Ігор Нетудихаткін » Український ктиторський портрет другої половини XVI - XVIII століть: інформаційний потенціал історичного джерела
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Український ктиторський портрет другої половини XVI - XVIII століть: інформаційний потенціал історичного джерела
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2010 року |
|
Розділ: |
Історична |
|
Твір додано: |
09.05.2024 |
|
Твір змінено: |
09.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(8.3 МБ)
|
|
Опис: |
Метою дослідження є спроба на конкретних матеріалах (ктиторських
портретах та документальних джерелах про їх створення, побутування, долю)
показати технологію й методики декодування інформації історичного змісту.
Відповідно до поставленої мети передбачаємо вирішення таких важливих
завдань:
- дослідити наповнення джерельної бази і шлях наукової
розробки проблеми;
- проаналізувати інформаційний потенціал ктиторського
портрету для дослідження проблеми суспільно-політичного життя
соціуму;
- з’ясувати інформаційний потенціал ктиторського портрету
для вивчення сфери «інтимного» життя людності означеної доби;
- проаналізувати можливості застосування ктиторського
портрету як джерела для дослідження ролі ктитора в оригінальних
релігійних практиках;
8
- дослідити символічні ряди ктиторського портретного
зображення у реконструкції сприйняття образу «ктитора» у суспільній
свідомості. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП…………………………………………………………………………..… .6
РОЗДІЛ 1. Стан наукової розробки проблеми та джерельна база
дослідження………………………………………………………………………. .13
1. 1. Історіографія проблеми: наукові напрями та аспекти досліджень …. .13
1. 1. 1. Дореволюційна українська історіографія…………………………... ..13
1. 1. 2. Радянська історіографія 1917-го – початку 1990-х рр………………..16
1. 1. 3. Новітня українська історіографія…………………………………… ..20
1. 1. 4. Зарубіжна історіографія………………………………………………. 23
1. 2. Джерельна база: cтруктура, особливості, методи декодування
інформації……………………………………………………..………………..25
1. 2. 1. Зображальні джерела…………………………………………………..25
1. 2. 2. Речові джерела………………………………………………………….31
1. 2. 3. Писемні джерела…………………………………………………...…..32
РОЗДІЛ 2. Портрет як джерело для дослідження суспільно-політичного
життя ктитора (на прикладі портрету Василя Дуніна-Борковського)………....46
2. 1. Традиційне датування портрету Василя Дуніна-Борковського……....47
2. 2. Роль Василя Дуніна-Борковського в історії чернігівського
Єлецького Свято-Успенського монастиря……………………………….….50
2. 3. Іконографія портрету Василя Дуніна-Борковського ............................52
2. 3. 1. Одяг портретованого…………………………………………….…...53
2. 3. 2. Ікона на портреті…………………………………………………...…57
2. 3. 3. Шабля на портреті…………………………………………..…….….60
2. 3. 4. Книга на портреті…………………………………………………......64
2. 3. 5. Клейнода на портреті………………………………………...….……71
2. 4. Символіка жесту на портреті Василя Дуніна-Борковського……..…..72
2. 5. Замовник портрету Василя Дуніна-Борковського…………….…….....76
РОЗДІЛ 3. Портрет як джерело для дослідження «інтимного» життя
ктитора (на прикладі портрету Євдокії Журавко)………………………..….…84
3
3. 1. Походження портрету Євдокії Журавко…………………………...…..84
3. 2. Іконографія портрету Євдокії Журавко………………………….….…87
3. 2. 1. Одяг та персні портретованої…………………………………….……87
3. 2. 2. Ікона на портреті……………………………………….........................89
3. 2. 3. Книга на портреті………………………………………………….…...89
3. 2. 4. Зображення дітей на портреті…………………………………….…...91
3. 3. Віршований текст на портреті Євдокії Журавко в контексті
іконографічних символів……………………………………………….…….91
3. 4. Написи на портреті Євдокії Журавко в контексті символіки
жестів……………………………………………………………………….…..96
3. 4. 1. Символіка жесту Євдокії Журавко на портреті…………………...…97
3. 4. 2. Символіка жестів дітей Євдокії Журавко на портреті………….…...97
3. 5. Замовник портрету Євдокії Журавко………………………………….. 101
3. 6. Напис на портреті Євдокії Журавко в контексті епітафійних
написів на інших ктиторських портретах………………………………....…104
3. 7. Визначення автора текстів написів на портреті Євдокії
Журавко………………………………………………………………….…….108
РОЗДІЛ 4. Портрет як джерело для дослідження участі ктитора в
оригінальних релігійних практиках (на прикладі портретних
зображень Миколи Потоцького)…………………………………………….......117
4. 1. Іконографічна схема портретів Миколи Потоцького……...................118
4. 1. 1. Іконографічна схема повнозростових портретів
Миколи Потоцького…………………………………………………………...118
4. 1. 2. Іконографічна схема поясних портретів Миколи Потоцького….....121
4. 1. 3. Датування портретів Миколи Потоцького за іконографією……......122
4. 2. Процес коронації ікони Почаївської Божої Матері………………....…124
4. 2. 1. Коронації чудотворних ікон Божої Матері в Речі Посполитій….....124
4. 2. 2. Роль Миколи Потоцького у підготовці до коронації ікони
Почаївської Божої Матері………………………………………………..….126
4. 2. 3. Роль Миколи Потоцького в урочистій «Октаві» коронації ікони
4
Почаївської Божої Матері………………………………………………........128
4. 3. Візуальні символи, які підкреслювали роль Миколи Потоцького
на урочистій «Октаві» коронації ікони Почаївської Божої Матері…..……132
4. 3. 1. Герб Потоцьких «Пілява»………………………………………….....132
4. 3. 2. «Коронатки»…………………………………………………………. ..133
4. 3. 3. «Коронаційний» портрет Миколи Потоцького……………………...137
4. 4. Реконструкція «коронаційного» портрету Миколи Потоцького……...141
РОЗДІЛ 5. Інформаційний потенціал портрету для дослідження
сприйняття образу «ктитора» у суспільній свідомості (на прикладі
зображення Івана Мазепи на іконі Успіння Божої Матері з Каменського
Свято-Успенського монастиря)…………………………………………...........149
5. 1. Зображення Івана Мазепи на іконі Успіння Божої Матері:
політична справа у Канцелярії Міністерського правління у Глухові
1738 р…………………………………………………………………….…...149
5. 2. Роль гетьмана Івана Мазепи в історії Каменського
Свято-Успенського монастиря………………………………………….…..154
5. 3. Сприйняття образу «фундатора» гетьмана Івана Мазепи після
проголошення анафеми 1709 р. ………………………………………….....157
5. 3. 1. Сприйняття образу «фундатора» гетьмана Івана Мазепи на
офіційному рівні…………………………………………………………..…157
5. 3. 2. Сприйняття образу «фундатора» гетьмана Івана Мазепи на
місцевому рівні…………………………………………………………..…..158
5. 3. 3. Сприйняття образу «фундатора» гетьмана Івана Мазепи на
особистому рівні………………………………………………………….…160
5. 4. Суспільна оцінка судової справи щодо ктиторського
зображення Івана Мазепи на іконі………………………............................163
ВИСНОВКИ………………………………………………………………….…168
ДОДАТКИ…………………………………………………………………....…181
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ…………….…...241
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|