|
Написано: |
2022 року |
|
Розділ: |
Навчальна |
|
Твір додано: |
09.07.2024 |
|
Твір змінено: |
09.07.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(4.2 МБ)
|
|
Опис: |
Папіш В. А.
Лінгвопсихоакцентуація елітарної мовної особистості: теорія, історія, дискурсивна практика: монографія / переднє слово, наук. ред. проф. Т. а. Космеди. Вінниця-Ужгород: Поліграфцентр «Ліра», 2022. 456 с.
ISBN 978-617-596-345-6
Монографію присвячено теорії лінгвопсихоакцентуації, що розробляється в межах пси-
холінгвістики. Уперше в українському мовознавстві описано історію становлення та мето-
дологічні засади цього вчення. репрезентовано новітні прийоми текстового (дискурсивного)
аналізу у фокусі лінгвопсихоакцентуації на матеріалі текстів українських вишуканих мов-
них особистостей ХіХ–ХХі ст. — Т. Шевченка, Лесі Українки, П. Куліша, о. Кобилянської,
М. Коцюбинського, В. Винниченка, і. огієнка, ф. Потушняка, і. Чендея, П. Скунця. Просте-
жено вплив інтра- та екстралінгвальних чинників на посилення акцентуйованості, що допо-
внює структуру мовної особистості психологічним рівнем.
Для мовознавців, зокрема спеціалістів із психолінгвістики, лінгвоперсонології, лінгвіс-
тики тексту, дискурслінгвістики, лінгвостилістики, комунікативної лінгвістики. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Передмова. Поступ теорії лінгвопсихоакцентуації в українському
мовознавстві в концепції В. Папіш (проф. Т. А. Космеда) . . . . . . 7
Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Розділ І. Методологічні засади дослідження: формування
і розвиток учення про лінгвопсихоакцентуацію . . . . . . . . . . . 27
1.1. Українська психолінгвістика: традиція і сучасні
дослідження . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
1.2. інтердисциплінарність як підґрунтя теорії акцентуації.
феномен акцентуації: фрагментарні зауваги . . . . . . . . . . . . . . 43
1.3. Початки й розбудова теорiï психоакцентуацiï в кінці ХХ –
на початку ХХі ст.: від досліджень у медицині (психіатрія)
до філологічних напрацювань — літературознавство
й лінгвістика . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
1.3.1. Лінгвістичні напрацювання В. Бєляніна
та Є. Чалкової в галузі психоакцентуації . . . . . . . . . . . . . . 53
1.3.2. Українська лінгвістика в контексті теорії
психоакцентуації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
1.3.3. Модерні навчальні посібники із психолінгвістики
в Україні та особливості відображення в них учення
про психоакцентуацію . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
1.3.4. Теорія лінгвопсихоакцентуації:
формування метамови, методи, прийоми, тактики
й методики дослідження . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
1.3.5. Текст у психолінгвістиці: аспектуальні узагальнення
та лінгвопсихоакцентуаційні виміри художнього
тексту . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
1.4. Мовна особистість* та вишукана Мо як ключові поняття
теорії лінгвоперсонології та психолінгвоперсонології.
Мо — творець та інтерпретатор тексту . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
1.5. Проблема тлумачення термінів ідіолект та ідіостиль:
урахування психолінгвістичного підходу . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Висновки до розділу і . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
* Примітка. Далі використовуємо скорочення Мо.
4
Розділ ІІ. Модель комплексного аналізу текстового простору
(поезія, проза, драма, листування) МО Лесі Українки
у фокусі теорії лінгвопсихоакцентуації . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
2.1. особливості лінгвопсихоакцентуації Мо Лесі Українки
в її поетичному тексті та листах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
2.1.1. Принципи аналізу. гіпотеза щодо демонстративного
(істероїдного) психотипу лінгвопсихоакцентуації
письменниці. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
2.1.2. Епістолярій письменниці як ґрунт для
лінгвопсихоактуаційного аналізу. Відображення
акцентуйованої мовної свідомості в листах Лесі Українки
до М. Драгоманова. Символіка її псевдоніма . . . . . . . . . 161
2.1.3. актуалізація музичної лексики й соматизмів
як психологічні акценти мовного портретування
Лесі Українки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
2.2. Лексичні засоби вербалізації творчої уяви, фантазії
в поезії письменниці: реалізація функцій психологічних
конструктів акцентуйованості . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
2.3. онімний маркер підсвідомої структури Мо
Лесі Українки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
2.4. Своєрідність вербалізації демонстративної (істероїдної)
лінгвопсихоакцентуації в прозовому тексті Лесі Українки . . . . 202
2.5. Специфіка відображення лінгвопсихоакцентуації
в поетичних драмах Лесі Українки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
2.5.1. Самопрезентація демонстративної (істероїдної)
Мо в поетичній драмі «одержима» . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
2.5.2. Самопрезентація демонстративної (істероїдної)
Мо в поетичній драмі «Кассандра» . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Висновки до розділу іі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Розділ ІІІ. Лінгвопсихоакцентуація МО:
аспектуально-фрагментарний аналіз (на матеріалі
художніх текстів Т. Шевченка, П. Куліша, О. Кобилянської,
В. Винниченка, М. Коцюбинського, І. Огієнка) . . . . . . . . . . 229
3.1. афективно-екзальтований та емотивний тип
лінгвопсихоакцентуації в поетичних текстах Т. Шевченка . . . . 230
5
3.2. Демонстративна (істероїдна) лінгвопсихоакцентуація
в прозових текстах П. Куліша . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
3.3. Синкретизм депресивності та нарцисизму в художніх
текстах о. Кобилянської . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
3.3.1. Прихована авторська депресія в новелі
«Битва» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
3.3.2. Мовна реалізація депресії в повісті «В неділю
рано зілля копала» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
3.3.3. Специфіка омовлення нарцисизму
в повісті «Земля» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
3.3.4. Своєрідність вербалізації нарсицизму в новелі
«Valse mélancolique» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
3.3.5. Мовні ресурси психологічного змісту
на позначення депресії в повісті «Земля» . . . . . . . . . . . . 272
3.4. Прозові тексти В. Винниченка як репрезентанти
гіпертимного типу лінгвопсихоакцентуації . . . . . . . . . . . . . . 276
3.4.1. Вербалізація гіпертимності в новелі «Момент»
і романі «Сонячна машина» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
3.4.2. Мовна об’єктивація гіпертимності в оповіданні
«Таємна пригода»: вербалізація еротики як ознаки
лінгвопсихоакцентуації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
3.5. Синкретизм лінгвопсихоакцентуації у творах
М. Коцюбинського . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
3.5.1. Текстовий простір новели «Сон» . . . . . . . . . . . . . . 293
3.5.2. Вербалізація природи в новелі «Intermezzo»
як виразний параметр застряглої (параноїдної)
лінгвопсихоакцентуації . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
3.5.3. Декодування новели «Цвіт яблуні» . . . . . . . . . . . . . 304
3.6 Відображення лінгвопсихоакцентуації у філософських
містеріях івана огієнка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308
3.6.1. «Рідна Мова. Створення людської мови»:
вербалізація надцінної ідеї як психологічний конструкт
застряглої (параноїдної) лінгвопсихоакцентуації . . . . . . 309
3.6.2. «Каїн та авель»: психологічні акцентуатори
параноїдності . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
Висновки до розділу ііі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
6
Розділ ІV. Художній дискурс закарпатських письменників
ХХ століття у фокусі лінгвопсихоакцентуації:
регіональна своєрідність . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
4.1. Синкретизм епілептоїдної та інтровертної
лінгвопсихоакцентуації в прозових текстах
ф. Потушняка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
4.1.2. національно-духовне та індивідуальне
в психологізованому письмі ф. Потушняка . . . . . . . . . . 344
4.2. Вербалізація депресивності в прозових
текстах і. Чендея . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
4.3. Поетичні тексти П. Скунця: концептуалізація ДУШі. . . . 358
Висновки до розділу іV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369
Список використаних джерел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 377
Список лексикографічних джерел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428
Список художніх джерел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
іменний покажчик . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 435
Предметний покажчик . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447
|
|
|