Володимир Пархоменко » О крещеніи св. княгини Ольги
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

О крещеніи св. княгини Ольги

Стаття
Розділ: Історична
Твір додано: 17.04.2020
Твір змінено: 13.08.2025
Завантажити: pdf див. (4 МБ)
Опис: О крещеніи св. княгини Ольги // Вера и разум (Харьков).— 1911.— № 10.— Кн. 2,— С. 429—446.



### Анотація

Стаття "О крещеніи св. княгини Ольги" аналізує суперечливі історичні джерела щодо хрещення київської княгині. Автор відкидає версію літописів про хрещення Ольги в Константинополі у 955 році, вказуючи на її невідповідність історичним фактам. Зокрема, літописні відомості про вік Ольги, ім'я імператора та його одруження суперечать даним візантійських хронік. Натомість, автор досліджує свідчення західних хроністів про посольство Ольги до німецького імператора Оттона I у 959 році з проханням надіслати єпископа. Ця інформація дозволяє припустити, що хрещення Ольги відбулося до цієї дати, але не в Константинополі, як стверджує літопис. Стаття пропонує альтернативну точку зору на цю ключову подію в історії Київської Русі.

### Основні ідеї твору

1. Історія хрещення Русі та зокрема княгині Ольги залишається не до кінця вивченою через стислість і невизначеність стародавніх джерел.
2. Літописна розповідь про хрещення Ольги в Константинополі у 955 році містить багато неточностей, легендарних рис та невідповідностей, таких як неправдиві дані про вік княгині та ім'я візантійського імператора.
3. Неузгодженість літописного тексту підтверджується також тим, що розповідь про урочистий прийом у Царгороді контрастує з подальшим невдоволенням Ольги, висловленим послам.
4. Візантійський імператор Костянтин VII Багрянородний у своєму творі "Про церемонії" детально описує прийом Ольги в 957 році, але не згадує про її хрещення.
5. Історик Євген Голубинський припускав, що Ольга прийняла хрещення в Києві у 954 році, але автор статті критикує цю теорію, вважаючи її недостатньо обґрунтованою.
6. Автор заперечує твердження Голубинського про те, що Ольга була "внутрішньою християнкою" до 945 року, оскільки її жорстока помста древлянам суперечить християнським принципам.
7. Єдиний аргумент Голубинського про присутність священика Григорія у свиті Ольги в Константинополі не є достатньо переконливим доказом її хрещення.
8. Згідно з візантійськими джерелами, Костянтин Багрянородний вважав Русь язичницькою державою, що свідчить про те, що на момент прийому Ольги в 957 році вона ще не була християнкою.
9. Західні хроніки, зокрема хроніка Регінона, містять цінні свідчення сучасників Ольги, які повідомляють про її посольство до німецького імператора Оттона I у 959 році з проханням надіслати єпископа.
10. Ці західні джерела дозволяють припустити, що Ольга могла прийняти хрещення в період між 957 і 959 роками, але, найімовірніше, на Русі, а не в Константинополі, і готувалася до подальшої християнізації своєї держави.
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.