Тимофій Нагорний » Громадський транспорт великого міста: просторово-часовий вимір
[додати інший файл чи обкладинку цього твору] [додати цей твір до вибраного]

Громадський транспорт великого міста: просторово-часовий вимір

Дисертація
Написано: 2025 року
Розділ: Наукова
Твір додано: 16.08.2025
Твір змінено: 16.08.2025
Завантажити: pdf див. (41.6 МБ)
Опис: Нагорний Т.В. Громадський транспорт великого міста: просторово-часовий вимір. — Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за
спеціальністю 106 Географія. — Київський національний університет імені Тараса
Шевченка МОН України, Київ, 2025.
Питання просторової організації міської мобільності в українській суспільній
географії не набуло значного розвитку. За роки незалежності окремі питання
розвитку транспорту великих міст України розкрито в дослідженнях їхнього
соціально-економічного стану, а просторову організацію транспорту саме з
географічної точки зору докладно вивчено представниками Київського
національного університету імені Тараса Шевченка та Національного авіаційного
університету, хоча вони не аналізували географічні аспекти розвитку міського
транспорту. Найбільше такі питання наразі вивчаються представниками
містобудівних наук. На сьогодні не можна сказати про сформовану наукову
школу географії транспорту в Україні, хоча за останні п’ять років спостерігається
тенденція до підвищення зацікавленості та потреби в таких дослідженнях.
У дисертації визначено особливості суспільно-географічного підходу до
дослідження мобільності у контексті сучасного міського розвитку. Зокрема,
проаналізовано українські та закордонні джерела щодо проблемних питань систем
мобільності міст та агломерацій, а також теоретичну базу географії транспорту.
Запропоновано методологічну основу географії міської мобільності,
проаналізовано наявну термінологічну базу на основі вивчених джерел та
доповнено її через формалізацію практичних аспектів функціонування
транспортних систем та їхніх елементів у різних містах світу. Сучасні концепції
міського та регіонального розвитку розглянуті у контексті просторової
мобільності, проаналізовано їхній зв’язок із підходами до міського розвитку.
Проаналізовано історію розвитку міської мобільності та виокремлено основні
історичні віхи, що характеризують еволюційні періоди трансформації систем
міської мобільності. Наведено результати просторово-статистичного аналізу


3



поширення трамвайного транспорту, метрополітенів, а також швидкісного
автобусного транспорту в містах світу. Сучасний стан міської мобільності
вивчено одночасно з типізацією систем міської мобільності за глобальними
макрорегіонами. За авторською методикою проведено порівняльно-географічний
аналіз трамвайних мереж міст України, Європи, Північної Америки та Австралії
за категорією пріоритетності руху.
Розкрито основні просторові особливості функціонування систем
мобільності великих міст України з акцентом на громадському транспорті.
Наведено хроніку та надано оцінку політикам щодо функціонування
громадського транспорту в умовах кризових періодів — пандемії COVID-19 та
повномасштабного вторгнення Російської Федерації в Україну, а також
спричинених останнім паливної та енергетичної криз. Охарактеризовано
нормативно-правові аспекти функціонування та розвитку громадського
транспорту в Україні, надано пропозиції для підвищення його ефективності через
законодавство та нормативні документи і стандарти.
Визначено роль альтернативної мобільності у розвитку системи мобільності
великого міста. Розглянуто особливості розвитку велосипедного транспорту та
пішохідної інфраструктури у провідних містах світу. Проаналізовано роль легкого
персонального електротранспорту як новітнього виду мобільності в містах.
Наведено деталізований аналіз розвитку велосипедної інфраструктури та безпеки
дорожнього руху для формування інтермодальної транспортної системи.
Запропоновано мережу магістрального громадського транспорту як каркас
просторового розвитку міста з урахуванням основних житлових районів та
районів концентрації робочих місць. Розроблено модель оптимального
забезпечення маршруту громадського транспорту рухомим складом.
Обґрунтувано підходи до оптимізації громадського транспорту у великому місті з
географічної точки зору на прикладі міста Чернігова.
Результати роботи матимуть значення для розвитку сучасної української
географічної науки. Введення положень роботи до робочих програм дисциплін
«Міський транспорт та комунікаціі» та «Географія транспорту та торгівлі» може


4



стати фахово-спрямованим доповненням освітніх програм «Економічна та
соціальна географія», «Урбаністика та міське планування», а також «Урбаністика
та регіональний розвиток» на географічному факультеті Київського
національного університету імені Тараса Шевченка та в інших закладах вищої
освіти. Практичне використання результатів роботи можливе через врахування у
стратегічних документах розвитку громад, окремих галузевих програмах
розвитку, а також при формуванні змін до чинних державних будівельних норм,
державних стандартів України, галузевих будівельних норм.
Ключові слова: міський простір, громадський транспорт, збалансований
розвиток, просторова організація, міське планування, транспортна система,
транспортна мережа, пасажирські перевезення, просторова мобільність,
управління міським розвитком, організація дорожнього руху.
Зміст: [натисніть, щоб розгорнути]
 
Відгуки читачів:
 
Поки не додано жодних відгуків до цього твору.
 
Тільки зареєстровані читачі можуть залишати відгуки. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтесь спочатку.