Надія Пікулик » Ідея українського месіянізму: Іларіон Київський і Теодосій Печерський
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Ідея українського месіянізму: Іларіон Київський і Теодосій Печерський

Стаття
Написано: 2002 року
Розділ: Наукова
Твір додано: 03.08.2025
Твір змінено: 03.08.2025
Завантажити: pdf див. (233.3 КБ)
Опис: Анотація:

«Ідея українського месіянізму: Іларіон Київський і Теодосій Печерський» — це праця Надії Пікулик, видана у 2002 році. Вона досліджує духовну культуру Давньої України та засадничу концепцію українського месіянізму. Автор стверджує, що ця ідея була втілена в життєписах Іларіона Київського та Теодосія Печерського. У праці аналізується духовна спадщина цих діячів, а також вплив історичних подій, зокрема розколу церков у 1054 році, на розвиток української державності та культури. Дослідниця прагне наблизити давні духовні надбання до сучасного читача, показуючи їхню актуальність.

Основні ідеї:

* **Концепція українського месіянізму:** Праця висуває ідею, що найдавніша концепція українського месіянізму була сформована ще в добу Ярослава Мудрого.
* **Іларіон Київський:** Автор представляє Іларіона як творця і виразника цієї концепції, називаючи його не лише церковним діячем, а й ерудитом, літописцем та патріотом.
* **1054 рік як межа:** Рік 1054 вважається переломним для Русі-України через відхід Ярослава Мудрого та великий розкол церков, хоча Київська Церква, ймовірно, не брала участі в цьому розколі.
* **Роль Іларіона у «печерництві»:** Іларіон вважається засновником київського «печерництва», оскільки викопав першу малу печерку, де молився.
* **Загадковість постаті Іларіона:** Незважаючи на його видатне значення, багато деталей життя Іларіона залишаються нерозгаданими, зокрема рік його смерті.
* **Погляди на смерть Іларіона:** Існують різні версії його смерті, включно з припущенням, що він міг померти у 1054 році або прийняти схиму під іменем Никона і померти у 1084 році.
* **Ідейний зміст писань Іларіона:** Найбільшу цінність становлять ідейні візії Іларіона, які, на думку автора, не обмежуються лише християнським богослов'ям.
* **Проторенесанс:** Автор розглядає житія Іларіона та Теодосія Печерського як свідчення явища Проторенесансу в культурному сенсі.
* **Мета роботи:** Надія Пікулик прагне донести давні надбання української духовності до сучасного читача, вважаючи їх необхідними для духовного розвитку.
* **Глобальне та понадчасове мислення:** Дослідниця мислить українську духовність глобально і навіть понадчасово, як «Божий дар, яким ми не маємо права знехтувати».
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.