|
Написано: |
2023 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
04.10.2023 |
|
Твір змінено: |
04.10.2023 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3 МБ)
|
|
Опис: |
Назаренко О.Є. Тенденції розвитку вищої освіти в Республіці Корея. –
Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії̈ з педагогіки за
спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка. –
Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ, 2023.
З часу проголошення незалежності Україна розбудовує національну вищу
освіту з урахуванням світових практик. У Стратегії розвитку вищої освіти в Україні
на 2022 – 2032 рр. вища школа розглядається з позиції інтелектуального,
культурного і професійного розвитку особистості, формування якісного людського
капіталу, згуртування суспільства для утвердження України як рівноправного члена
європейської і світової спільноти.
Широкомасштабна військова агресія рф проти України, розпочата 24 лютого
2022 року, актуалізувала нагальність подальших системних реформ національної
вищої освіти задля Перемоги та ефективного відновлення країни. Синхронізація зі
світовими стандартами та інтегрування у європейський та світовий освітній
простори є безальтернативними напрямами цих реформ. Міжнародну інтеграцію
вищої освіти України за умови збереження й розвитку досягнень та прогресивних
традицій національної вищої школи визначено одним з принципів державної
політики у сфері вищої освіти Законом України «Про вищу освіту».
Складовою цього процесу є осмислення досвіду країн-лідерок, зокрема
Республіки Корея, яка у 2022 р. посіла тринадцяте місце серед економік світу.
Динамічний розвиток корейської вищої освіти рефлектується у високих світових
рейтингах національних університетів та спрямований на розбудову
інтелектуального потенціалу. Корея є однією з чотирнадцяти країн ОЕСР, де
щонайменше половина людей віком 25-34 роки мають вищу освіту. Запорукою є
інноваційна державна політика, що забезпечує високий відсоток витрат на освіту
(6,4% від ВВП у 2020 р.), третина з яких (приблизно ₩ 84,1 трлн) спрямовується на
розвиток сектору вищої освіти. Незмінним при цьому залишається поціновування
фундаментальних ідей конфуціанства, що у синтезі формує високоефективну
3
модель вищої освіти, яка становить значний інтерес для світової дослідницької
спільноти.
Дисертаційну роботу присвячено дослідженню феномену вищої освіти
Республіки Корея у форматі тенденцій на засадах єдності її сутнісних характеристик.
У дисертації автор аналізує стан розробленості проблеми дослідження; характеризує
становлення вищої освіти в Республіці Корея та особливості її функціонування в
умовах глобалізації та регіоналізації, розкриває організаційні та змістові засади
функціонування вищої освіти в Республіці Корея, виокремлює напрями та сутнісні
характеристики її розвитку, обґрунтовує перспективи використання інноваційних
південнокорейських практик у сфері вищої освіти в українських реаліях на основі
стратегічних орієнтирів розвитку системи вищої освіти в Україні.
Об’єктом дослідження є розвиток системи вищої освіти Республіки Корея.
Предметом дослідження є напрями та сутнісні характеристики розвитку вищої
освіти в Республіці Корея. Метою роботи є обґрунтування тенденцій розвитку
системи вищої освіти Республіки Корея з окресленням перспектив використання
південнокорейського досвіду в умовах реформування вищої освіти в Україні.
Для досягнення мети визначено такі завдання: дослідити стан вивчення
проблеми дослідження південнокорейської вищої освіти в українському та
зарубіжному дослідницькому просторах; охарактеризувати історію становлення
вищої освіти Республіки Корея у контексті розбудови національної освіти;
проаналізувати нормативно-правову базу, яка забезпечує функціонування системи
вищої освіти Республіки Корея; розкрити організаційні та змістові засади вищої
освіти в Республіці Корея; обґрунтувати тенденції розвитку південнокорейської
вищої освіти; окреслити перспективність південнокорейського досвіду для
розбудови сучасної системи вищої освіти України.
У рамках досягнення мети та дослідницьких завдань отримано такі наукові
результати. Розкрито, що проблема вищої освіти Республіки Корея становить
значний інтерес для зарубіжних науковців з Європи, США, Республіки Корея,
пострадянських країн. Використання методу узагальнення для фіксації загальних
ознак уможливило виокремити такі спільні напрями наукових розвідок, як
4
становлення та розвиток освіти Республіки Корея з урахуванням політичних,
економічних і соціальних трансформацій; реформування системи освіти з
урахуванням інноваційного досвіду інших країн; освітня політика і траєкторія
розвитку освітньої галузі в умовах глобалізації та регіоналізації, запровадження
нових підходів та технологій у навчальному процесі.
Розкрито, що Республіка Корея сформувала унікальну модель національної
інноваційної вищої освіти, засновану на конфуціанській традиції з орієнтацією на
економічне зростання та конкурентоспроможність З’ясовано, що становлення вищої
освіти не можна розглядати поза комплексу культури, релігії, політики і традицій
народу.
Доведено, що закони, підзаконні акти, Укази Президента формують повноту
законодавчої бази у сфері освіти та забезпечують ефективність реалізації державної
освітньої політики. Акцентовано баланс між синхронізацією південнокорейської
освіти та передусім вищої з міжнародними нормами та збереженням її
людиноцентричного характеру на засадах конфуціанства.
Виявлено, що сутнісні характеристики південнокорейської освіти
ґрунтуються на американській моделі. В умовах глобалізації, яка спричиняє
уніфікацію усіх сфер життя, організаційні параметри південнокорейської вищої
освіти синхронізується зі стандартами, які визначають розвиток вищої освіти
провідних країн світу. включно з українською. Доведено, що підхід ефективного
поєднання інноваційного зарубіжного досвіду із національними особливостями і
потребами економіки і суспільства зарекомендував себе як ефективний з огляду на
топові місця у світових рейтингах університетів Республіки Корея.
Розкрито методологічні орієнтири українських педагогів-компаративістів з
використанням наукової категорії тенденція як інструменту виокремлення спільних
напрямів розвитку освіти. Проведено порівняльний аналіз освітніх систем
Республіки Корея та України, що дозволило виявити спільні тенденції та унікальні
особливості. Виокремлені тенденції розвитку вищої освіти Республіки Корея
класифіковано як сформовані, практико-орієнтовані, загальні, системоутворювальні,
прогресивні у форматі національної та глобальної просторових площин. Розроблено
5
рекомендації щодо перспектив використання південнокорейського досвіду задля
удосконалення сучасної системи вищої освіти України.
Наукова новизна одержаних результатів полягає у тому, що вперше цілісно
досліджено феномен вищої освіти Республіки Корея у форматі тенденцій на засадах
єдності її сутнісних характеристик; на основі методу узагальнення обґрунтовано
базові тематичні напрями наукових розвідок проблеми вищої освіти Республіки
Кореня у світовому дослідницькому просторі (історія становлення, особливості
організації системи освіти на сучасному етапі, структурні трансформації, інновації,
виклики); на основі методу систематизації окреслено ґенезу вищої освіти Республіки
Корея з осмисленням її витоків у форматі авторської періодизації, що охоплює два
періоди: перший період «Вища освіта для розбудови економіки (1953 – 1990) та
другий період «Вища освіта для розбудови інноваційного розвитку (починаючи з
1990); на основі методу аналізу тенденцій обґрунтовано тенденції розвитку вищої
освіти Республіки Корея, які класифіковано як сформовані, практико-орієнтовані,
загальні, системоутворювальні, прогресивні у форматі національної та глобальної
просторових площин (інтенсифікація фінансування; посилення зв’язку вищої освіти
з національною економікою; оптимізацію управління закладами вищої освіти;
цифрова трансформація; масовізація; трансформація змісту на компетентнісні
засади; підвищення якості; інтернаціоналізація; інтеграція до регіонального та
світового освітнього просторів); окреслено перспективи використання
конструктивного досвіду Республіки Корея щодо розвитку вищої освіти для України.
Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає у тому, що
висновки і рекомендації, зроблені на основі дослідження функціонування системи
вищої освіти в Республіці Корея, можна використати для удосконалення освітньої
політики щодо подальшого реформування вищої освіти в Україні та отримання
ефективних результатів у процесі входження України у світовий інноваційний
освітній простір.
Результати дослідження можуть використовуватися викладачами закладів
вищої освіти для розширення та вдосконалення змісту навчальних курсів
«Порівняльна педагогіка» і «Педагогіка вищої школи».
6
Одержані результати та висновки дисертаційного дослідження слугують
орієнтирами для проведення українськими компаративістами подальших
досліджень з проблеми університетської освіти в Республіці Корея. До наукового
обігу залучено автентичні корейські та американські джерела/терміни/поняття, з
метою збагачення та розширення наукового пізнання українських вчених у цій
галузі. Українські освітні інститути можуть навчатися від південнокорейських
університетів у сфері створення сприятливого студентського середовища, підтримки
студентів у їхньому особистому та професійному розвитку, а також впровадження
інноваційних підходів до навчання та досліджень. Отримані результати можу бути
використані для вдосконалення системи оцінювання та ранжування закладів вищої
освіти. Засновані на об’єктивних критеріях методи оцінювання можуть допомогти
виявляти сильні та слабкі сторони університетів, сприяти конкуренції та
покращенню якості освіти.
Ключові слова: Республіка Корея, освіта, вища освіти, університетська
освіта, інтернаціоналізація вищої освіти, глобалізаційні та інтеграційні процеси у
вищій освіті, країни Азії. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ……………………...............................
ВСТУП……………………………………………………………………………
РОЗДІЛ 1. ІСТОРИКО-ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ
ОСВІТИ В РЕСПУБЛІЦІ КОРЕЯ…………………………………………….
1.1. Стан розробленості проблеми дослідження…………...............................
1.2. Історія становлення вищої освіти в Республіці Корея…………………..
1.3. Розвиток вищої освіти Республіки Корея в умовах глобалізації та
регіоналізації…………………………...................................................................
Висновки до першого розділу……………………………………………………………
РОЗДІЛ 2. НАПРЯМИ ТА СУТНІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ РОЗВИКУ
ВИЩОЇ ОСВІТИ В РЕСПУБЛІЦІ КОРЕЯ………………………………….
2.1. Законодавче забезпечення вищої освіти в Республіці Корея……………
2.2. Організаційні засади функціонування південнокорейської вищої
освіти……………………………………………………………………………….
2.3. Засади функціонування вищої освіти Республіки Корея на змістовому
рівні………………………………………………………………………………..
Висновки до другого розділу…………………………………………………………….
РОЗДІЛ 3. ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ПОЗИТИВНОГО
ДОСВІДУ РЕСПУБЛІКИ КОРЕЯ У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В
УКРАЇНСЬКИХ РЕАЛІЯХ…………………………………………………….
3.1. Стратегічні орієнтири розвитку системи вищої освіти в Україні……….
3.2. Порівняльний аналіз розвитку вищої освіти в Україні та Республіці
Корея та рекомендації щодо можливостей використання
південнокорейського досвіду функціонування системи вищої освіти в
Україні……………………………………………………………………………..
Висновки до третього розділу………………………………………………………….
ВИСНОВКИ………………………………………………………………………
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………...
ДОДАТКИ………………………………………………………………………...
|
|
|