|
Написано: |
2003 року |
|
Розділ: |
Наукова |
|
Твір додано: |
20.10.2018 |
|
Твір змінено: |
20.10.2018 |
|
Завантажити: |
djvu
(15 МБ)
pdf
див.
(20.4 МБ)
|
|
Опис: |
Мітосек Зофія.
Теорії літературних досліджень / Переклав з польської Віктор Гуменюк, науковий редактор В.І. Іванюк. - Сімферополь: Таврія, 2003. —408 с.
ISBN 966-572-423-1
Книга професора Варшавського університету Зофії Мітосек "Теорії літературних досліджень” - грунтовна наукова праця, в якій детально проаналізовано розвиток теоретико-літературної думки від Арістотеля до наших днів. Особлива увага приділяється розмаїтим літературознавчим методикам XX століття, таким як феноменологія, психоаналіз, діалогізм, структуралізм, семіотика, інтертекстуальність, деконструкція, генетична критика.
Монографія відзначається своєрідним жанровим поліфонізмом, вона має виразні прикмети вузівського підручника та енциклопедичного довідка, подає широку бібліографію з означеної теми. Видання розраховане на фахівців-філологів, викладачів, студентів гуманітарних факультетів, усіх зацікавлених проблемами розвитку літератури й літературної теорії.
|
|
Зміст: |
[натисніть, щоб розгорнути]
Вступ
,7
Народження поетики
(Арістотель, 384 - 322 до н.е.) 22
Арістотель і Платон. Предмет поетики. Генологія. Будова тра¬
гедії. Прагматична модель поезії. Катарсис. Мімезис. Арістотель і
натуралістичні та творчі орієнтації в науці про літературу.
Розум і ремесло
(естетика французського класицизму) 32
Нормативна поетика і наука про літературу. Класицизм. Форма.
Imitatio. Наслідування і проблеми натури, розуму й емпіричного світу.
Картезіанська поетика й філософія. Соціологічне коріння поетики. Ак¬
туальність концепції мистецтва як реалізації системи умовностей. Код
поетичної мови.
Мистецтво як практика самодостатня
(Кант, 1724- 1804) 43
Виникнення естетики й проблеми смаку. Методологічний намір
Канта. Обгрунтування здатності судження. Літературна критика і
наука. Естетична функція. Форма і формалізм. Символізм у поезії.
Кант і структуралізм.
Історія і пізнання (Гегель, 1770 -1831) 56
Філософія і теорія мистецтва. Поезія й поетичність. Питання мови
та висловлювання. Специфіка поезії. Література і дійсність. Пізнання й
реалізм. Історизм як інтерпретаційна позиція. Розвиток думки Гегеля.
Естетика позитивізму (Тен, 1829 -1893) 79
Проект унауковлення гуманістики. Номотетизм і натуралізм. Ме¬
тод. Обумовленість літератури. Генетизм і психологізм. Психологія
як основа інтеграції гуманістики. Критерії поцінування в історії мис¬
тецтва. Історія літератури. Критика позитивізму (марксизм, «філосо¬
фія життя», структуралізм). Позитивізм у XX ст. й дилеми науки про
літературу.
Філологічно-історичний метод 97
Філологія. Шерер, Лансон і проблеми історії літератури. Анти-
лозитивістська позиція Клейнера. Принципи науковості. Історичні син¬
тезування й системи цінностей. Значення твору.
4
Антипозитивістський злам у науці
про літературу 114
Критика сцієнтизму. Гуманістика. Неокантіанство. Номотстизм
та ідеографізм. Теорія вираження Кроче. Гуссерлівська критика пси¬
хологізму. Дільтей і. теорія світу духу. Література та експресія. Сим¬
волізм у поезії й поетичний світогляд. Читач. Розуміння. Релятивізм і
соціологія пізнання. Проблеми суб’єкта пізнання.
Феноменологія літератури
(Інгарден, 1893 - 1871) 132
Феноменологія. Будова літературного твору. Вимисел та структурні
якості твору. Естетична позиція та естетична функція. Погляди Інгарде-
на на поетичну мову й лінгвістична поетика. Феноменологія і структу¬
ралізм. Читання. Наука про літературу. Розвиток ідей Інгардена.
Несвідомість і мова (психоаналіз) 162
Ситуація психоаналізу. Теорія несвідомості. Погляди Фройда на
літературу. Мова прагнення. Символіка. Літературний психоаналіз:
Юнг, Фрай, Морон. Проблеми мови. Теорія поетичної мови Крістевої.
Дилеми реалізму
(Лукач, 1885-1971) 183
Теорія класової свідомості та історія літератури. Історико-літе-
ратурний процес. Реалізм. Поцінування. Авангардизм. Лукач і Брехт.
Структурно-генетичний метод. Лукач і марксистська естетика.
Російський формалізм 206
Теорія літератури. Предмет пізнання. Поетична мова. Форма і
зміст. Прийом. Дослідження прози. Фабула і сюжет. Морфологія каз¬
ки Проппа. Проблеми оповіді (сказу). Теорія літературної революції
Тинянова.
Структуралізм 219
Структурний метод. Лінгвістика де Сосюра. Структура і система в
теорії літератури (чеський структуралізм). Проблеми історії літерату¬
ри. Якобсон - проблеми літературної комунікації. Поетична функція.
Мова і семантика. Поезія граматики. Дослідження нарації: Леві-Строс,
Варт, Тодоров. Структурна семантика Греймаса. Семіологічна уява.
Семіотика 248
Теорія знаку де Сосюра і Пірса. Літературний твір як знак: Морріс,
Мукаржовський, Леві-Строс. Моделювання в мистецтві. Поезія та
іконічність. Вторинні моделюючі системи - Лотман. Значеннєві рівні
та їх трансформації - Барт. Концепція літератури й читання Барта. Се-
міологія значення і теорія літературної комунікації. Концепція значен¬
нєвої продуктивності - Крістева. Осягнення семіотики.
5
Література як діалог
(Бахтін, 1897 - 1975) 279
Наукова позиція Бахтіна. Боротьба з формалізмом. Марксистсь¬
ка критика структуралізму - Волошинов. Діалог як взаємодія і діалог
в літературі. Філософія слова. Теорія роману. Історико-літературний
процес. Література і культура. Методологічні висновки.
Література і відчуження (марксизм) 307
Марксистська естетика і проблеми літератури. Літературні ідео¬
логічні форми. Реалізм. Ідеологія і суперечності літературного вироб¬
ництва. Література як інституція. Відчуження мистецтва. Франкфур¬
тська школа. Література та ідеологічні механізми. Літературна мова
та інституції шкільництва. Революційне мистецтво. Революційне чи¬
тання і читання естетичне. Література й долання відчуження. Критич¬
на свідомість та революційні передумови теорії.
Інтертекстуальність 341
Інтертекстуальна функція. Інтертекст - глобальне та обмежене
трактування. Інтертекстуальність і реалістична література. Загаль¬
ний текст. Авангардизм. Інтертекстуальна свідомість. Інтертекст і зна¬
чення твору. Читання, читач і дослідник.
Література і деконструкція
(Дерріда, нар. 1930) 357
Дерріда і структуралізм. Семіологія та граматологія. Деконст¬
рукція у Гайдеггера. Література - мімезис, щеплення, диссемінація.
Малларме, Джойс, Целан, Соллерс. Письменник і мова - спроби до¬
мовитися. Американський деконструкціонізм.
Генетична критика 380
Приклад Сартра. ITEM. Розвиток методу. Понятійна мережа.
Генетика та історія літератури. Рукописи й літературна комунікація
та смислова продуктивність. Процес писання. Праця пера.
Післямова до третього польського видання 399
Гуменюк В.І. Про працю Зофії Мітосек
«Теорії літературних досліджень»
,404
|
|
|