Тетяна Портнова » Любити і навчати: селянство в уявленнях української інтелігенції другої половини ХІХ століття
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Любити і навчати: селянство в уявленнях української інтелігенції другої половини ХІХ століття
Праця
|
|
|
Написано: |
2016 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
24.01.2017 |
|
Твір змінено: |
24.01.2017 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.2 МБ)
|
|
Опис: |
Портнова Тетяна
Любити і навчати: селянство в уявленнях української інтелігенції другої половини ХІХ століття. — Дніпропетровськ : Ліра, 2016. — 240 с.
ISBN 978-966-383-659-1.
У книзі проаналізовано набір ідей та уявлень про селянство, які домінували у колективній думці представників українського руху у Російській імперії другої половини ХІХ століття. Дослідження присвячене двом основним питанням: як і чому у ХІХ столітті селянин перетворився в уяві української інтелігенції на соціальний символ виняткової важливості та які характеристики діячі українського руху приписували селянству і з яких міркувань. У роботі показано вплив національної ідеології на формування позитивного образу селянина.
Для науковців, викладачів, студентів та всіх, хто цікавиться інтелектуальною та соціальною історією України. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Передмова ........................................................................................... 5
РОЗДіЛ 1. сучасна історіографія про образи селянства:
короткий огляд ................................................................. 8
РОЗДіЛ 2. Народ і його шанувальники ......................................... 17
2.1. Передісторія образу:
як і чому селянин став цікавим .......................................... 17
2.2. Селянство та інтелігенція:
проблеми дистанції та обізнаності .................................... 29
2.3. Способи пізнання селянського світу................................. 36
2.3.1. Етнографічні студії: особливості бачення .............. 38
2.3.2. Шлюб як спосіб «зближення з народом» .............. 43
2.3.3. Практики поселення на селі ..................................... 45
2.3.4. Труднощі й негативний досвід ................................. 49
2.4. Memento: як правильно думати і писати про народ ..... 54
РОЗДіЛ 3. селянин і селянське
в українському національному проекті .................... 66
3.1. Українці як «селянська нація»:
формулювання та використання ідеї ................................ 68
3.2. Із селян у націю:
спротив матеріалу та способи його подолання ............... 74
3.3. Як народне стало національним ......................................... 81
3.4. Тарас Шевченко як «народний поет» ............................... 88
3.5. Боротьба за народну освіту ................................................. 92
3.6. Простонародний складник
у розвитку української мови ..............................................101
3.7. Пастки етнографічного патріотизму ................................112
РОЗДіЛ 4. У пошуках «душі народу»: проблема
народного характеру в українській думці ..............117
4.1. Селянин як втілення національних чеснот .....................119
4.1.1. Демократичність та індивідуалізм ..........................127
4.1.2. Народна моральність .................................................133
4.1.3. Поезія, гумор та родинні стосунки ..........................136
4.2. Селянин і земля ....................................................................140
4.3. І на сонці бувають плями:
негативні характеристики вдачі селянина ......................143
4.3.1. Тема відсталості ..........................................................147
4.3.2. Лінощі та пиятика ......................................................151
4.3.3. Соціальні якості ..........................................................154
РОЗДіЛ 5. Перед викликом змін: пореформене село
очима української інтелігенції .....................................161
5.1. «Аж страх погано в отім хорошому селі»:
оцінки економічної ситуації ...............................................162
5.2. Селяни добрі та злі:
питання соціальної стратифікації села ............................168
5.3. Селянин і цивілізація: проблема взаємодії
міської і сільської культур ..................................................177
Післямова .............................................................................................192
Джерела та література ....................................................................195
Покажчик імен ....................................................................................228
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|