Наталія Поплавська » Українська полемічно-публіцистична проза кінця XVI - поч. XVII ст.: сучасна рецепція та реінтерпретація
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Українська полемічно-публіцистична проза кінця XVI - поч. XVII ст.: сучасна рецепція та реінтерпретація
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2008 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
15.05.2024 |
|
Твір змінено: |
15.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1 МБ)
|
|
Опис: |
Мета дисертаційної роботи полягає в реінтепретації давньої
української полемічної публіцистики як своєрідної й цілісної системи, котра
інтенсивно абсорбувала усе, що було важливим і значним, не лише в
діахронічному, а й синхронічному зрізі культури. Необхідно розглянути її як
жанр, що визначав характер ідейно-літературного пошуку тодішнього
письменника, наголосити на її комунікативній функції і в цьому контексті
з’ясувати закономірності розвитку та своєрідність поетики її жанрових
різновидів.
Це вимагає постановки та вирішення таких завдань:
– реінтерпретувати полемічно-публіцистичну прозу кінця XVI – поч. XVII ст.
з урахуванням змін у методологічній ситуації вітчизняного
літературознавства;
– вибрати як інваріант групу репрезентативних текстів Біблії та творів
патристів, які були основою ортодоксально-канонічного погляду й
найчастіше виступали об’єктом полемічної інтерпретації;
– окреслити певне коло творів полемічної літератури (католицької,
протестантської, православної та уніатської) з метою фіксування
інтертекстуальних зв’язків;
– відстежити механізми й техніку творчої активності полемістів, примат їхніх
культурно-естетичних моделей;
15
– здійснити аналіз системних закономірностей функціонування полемічних
текстів у новому історико-літературному контексті, де переплелися різні
конфесійні позиції та інтереси;
– вивчити співвідношення теологічного, публіцистичного та художнього
первнів у полемічній літературі епохи;
– виявити риторичні стереотипи у полемічно-публіцистичних текстах;
– дослідити взаємодію інтертекстуальності й архетипу, співвідношення
архетипних образів з їх християнською модифікацією та її варіантами;
– подати аналіз перших проявів національних та суб’єктивних інтерпретацій
сюжетів, мотивів та образних структур інтертексту, його нових оцінок,
перетлумачення;
– з’ясувати жанрову своєрідність залучених до дослідження творів,
простежити відображену в них світоглядну систему епохи, історико-
літературні традиції і специфіку художніх форм, визначити їх місце в
українському полемічному дискурсі;
– простежити взаємодію давньої полемічно-публіцистичної прози із
сучасними публіцистичними жанрами крізь призму комунікації, встановити
особливості її літературної спадкоємності;
– накреслити перспективи подальших досліджень української полемічної
публіцистики кінця XVI – поч. XVII ст. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП 4
Розділ 1
УКРАЇНСЬКА ПОЛЕМІЧНО- ПУБЛІЦИСТИЧНА ПРОЗА
КІНЦЯ XVI – ПОЧАТКУ XVII СТ.: СТРАТЕГІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ 26
1.1. Методологія переосмислення та реінтерпретації 26
1.2. Риторичні домінанти та їх функції у моделюванні
полемічно-публіцистичного твору 49
1.3. Герменевтична парадигма 61
1.4. Біблійні тексти епохи Реформації
у літературній інтерпретації полемістів 80
1.5. Біблія і формування національної ідеї 90
Висновки з розділу 1 100
Розділ 2
ДОБЕРЕСТЕЙСЬКИЙ ПЕРІОД: КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ ЖАНРУ 101
2.1. Динаміка і кристалізація жанрової атрибуції 101
2.2. Католицька та протестантська моделі
полемічної публіцистики XVI – поч. XVII ст. 131
2.3. Полемісти Острозького культурного осередку
у пошуках полемічної стратегії 154
2.3.1. Суспільно-апологетичні концепти Герасима Смотрицького 160
2.3.2. Василь Суразький: актуалізація топосу віри 169
2.3.3. Своєрідність полемічного дискурсу Івана Вишенського 177
Висновки з розділу 2 187
Розділ 3
НАРАТИВНА МОБІЛЬНІСТЬ УКРАЇНСЬКОЇ ПУБЛІЦИСТИКИ
ПІСЛЯБЕРЕСТЕЙСЬКОГО ПЕРІОДУ 189
3.1. Діалог текстів як форма літературної комунікації 189
3.2. Між трактатом і памфлетною модифікацією:
«Апокрисис» Христофора Філалета 228
3.3. Ранньобарокова риторична модель полеміки Іпатія Потія 237
3.4. Кристалізація епістолярного канону:
Іпатій Потій, Клірик Острозький, Іван Вишенський 262
3.5. Дуальність полемічної стратегії Мелетія Смотрицького 276
Висновки з розділу 3 297
РОЗДІЛ 4
КОМУНІКАТИВНІ ЧИННИКИ ТЕКСТОВИХ МОДЕЛЕЙ 299
4.1. Полемічна публіцистика як модель комунікації 299
4.2. Жанрова парадигма 309
4.3. Наративні принципи 325
4.4. Стильові домінанти
як основа зародження барокової поетики 342
Висновки з розділу 4 367
ВИСНОВКИ 368
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 379
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|