькому середовищі, реконструювати тенденції, що обумовили
утворення специфічного нижньодунайського ареалу розселення старовірів;
- відтворити демографічну картину та її динаміку у розрізі історії
раннього періоду існування етноконфесійної групи, встановити загальну
6
6
чисельність, статево-вікові характеристики, а також вивести закономірності
природного та механічного руху старообрядницького населення регіону;
- структурувати форми історичної пам’яті та ідентичності
старообрядницького середовища, розкрити їхні соціокультурні функції на
нових землях;
- описати механізми господарсько-культурної адаптації спільноти у
Нижньому Подунав’ї, охарактеризувати засоби збереження традиційних
практик в окремих структурних складових культурної панорами;
- узагальнити роль релігійних факторів під час освоєння старообрядцями
вказаного регіону як прикладу типової конфесійної моделі історичних міграцій. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………...... 4
Розділ 1. Історіографія проблеми, джерельна база та методи
дослідження………………………………………………………………. 12
1.1. Аналіз історіографії …………………………………………….
1.2. Характеристика корпусу джерел………………………………
1.3. Теоретичні принципи та методологічні засади………………
12
45
78
Розділ 2. Міграційні процеси серед старообрядців у контексті
соціально-політичної історії Північно-Західного Причорномор’я…
2.1. Передумови, фактори та форми освоєння Придунайського
простору старовірами у другій половині XVIII ст. …………………..
101
101
2.1.1.Пилипонсько-липованський шлях………………………………. 106
2.1.2.Некрасівсько-козацький напрям…………………………………. 116
2.1.3.Північне Причорномор’я як транзитний старообрядницький
простір……………………………………………………………………... 133
2.2. Переселення старообрядців у Придунайські землі в
першій половині ХІХ ст.
……………………………………………………..
143
2.2.1. Формування старовірських общин на османсько-російському
порубіжжі 1800-1820-ті рр. ……………………………………………….. 143
2.2.2. Вплив російсько-турецької війни 1828-1829 рр. на
старообрядницькі міграції ………………………………………………... 163
2.2.3.Діяльність козаків-старовірів у Добруджі …………………….... 181
Розділ 3. Кількісні показники та форми ідентичності росіян-
старообрядців у Подунав’ї …………………………………………….... 198
3.1. Чисельність та демографічні характеристики
старообрядців Буджаку ………………...………………………………
.......................
198
3.1.1. Динаміка чисельності та розселення старообрядців ….…… 198
3.1.2. Особливості статево-вікової структури старообрядницьких
мешканців …………………………………………………………..……… 209
3.1.3.Природний та механістичний рухи населення……………… 220
3.2. Функціональне відтворення номенклатури найменувань
дунайських старообрядців та історичної свідомості нащадків..........
3.2.1.Варіативність назв старообрядців як виявлення
ідентичності …………………………………………………………..
…………………
3.2.2.Процеси формування спільноти в колективній пам'яті ….…
Розділ 4. Соціокультурне адаптування старообрядницьких
традицій та створення їх регіональних варіантів ………………….
4.1. Конфесійна структура та релігійна практика
старообрядців Придунайських земель …………………..
…………………………
231
231
256
292
292
4.1.1.Храми та монастирі як центри церковної інфраструктури …..
…
292
4.1.2.Клір у житті старообрядницьких общин ……………………….. 307
3
4.1.3.Утворення Білокриницької ієрархії і розбудова церковних
структур …………………………………………………………………… 329
4.2. Специфіка культурно-побутових реалій липован та
некрасівців
………………………………………………………………….
340
4.2.1.Господарсько-матеріальні складові повсякденності …………... 340
4.2.2.Соціальні структури у вимірах суспільних інституцій ………… 357
4.2.3.Духовно-світоглядні орієнтири ………………………………… 375
Висновки ……………………………………………………………. 393
Список використаних джерел та літератури ………………….. 401
Додатки (окремий том)
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|