Галина Наєнко » Структурно-семантичні та функціональні параметри староукраїнського наукового тексту XVI-XVIII ст.
[додати інший файл чи обкладинку цього твору]
[додати цей твір до вибраного]
|
Структурно-семантичні та функціональні параметри староукраїнського наукового тексту XVI-XVIII ст.
Дисертація
|
|
|
Написано: |
2014 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
09.05.2024 |
|
Твір змінено: |
09.05.2024 |
|
Завантажити: |
pdf
див.
(3.4 МБ)
|
|
Опис: |
Основна мета роботи полягає у всебічному вивченні й осмисленні мовних і
мовленнєвих характеристик наукового тексту в період, що традиційно
окреслюється як середньоукраїнський – кінець XVI–XVIII ст., встановленні
особливостей динамічних процесів у смислових структурах наукових текстів
різних жанрів.
Досягнення мети передбачає виконання таких завдань:
– оглянути й схарактеризувати основні підходи до вивчення наукового
тексту як соціокультурного, мовного, мовно-стилістичного феномена;
12
– окреслити коло джерел, що визначаються в історичних, філософських та
мовознавчих дослідженнях як наукові;
– реконструювати за даними літературної мови середньоукраїнського періоду
поняттєве й образне поле концепту «наука»,
– схарактеризувати структурно-системні ознаки мови наукових текстів,
зокрема вперше залучених до лінгвістичних досліджень;
– апробувати до аналізу наукового тексту модель епістемічної ситуації як
універсальну метамодель наукового пізнання, що, у свою чергу, передбачатиме:
встановлення загальних закономірностей динаміки лексичних термінологічних
систем та способів дефінування наукових понять; окреслення способів
позначення етапів пізнавальної діяльності; представлення лексико-граматичних
та синтаксичних засобів експлікації категорій адресантності, адресатності,
оцінки в досліджуваних наукових текстах. |
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП………………………………………………………………………………..7
РОЗДІЛ І
Теоретичні засади лінгвістичного вивчення староукраїнських наукових
текстів ………………………………………………………………………………15
1.1. Науковий текст як об’єкт функціонально-стилістичного,
текстолінгвістичного та комунікативно-дискурсивного напрямів
лінгвістики…………………………………………………………………………..15
1.1.1. Смислова структура тексту………………………………………………16
1.1.2. Категорія інтертекстуальності……………………………………….......25
1.1.3. Категорія адресантності…………………………………………………..28
1.1.4. Категорія адресатності……………………………………………………35
1.1.5. Текстовий дейксис…………………………………………………….......38
1.1.6. Діалогічна форма тексту………………………………………………….39
1.1.7. Категорія оцінки…………………………………………………………..42
1.2. Науковий текст давньоукраїнського та середньоукраїнського періодів у
міждисциплінарному висвітленні…………………………………………………46
1.2.1. Проблематика досліджень наукових текстів києворуського та раннього
середньоукраїнського періоду…………………………………………….……….46
1.2.2. Проблематика досліджень філософських та полемічних текстів кінця
XVI – першої половини XVII ст…………………………………………………...49
1.2.3. Проблематика досліджень катехетичної літератури…………….……...58
1.2.4. Проблематика досліджень текстів академічного дискурсу XVII–XVIII
ст. та передмов……………………………………………………………………...62
1.2.5. Проблематика досліджень оригінальних трактатів ІІ пол. XVII cт…….67
1.2.6. Проблематика досліджень текстів природничого змісту………….........72
1.3. Жанри наукового стилю української мови XVI–
XVIII ст……………………………………………………………………….……..78
1.4. Методи дослідження староукраїнського наукового тексту………….……..85
3
1.5. Реконструкція концепту наука за даними літературної мови XVI–
XVIII ст.……………………………………………………………………………..88
1.6. Варіанти літературної мови в староукраїнських наукових
текстах……………………………………………………………………………....97
Висновки до розділу 1…………………………………………………………….123
РОЗДІЛ 2
Термін у староукраїнському науковому тексті … …………………………......127
2.1. Термін як втілення нового знання ……………………………….…………127
2.2. Парадигматичні зв’язки терміноодиниць як джерело реконструкції
фрагментів наукової картини світу ……………………………………………..130
2.2.1. Ієрархія світобудови в термінах «Діалектики»………………………..130
2.2.2. Розум і самопізнання як визначальні концепти філософського дискурсу
І половини XVII cт. ………………………………………………........................140
2.2.3. Слово, текст і смисл як терміни герменевтики ……………………..146
2.3. Комунікативні функції глос у різних типах наукових текстів…………….156
2.3.1. Різновиди глос у перекладних філософських текстах……………….156
2.3.2. Глоси в полемічних текстах З. Копистенського………………………159
2.3.3. Глоси в катехизисах……………………………………………………160
2.3.4. Інформативний складник передмов до словників…………………….168
2.3.5. Глоси як засіб популяризації знань в «Синопсисі» й трактаті І. Ґізеля
«Мир з Богом чоловіку»………………………………………………………….170
2.3.6. Термінологічні ресурси популярних теологічних текстів ІІ половини
XVII cт……………………………………………….……………………………174
2.3.7. Джерела термінологій в академічному філософському дискурсі
XVIII ст……………………………………………………………………………180
2.3.8. Склад і джерела термінологічної лексики в популярних природничих
текстах XVII–XVIII cт……………………………………………………………186
2.4. Формування терміна через пошук етимону в традиції Памва
Беринди…………………………………………………………………………….196
2.5. Різновиди та функції дефініцій у різних типах текстів…………………....202
4
2.5.1. Дефініції в науково-популярних текстах природничої тематики……207
2.5.2. Дефініції в філософських текстах……………………………………...211
2.5.3. Дефініції в текстах академічного дискурсу …………………………..214
2.5.4. Дефініції в оригінальних трактатах ІІ половини XVII cт. …………...218
2.5.5. Дефініції в катехизисах та популярно-теологічних текстах ………..221
Висновки до розділу 2…………………………………………………………….224
РОЗДІЛ 3
Відображення етапів і закономірностей наукового пізнання в староукраїнських
наукових текстах …..………………………………………………………...……227
3.1. Старе знання як фундамент наукового поступу..………………………….227
3.1.1. Маркери інтертекстуальності в текстах академічного дискурсу….…228
3.1.2. Способи цитування в полемічних текстах…………….………………230
3.1.3. Способи цитування в «Зерцалі богословії» К. Транквіліона-
Ставровецького…………………………………………………………………...236
3.1.4. Способи цитування в проповідях філософського змісту…….……….240
3.1.5. Особливості цитування в наукових текстах Й. Ґалятовського………243
3.1.6. Маркери цитування в трактаті І. Ґізеля «Мир з Богом чоловіку»…...252
3.1.7. Способи цитування в катехизисах та популярних теологічних
текстах……………………………………………………………………………..254
3.1.8. Способи покликання в «Синопсисі»…………………………….…….257
3.1.9. Способи покликання в текстах природничої тематики……………...260
3.1.10. Покликання в передмовах до словників……………………………..263
3.2. Різновиди прецедентних субтекстів у перекладі «Проблемати»………….264
3.3. Пізнавальні методи та їхня роль у формуванні наукової картини світу
Нового часу………………………………………………………………………..270
3.3.1. Експлікація методу в назві тексту………………………….………….271
3.3.2. Методологічні субтексти в передмовах………………………………273
3.3.3. Методологічні субтексти в полемічних i філософських текстах……277
3.3.4. Методологія навчальних текстів……….……………………………...283
5
3.3.5. Філософська традиція домогилянського періоду та методи
пізнання……………………………………………………………………………285
3.3.6. Експлікація методу в текстах інструктивного дискурсу……..………288
3.4. Засоби позначення субтексту нового знання………………………….……289
3.4.1. Проблема анонімності й позначення авторства...……………………..292
3.4.2. Опозиція «нове – старе» в назвах текстів…..………………….………294
3.4.3. «Нове» в структурі полемічного тексту……………………….……….300
Висновки до розділу 3…………………………………………………….…….. 301
РОЗДІЛ 4
Комунікативно-прагматичні особливості староукраїнських наукових
текстів………………………….…………………………………………………..306
4.1. Категорія адресантності за даними наукових текстів………….…………..306
4.1.1. Діалогічна модель полемічних текстів………………………...……….307
4.1.2. Діалогічна модель передмов ….………………………………..……….309
4.1.3. Діалогічна модель текстів академічного дискурсу ..………………….310
4.2. Номінації адресата наукового дискурсу ………………………………….………317
4.2.1. Номінації адресата в передмовах до лексиконів…………..………….318
4.2.2. Номінації адресата в філософських текстах домогилянського
періоду……………………………………………………………………………..319
4.2.3. Номінації адресата в текстах академічного дискурсу..……………….321
4.2.4. Номінації адресата в текстах природничої тематики…..………….….324
4.3. Перформативи й релятиви в засобах адресації……………………………..325
4.3.1. Ментальні перформативні висловлювання в текстах академічного
дискурсу й катехизисах…………………………………………………………...325
4.3.2. Ментальні перформативні висловлювання в «Палінодії»
З. Копистенського…………………………………………………………………330
4.3.3. Ментальні перформативні висловлювання в оригінальних трактатах ІІ
половини XVII ст………………………………………………………………….334
4.3.4. Ментальні перформативні висловлювання в текстах природничої
тематики…………………….……………………………………………………..337
6
4.4. Текстовий дейксис та його різновиди…………...……….…………………338
4.4.1. Маркери проспекції, ретроспекції, делімітації в полемічних текстах і
катехизисах………………………………………………………………………..338
4.4.2. Маркери проспекції, ретроспекції, делімітації в текстах академічного
дискурсу й катехизисах…………………………………………………………..347
4.4.3. Маркери проспекції, ретроспекції, делімітації в текстах природничого
змісту………………………………………………………………………………355
4.4.4. Жанрові обмеження для використання текстового дейксису……….356
4.5. Імператив як текстотвірний компонент інструктивного дискурсу…….….358
4.5.1. Комунікативні функції імперативу в текстах риторичного
дискурсу…………………………………………………………………………....360
4.5.2. Комунікативні функції імперативу в порадниках……………….…… 366
4.6. Діалогічний текст: жанротвірний потенціал………………………….…….369
4.6.1. Діалогічний текст у академічному дискурсі………………………..…369
4.6.2. Діалогічний текст у популярно-теологічному дискурсі………...……374
4.6.3. Діалог у текстах природничої тематики …………..…………….……….377
4.7. Прагматичні виміри оцінки в смислових структурах наукових текстів….380
4.7.1. Раціональна оцінка в текстах академічного дискурсу………….…… 380
4.7.2. Оцінка в полемічних текстах…………………………………………..382
4.7.3. Оцінка в передмовах до словників…….………………………………389
4.7.4. Оцінка в катехизисах………………….………………………………...390
4.7.5. Оцінка в популярних текстах ІІ половини XVII ст…..…………...…..392
4.7.6. Утилітарна й телеологічна оцінка в текстах природничої тематики...397
Висновки до розділу 4…………………………………………………………….405
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………….411
СПИСОК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ НАЗВ ДЖЕРЕЛ…………………………416
ЛІТЕРАТУРА……………………………………………………………………...429
|
|
|
|
|
Відгуки читачів:
|
|
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
|
|
|
|