Опис: |
Метою монографічного дослідження визначено окреслення візії бджільництва як феномену української обрядової культури, встановлення його етнічної специфіки та базових символіко-семантичних аспектів на підставі науково-критичного аналізу опрацювання доробку попередників й за матеріалами власних польових спостережень. Для реалізації поставленої мети необхідно було описати структуру пасічницьких ритуалів, визначити їх семантику, місце і роль в загальній системі народної обрядовості, відтворити ритуальний “бджолиний” фрагмент традиційної картини світу українців, зрозуміти його глибинний сенс, функціональне призначення і внутрішню організацію; визначити територіальні та хронологічні рамки побутування окремих уявлень, обрядів, мотивів, образів; з’ясувати історичні трансформації компонентів бджолярської обрядовості; простежити регіональну специфіку пасічницької обрядовості мешканців основних етнографічних районів України; розкрити загальнонаціональні, всеслов’янські та загальноєвропейські риси досліджуваних реалій духовної культури, виявити етнокультурні зв’язки та взаємовпливи, культурний ареал тих чи інших духовних феноменів бджільництва. |
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
ВСТУП
I. ІСТОРІОГРАФІЧНЕ, МЕТОДОЛОГІЧНЕ ТА ДЖЕРЕЛЬНЕ ПІДҐРУНТЯ ВИВЧЕННЯ БДЖОЛЯРСЬКОЇ ОБРЯДОВОСТІ УКРАЇНЦІВ
1. Історіографія проблеми.
2. Методологічні засади вивчення бджолярської обрядовості українців.
3. Джерельна база дослідження.
II. УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ВІЗІЯ БДЖОЛИ
1. Місце і статус бджоли у світоглядній традиції українців.
2. Бджола як втілення людської душі.
3. Зв’язок бджіл з людьми та господарством. Залежність домашнього щастя від пасіки.
4. Святі – опікуни “Божої пташки”.
5. Юридичні народно-традиційні погляди на бджіл та володіння ними.
III. БДЖІЛЬНИЦТВО В СИСТЕМІ ТРАДИЦІЙНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ОБРЯДОВОСТІ
1. Амбівалентність постаті українського пасічника.
2. Пасічницькі мотиви українського народного календаря:
а) обрядові чинності весняно-літнього циклу (Явдохи, Теплого Олексія, Благовіщення, св. Зосима, похвала, Вербна неділя, Воскресіння Христове, св. Юрія, Трійця, Івана Купала, св. Іллі);
б) обрядові дії осінньо-зимового циклу (Друга Пречиста, св. Саватія, св. Андрія, Зачаття св. Ганни, Святий вечір, Різдво, Другий Святвечір, Водохрестя, Стрітення).
3. Оказіональна пасічницька обрядовість.
3.1. Вибір місця для пасіки.
3.2. Обрядові регламентації набуття бджіл у власність.
3.3. Магічні способи успішного ведення пасічницького господарства.
3.4. Ритуальні особливості похорону пасічника.
IV. ПРОДУКТИ БДЖІЛЬНИЦТВА В ОБРЯДОВОМУ ЖИТТІ УКРАЇНЦІВ
1. Мед.
1.1. Семантика меду в календарній та оказіональній обрядовості.
1.2. Обрядова функціональність меду в родильному ритуалі.
1.3. Символічна роль меду у весільному церемоніалі. Мед як еротико-сексуальний маркер українського весілля.
1.4. Ритуальна знаковість меду в похоронно-поминальних обрядах.
2. Віск.
2.1. Віск в народних світоглядних уявленнях українців.
2.2. Ритуальне застосування воскових свічок у календарних звичаях.
2.3. Свічки у ритуалах життєвого циклу людини (родильних, весільних, похоронних).
2.4. Історичні корені і традиційна практика керомантії.
ВИСНОВКИ
|