|
Написано: |
2018 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Додав: |
balik2
|
|
Твір додано: |
26.08.2019 |
|
Твір змінено: |
26.08.2019 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(1.7 МБ)
|
|
Опис: |
Насєдкіна О. О. Світоглядні настанови казки: соціально-
філософський аналіз. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук
за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. –
Запорізький національний університет, Запоріжжя, 2018.
Сучасний глобалізований зовнішньо нестабільний та внутрішньо
крихкий світ потребує від особистості сталих орієнтирів, акумульованих у
вербальних паремійних конструкціях, які, будучи лаконічними за формою,
змістовно представляють собою духовно-практичний досвід людства. Це
вимагає від суб’єкта усвідомлення нетлінної значущості казкових настанов, а
також необхідності опрацювання нових підходів щодо осмислення казкових
настанов в умовах конкретного суспільно-історичного етапу.
Соціально-філософський аналіз казкових настанов неможливо здійснити
без виокремлення світоглядних картин світу, які відображаються казкою, а
також без визначення самого поняття «казка». Існуючі дослідження
грунтуються на розмежуванні понять «казка» і «міф». На наш погляд, казка є
формою міфу в тому розумінні, що міф і казка виступають одне до одного у
діалектичному взаємозв’язку як загальне й особливе. Погляд на казку як на
явище, відірване від культурних, психологічних і соціальних джерел міфу, є
обмеженим і не відповідає об’єктивній реальності. Казкові настанови не
отримали у філософській літературі належної уваги, хоча структуру, сюжети
та концептообрази казки аналізувались та продовжують досліджуватися в
більшій чи меншій мірі як з культурологічних, так і з філософських позицій.
Мета і задачі дослідження. Метою дисертаційної роботи є визначення
сутності світоглядних настанов казки як соціального регулятора при
формуванні світоглядних орієнтацій особистості.
Реалізація поставленої мети зумовила вирішення наступних завдань:
з’ясувати генезис наукового та соціально-філософського
опрацювання проблеми казки в науковій та філософській думці;
визначити методологічні підходи та принципи осмислення поняття
казка в світоглядному аспекті;
виявити основні етапи становлення казки як специфічної світоглядної
настанови;
дослідити морфологію казки та проаналізувати основні сюжетні лінії
як відбиття соціального простору;
розглянути регіональну специфіку казкової творчості та її вплив на
світоглядну картину світу суб’єкту;
визначити чинники формування світоглядних настанов казки та їх
використання в сучасних соціальних практиках.
Об’єктом дослідження є соціально-філософські виміри феномену казки.
Предметом дослідження є соціально-філософські настанови казки та
чинники їх соціокультурної обумовленості.
Наукову новизну дисертаційного дослідження характеризують такі
його результати:
Вперше:
світоглядні настанови казки визначено як соціально-філософський
феномен, який, з одного боку, детермінує духовну життєдіяльність соціуму, а,
з іншого – виступає результатом духовно-філософських пошуків смислів
особистісного буття та його практично-ціннісної наповненості;
обґрунтовується інтегроване розуміння феномена світоглядних
настанов казки як необхідного компоненту методологічного комплексу
дослідження формування світоглядних орієнтацій людини як складного
багатофакторного процесу.
Уточнено :
розуміння чинників формування казкових настанов, серед яких
специфіка матеріального та духовного виробництва, природного та
соціального середовища на певному історичному етапі розвитку суспільства;
розуміння способів та шляхів більш розгалуженого використання
світоглядних казкових настанов в соціальних практиках суспільного та
індивідуального життя в українському соціумі; в ідеологічній діяльності
державних інститутів та організацій громадянського суспільства.
Набуло подальшого розвитку:
уявлення про діалектичний взаємозв’язок міфу та казки в контексті
сутнісних проявів міфологічної свідомості; про такі форми казки в залежності
від особливостей світоглядних орієнтацій як міфологічна, релігійна казка,
філософська, наукова казка та фентезі;
розуміння основних етапів генезису казки як специфічної світоглядної
настанови; виокремлено та проаналізовано специфіку міфологічного,
релігійного, філософського та наукового етапів еволюції казкових настанов;
аналіз морфології казки, казкових сюжетів як відбиття актуальних
проблем соціального буття людини в певних історико-культурних утвореннях
(сюжети пошуку соціальної справедливості, стратегії досягнення особистого
щастя, моделей гармонійного облаштування приватного життя та суспільства,
типів соціальної комунікації та шляхів подолання суспільного відчуження
тощо);
визначення факторів цивілізаційної специфіки світоглядних настанов
казкової творчості на прикладі народних англійських, ірландських, російських
та українських казок, серед яких визначено специфічні показники
національної самосвідомості, авто- і гетеро стереотипи, релігійно-міфологічні
уявлення, зовнішній політико-економічний вплив, географічне розташування,
історично утворений тип господарювання;
Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що вони
не лише наповнюють більш конкретним змістом низку соціально-
філософських понять, за допомогою яких досліджується світоглядна сфера
казки, але й слугують основою для розуміння проблем щодо формування
сучасних світоглядних орієнтирів, які дозволяють людині глобального світу
критично ставитись до засобів маніпуляції свідомістю та обирати адекватні
шляхи самореалізації в суспільстві. Основні положення дисертації можуть бути використані для подальшого
соціально-філософського, соціально-психологічного, філософсько-
лінгвістичного дослідження в царині проблеми світоглядних орієнтацій
сучасної людини, в лекційній роботі (курсах «Філософія», «Соціальна
філософія», «Культурологія»). Висновки досліджень можуть бути враховані
при формуванні державних програм щодо регулювання і реформування
діяльності ідеологічних, освітніх і ЗМІ інституцій як чинників впливу на
суспільну свідомість.
Ключові слова: етап, казка, особистість, світогляд, світоглядні настанови,
соціальна практика, структура, суспільство, сюжет, чинник. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП ....................................................................................................................... 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ
КАЗКИ ....................................................................................................................... 9
1.1. Ґенеза соціально-філософського вивчення феномена
казки ............................................................................................................................ 9
1.2. Методологічні підходи та принципи осмислення світоглядних настанов
казки .......................................................................................................................... 38
ВИСНОВКИ ДО ПЕРШОГО РОЗДІЛУ ............................................................... 56
ЛІТЕРАТУРА .......................................................................................................... 58
РОЗДІЛ 2. РОЗВИТОК СВІТОГЛЯДНИХ КАЗКОВИХ НАСТАНОВ,
СТРУКТУРА КАЗКИ ТА СОЦІАЛЬНА ПРОБЛЕМАТИКА КАЗКОВИХ
СЮЖЕТІВ .............................................................................................................. 68
2.1. Етапи еволюції казки як специфічної світоглядної настанови .................. 68
2.2. Морфологія казки та аналіз сюжетів як відбиття соціального простору 100
ВИСНОВКИ ДО ДРУГОГО РОЗДІЛУ ............................................................... 132
ЛІТЕРАТУРА ........................................................................................................ 134
РОЗДІЛ 3. СОЦІОКУЛЬТУРНА ОБУМОВЛЕНІСТЬ СВІТОГЛЯДНИХ
НАСТАНОВ КАЗКИ ........................................................................................... 142
3.1. Цивілізаційна специфіка казкової творчості та її вплив на світоглядну
картину людини ..................................................................................................... 142
3.2. Чинники формування світоглядних настанов казки та їх використання в
сучасних соціальних практиках ........................................................................... 172
ВИСНОВКИ ДО ТРЕТЬОГО РОЗДІЛУ ............................................................. 194
ЛІТЕРАТУРА ........................................................................................................ 196
ВИСНОВКИ ......................................................................................................... 203
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ........................................................ 207
ДОДАТКИ ............................................................................................................. 234
|
|
|