Наталія Полтавець » Селянська молодь УСРР 1920–х років як суб’єкт соціокультурних трансформацій
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Селянська молодь УСРР 1920–х років як суб’єкт соціокультурних трансформацій

Дисертація
Написано: 2021 року
Розділ: Історична
Додав: balik2
Твір додано: 30.01.2022
Твір змінено: 30.01.2022
Завантажити: pdf див. (2.5 МБ)
Опис: Полтавець Н. В. Селянська молодь УСРР 1920–х років як суб’єкт
соціокультурних трансформацій. – Кваліфікаційна наукова праця на правах
рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
за спеціальністю 032 – Історія та археологія. – Черкаський національний
університет імені Богдана Хмельницького. Черкаси, 2021.



У дисертації на основі аналізу широкої групи джерел досліджено
культурно-освітні зміни у середовищі селянської молоді УСРР першого
десятиліття більшовицької влади. Мета дослідження полягає у ґрунтовному
аналізі ряду її важливих характеристик – освіти, виховання, дозвілля.
Вищезазначені складові являють собою істотні фактори, що впливають на
формування особистості та в подальшому є одними із індикаторів суспільного
культурно-освітнього поступу. Разом з тим, усебічне дослідження
соціокультурних рис селянської молоді дозволило автору висвітлити механізм
становлення тоталітарної системи і партійного контролю щодо культурно-
освітнього розвитку суспільства.
У ході розробки проблеми було встановлено, що селянська молодь,
як особлива демографічна категорія населення, являла собою активного
учасника соціокультурних змін. Разом з тим, опинившись під пильною увагою
партії стала й об’єктом більшовицьких експериментів із творення людини
«нового» типу.
З’ясовано, що упродовж 1920–х років існував запит молоді на отримання
освітніх послуг. Останнє спричинило появу різних типів шкіл та форм
позашкільної освіти. Серед таких найбільш поширеними і масовими стали
професійні сільськогосподарські школи та сільгоспгуртки. Свого роду
новаторською освітньою установою стала «школа селянської молоді».


3
Її особливістю було забезпечення широкої навчально-практичної діяльності
учнів. Натомість селянська молодь отримала змогу опанувати необхідні їй
знання, уміння і навички для професійної реалізації у галузі сільського
господарства. Навчання спонукало молодих хлопців і дівчат до продуктивної
діяльності – організації зразкових господарств, досвідних полів, зерноочисних
пунктів, різних галузевих товариств. Така самодіяльність сприяла зростанню
авторитету молоді у сільських громадах, а освітні установи претендували стати
вагомими опорними виробничими сільськогосподарськими пунктами. Утім,
автор приходить до висновку, що існуюча мережа різноманітних шкіл, гуртків
та курсів не могла у повній мірі задовольнити існуючий попит і забезпечити
охоплення навчальним процесом усієї селянської молоді. А їх наявна мережа
свідчила про зародковий стан.
У роботі особлива увага приділяється процесу формування особистості
молодих людей на селі через призму їх дозвіллєвих практик. Встановлено,
що упродовж 1920–х років у сільському молодіжному просторі звичними
залишались традиційні форми проведення вільного часу. Їх середовищем
комунікації та соціалізації були вечорниці (досвітки) та «вулиця».
Детальний аналіз наявних джерел дозволив з’ясувати, що радянська
влада під гаслом боротьби із пережитками минулого та за допомогою
комсомольських осередків здійснювала цілеспрямовану роботу по знищенню
традиційних заходів сільської молоді. Водночас, прагнучи залучити
позапартійний молодіжний ресурс до розбудови нового соціалістичного
суспільства та отримати контроль над їх розвитком, пропонувала громадськості
свої інституції для проведення вільного часу – сільбуди й хати-читальні.
Діяльність комсомольців у напрямку руйнування звичного молодіжного
дозвілля виявлялася у найрізноманітніших методах, що характерні
більшовицькій агітаційно-пропагандистській системі – від жорстких заборон до
трансформацій вечорниць (досвіток) та «вулиці». На підставі вивченого
автором фактажу з’ясовано, що незважаючи на численні комсомольські
кампанії з опанування сфери дозвілля сільським парубкам і дівчатам вдалося


4
продемонстрували сталість традицій. Однак, розпочатий радянською владою
довготривалий процес комуністичного виховання молоді, як майбутньої міцної
опори тоталітарного режиму, разом із привнесенням нових форм дозвілля,
набув незворотного характеру.
У роботі значна увага приділена місцю театрального виду мистецтва
у дозвіллі селянської молоді. Автором встановлено, що культурною нішею для
задоволення духовних і естетичних потреб молоді упродовж 1920–х років став
сільський театр. А найбільш доступною і популярною формою вираження
їх мистецьких устремлінь були драматичні гуртки. Засобами театру молодь
реалізовувала власні творчі поклики, формувала і виховувала духовні цінності
та долучалася до збереження культурної спадщини.
З’ясовано, що у театрально-драматичній роботі хлопців та дівчат
існували перешкоди, серед яких: брак керівників драмгуртків та режисерів-
постановників вистав, спеціальних помешкань, методичного та матеріально-
технічного забезпечення. З іншого боку, на заваді стояли проблеми із
дисципліною молоді, яка грала у виставах, їх сезонна сільськогосподарська
зайнятість чи сімейний статус. Останнє породжувало створення молодими
театралами низькопробних вистав. Утім, незважаючи на організаційні
та фінансово-матеріальні проблеми розвитку театральних колективів
і драматичних гуртків доведено, що в округах УСРР діяло чимало їх успішних
прикладів.
Автором враховано, що театри періоду становлення тоталітарного
режиму були не лише формою організованого дозвілля, а й потужним
ідеологічним механізмом. Відтак невід’ємною їх складовою стало втручання у
молодіжний самодіяльний театральний рух владних органів. Більше того, за
задумом партії сільський театр, разом із культурним зростанням його глядачів,
мав забезпечувати виконання завдання із поглиблення політичної свідомості
населення. Це мало вираження у підборі тематики вистав і п’єс. Репертуар
повинен був відображати нову радянську дійсність та бути співзвучними
революції та демонструвати її завоювання. Внаслідок цього ідейна складова у


5
своїй більшості переважала над естетичною та художньо-виховною. Активно у
цьому напрямку спрацювали сільбуди і хати-читальні, які розміщували у себе
драмгуртки і театральні колективи. Будучи організаторами пробільшовицьких
агіткампаній сільбуди втягували драмгуртківців до громадсько-політичної
роботи. Останнє проявлялося у замовних виступах і спеціальних тематичних
постановках під час проведення революційних свят.
З’ясовано, що серед інших трансформацій дозвіллєвих практик
селянської молоді у досліджуваний період виокремилася й зміна форм
проведення вільного часу дівчат. Локомотивом їх соціальних трансформацій
стала політика більшовиків із розкріпачення жіноцтва. Уповноваженими з
питань залучення дівчини-селянки до розбудови соціалізму стали
комсомольські організації. У праці наведено методи і форми агітаційних
комсомольських кампаній та проаналізовано їх результати. Разом з тим,
показано, що у роботі із формування нового дівочого дозвілля активну участь
брали комсомолки-активістки.
Встановлено, що процес соціальної адаптації молодих селянок
здійснювався шляхом їх залучення до участі у роботі сільбудів і хат-читалень.
Для цього при зазначених сільських політосвітніх установах організовувалися
гуртки за інтересами. З’ясовано, що реальне зацікавлення у молодих селянок
викликали гуртки крою і шиття. Водночас, альтернативним дозвіллям ставали
й «червоні досвітки», що були модифікованим радянським варіантом
традиційних дівочих вечорниць. На таких масових заходах радянська влада
через організації ЛКСМУ мала змогу транслювати партійні рішення та вести
цілеспрямовану комуністичну пропаганду серед дівочої аудиторії.
У праці охарактеризовано розвиток фізкультурно-спортивного руху
селянської молоді. Акцентовано увагу на його організаційних аспектах.
Доведено, що існуюча потреба сільської молоді до занять фізкультурою та
спортом реалізовувалась шляхом утворення гурткової мережі. Дисертантом
проаналізовано ряд проблем з якими зіштовхувалися сільські фізкультурники.
З’ясовано, що фінансово-матеріальні та кадрові проблеми сільської


6
фізкультурно-спортивної галузі унеможливили масове поширення. Помітних
змін у напрямку збільшення сільських фізкультурників і спортсменів впродовж
1920–х років так і не відбулося. Натомість яскравим виразником фізкультурно-
спортивного руху на селі стала гра у футбол, що являлося цілком аматорським
явищем.
У аналізі молодіжного фізкультурно-спортивного життя значна увага
була зосереджена і на ролі владних органів з утвердження цього виду дозвілля.
Доведено, що інтерес сільської молоді до занять фізкультурою і спортом партія
намагалася скерувати у потрібне їй русло. Зважаючи на це фізкультурно-
спортивна галузь наповнювалась ідейним змістом та мала забезпечувати
виконання ряду функції. Втім, першорядною метою партійних органів на
місцях стала організація вільного часу та контроль над молодими сільським
населенням.
У результаті дослідження соціокультурних змін селянського
молодіжного середовища автором доведено, що упродовж 1920–х років не
відбулося повного поглинання культурно-освітнього життя молоді партійно-
радянськими органами. Натомість сільські хлопці і дівчата проявили себе
активними учасниками збереження українського традиціоналізму. У той же час
селянська молодь виступала суб’єктом нових радянських культурних, виховних
та освітніх трансформацій.
Ключові слова: освіта, «школа селянської молоді», дозвілля,
самодіяльність, досвітки, «червоні вечорниці», гуртки.

Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.